دانستن دلایل سوخته شدن ایسیو تا حد زیادی به ما در جلوگیری از خراب شدن آن کمک میکند. ما نیز با در نظر داشتن اهمیت این موضوع، تلاش کردیم تا در یادداشت پیش رو به دنبال پاسخهایی منطقی برای دلایل سوختن ایسیو بوده و تلاش کنیم تا راهحلهایی برای اجتناب از این اتفاق ارائه کنیم.
پس اگر شما نیز یکی از مالکان خودرو یا حتی تعمیرکاران بوده و در مورد دلیل سوختن ایسیو کنجکاو هستید، مطالعه این یادداشت برای شما نکات ارزندهای در بر دارد. تا انتها با ما همراه باشید.
باید به این نکته دقت داشت که اساساً جدا کردن باتری خودرو در هنگام روشن بودن آن یک کار کاملاً غلط است. بسیاری افراد چنین باوری دارند که با توجه به تولید برق توسط دینام، در طول روشن بودن خودرو میتوان باتری را بدون هیچ مشکلی از سیستم برق ماشین خارج کرد اما این کاملاً غلط است.
دینام در حالت عادی ولتاژی متناسب با برق مورد نیاز سیمکشی برق تولید میکند اما ولتاژ تولیدی توسط این قطعه ممکن است گاهاً افزایش چشمگیری یافته و به بیش از ولتاژ مورد نیاز مدار برق برسید. در حالت عادی اگر باتری در مدار باشد، با خاصیتی مشابه با خازن، این برق تولیدی را به ثبات رسانده و اجازه ورود برق با ولتاژ بیش ار حد مجاز را نمیدهد.
اما در صورت نبود باتری و خارج کردن آن از مدار، ولتاژ اضافی به سیستم برق وارد و منجر به شوک الکتریکی در قطعاتی مانند ایسیو خواهد شد. با این وجود میتوان یکی از دلایل سوختن ایسیو را جدا کردن باتری در شرایط روشن بودن موتور دانست. پس باید تا حد امکان از جدا کردن باتری در هنگام روشن بودن خودرو اجتناب کرد.
برخی از افراد حتی حرفهای، برای اینکه از رسیدن برق به سر شمعها مطمئن شوند، وایر شمع را جدا کرده و در تماس لحظهای با بدنه قرار میدهند. جرقه زدن وایر شمع نشان میدهد که جریان برق برقرار است اما این آزمایش به خودی خود کاملاً غلط و غیر حرفهای است.
جرقه ناگهانی ایجاد شده در این آزمایش خود میتواند به یکی از دلایل سوختن ایسیو تبدیل شود. هرچند توضیح دقیق علت اشتباه بودن این آزمایش و مخرب بودن این جرقه در حوصله متن نیست اما بهطور اجمالی میتوان گفت که برق این اتصال کوتاه از کویل گرفته میشود. باید خاطرنشان کرد که سیمپیچ اولیه کویل برق خود را مستقیم از ایسیو میگیرد و این اتصال کوتاه مستقیم به این قطعه صدمه وارد میکند.
این دلیل از مجموعه دلایل سوخته شدن ایسیو به سادگی قابل کنترل است و کافیست تا از انجام چنین آزمایشی پرهیز کنید. میتوان به سادگی با یک شمع فیلرگیری شده، وجود برق در سر شمعها را کنترل کرد.
یکی دیگر از دلایل سوختن ایسیو ، تماس مستقیم مایعات، مخصوصاً آب با خود قطعه و محفظه آن است. هر نوع شوک الکتریکی مستقیمی میتواند زمینهساز سوختن ایسیو شود و باید از آن اجتناب شود. هرچند خود تولیدکنندگان و طراحان خودرو همواره روشهای مختلفی برای محافظت از این قطعه حیاتی میاندیشیند اما اغلب برخی از پایههای پین نری خارجی، بدون محافظت درون محفظه ایسیو قرار میگیرند. در حالی که اغلب مابقی پایهها و مدارها با موم پوشیده شده، این سوکتها به علت نیاز به اتصال با مدار، محافظت چندانی نداشته و در خیس شدن محفظه به سرعت دچار اتصالی و آسیب میشود.
خیس شدن این پایهها باعث شوک به ایسیو شده و آن را می سوزاند. به همین علت همواره برای اجتناب از این اتفاق باید از خیس شدن فضای اطراف ایسیو جلوگیری کرد. معمولاً پیشنهاد میشود در صورت خیس شدن نیز از روشن کردن خودرو اجتناب کرده و تا خشک شدن کامل، بست باتری را جدا کنید. البته خود انجام این کار میتواند باعث ریستارت و بازنشانی ایسیو شود.
باتری به باتری کردن؛ عادت غلطی دیگر و یکی از دلایل سوختن ایسیو
به طور معمول در شرایط مختلفی برای فعال کردن مجدد باتری به اصطلاح خوابیده، ممکن است باتری به باتری کردن به عنوان یک راهحل معرفی شود. بدون در نظر گرفتن اینکه آیا واقعاً این روش برای فعالسازی مجدد باتری کاربردی هست یا خیر باید گفت میتواند یکی از دلایل سوختن ایسیو باشد.
فراموش نکنید که هرگونه ورود غیرعادی و غیراستاندارد برق به مدار، ممکن است باعث شوک به ایسیو شده و آن را بسوزاند. در باتری به باتری کردن نیز ممکن است این مشکل ایجاد شود پس بهتر است برای حفظ سلامت ایسیو از انجام چنین کاری تا حد امکان اجتناب کنید.
باز کردن ایسیو و جدا کردن سوکتها از آن یکی از اموری است که مستلزم داشتن تخصص کافی بوده و باید توسط افراد متخصص انجام شود. حتی در هنگامی که این کار توسط افراد متخصص انجام میشود نیز، باید با رعایت برخی نکات حیاتی و به کمک ابزار مناسب انجام شود.
پایههای ایسیو رسانا هستند و تماس دست با آنها میتواند موجب ایجاد اتصالهای بسیار ریز اما با ولتاژ بالا شود. فراموش نکنید که بدن در شرایط معمول میزان کمی الکتریسیته ساکن دارد و انتقال همین میزان برق نیز به هسته ایسیو میتواند به یکی از دلایل سوختن آن بدل شود.
پس در نظر داشته باشید که تماس مستقیم دست یا اجسام دارای الکتریسیته ساکن یکی از دلایل سوختن ایسیو است. حتماً از باز کردن این قطعه بسیار حیاتی بدون دخالت افراد متخصص اجتناب کنید. آسیب دیدن ایسیو بخاطر یک اشتباه کوچک، میتواند بهای بسیار گزافی برای شما داشته باشد.
در این مطلب به بررسی دلایل خراب شدن ایسیو و چگونگی جلوگیری از آن پرداختیم. در صورتی که قصد دارید به صورت حرفه ای تعمیرات ایسیو را فرا بگیرید، توصیه می کنیم در دوره های آموزش تعمیر ایسیو خودرو آموزشگاه فنون برق ثبت نام کرده و در مدت زمان کوتاهی به یک تعمیرکار حرفه ای ایسیو تبدیل شوید.
در دوره آموزش تعمیرات ای سی یو به صورت تخصصی به آموزش صفر تا صد تعمیر انواع ایسیو پرداخته می شود. آموزش مکانیکی، آموزش گیربکس اتومات، آموزش مالتی پلکس از دیگر دوره های آموزشی این آموزشگاه است.
پاسخ ها