parinaz.salehii0

parinaz.salehii0

Kotlin چیست؟

برای جواب دادن به این سوال که کاتلین چیست باید بگیم که هر زبان برنامه نویسی بلوک های ساخت یک نرم افزار هستند یعنی برای ساخت هر نرم افزار یا برنامه ای باید از زبان برنامه نویسی استفاده کنید. یکی از این زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب و پرکاربرد (Kotlin Programming Language) است.

 

کاتلین (Kotlin) یک زبان برنامه نویسی متن باز است که توسط JetBrains طراحی شده است. شی گرا است و از ویژگی های برنامه نویسی کاربردی پشتیبانی می کند.

زبان کاتلین یک زبان ایستا است که توسط برنامه نویسان مستقر در روسیه توسعه داده شده است. کاتلین این قابلیت را دارد تا بر روی ماشین مجازی جاوا اجرا شود. کاتلین چند پلتفرمی است یعنی این زبان برنامه نویسی در سمت سرور، اندروید و هرجا که جاوا اجرا شود کاربرد دارد.

از زمانی که گوگل زبان برنامه‌‌نویسی کاتلین را به رسمیت شناخته است، کاتلین به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه اندروید تبدیل شده است و دوره های کاتلین زیادی در حال ساختند. طبق نظرسنجی توسعه دهندگان Stack Overflow در سال ۲۰۲۰، کاتلین چهارمین زبان برنامه نویسی محبوب ترین محسوب می شود. به این دلیل است که گوگل تصمیم گرفت که کاتلین زبان ترجیحی خود برای برنامه نویسی اندروید باشد.

تاریخچه کاتلین Kotlin چیست؟

در جولای ۲۰۱۱، JetBrains از پروژه کاتلین که یک زبان جدید برای JVM (ماشین مجازی جاوا) بود، و حدود یک سال در حال توسعه بود را رونمایی کرد. دیمیتری جمروف (Dmitry Jemerov)، سرپرست JetBrains، گفت که اکثر زبان‌ها به استثنای Scala، ویژگی‌هایی که مدنظرشان است را ندارند. با این حال، او زمان کم تألیف اسکالا را هم به عنوان یک نقص ذکر کرد.

یکی از اهداف اعلام شده کاتلین کامپایل با سرعت جاوا است یعنی به همان سرعت زیاد جاوا کامپایل شود. در فوریه ۲۰۱۲، JetBrains این پروژه اپن سورس را تحت مجوز آپاچی ۲ (Apache 2 license) اعلام کرد.

این نام از جزیره کاتلین در نزدیکی سن پترزبورگ گرفته شده است. آندری برسلاو (Andrey Breslav) اشاره کرد که تیم تصمیم گرفته نام این زبان را به نام جزیره ای ثبت کند، درست مانند جاوا که از جزیره اندونزیایی جاوا نامگذاری شده است. (اگرچه زبان برنامه نویسی جاوا احتمالاً از قهوه نامگذاری شده بود).

JetBrains امیدوار است که زبان جدید باعث فروش IntelliJ IDEA شود.

Kotlin v1.0 در ۱۵ فوریه ۲۰۱۶ منتشر شد. این اولین نسخه رسمی با ثبات در نظر گرفته می‌شود.

در Google I/O 2017، گوگل پشتیبانی درجه یک از Kotlin در اندروید برای ساخت اپلیکیشن اندروید اعلام کرد.

Kotlin v1.2 در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۷ منتشر شد.

کد اشتراک گذاری بین ویژگی پلتفرم های JVM و جاوا اسکریپت به تازگی به این نسخه اضافه شده است

Kotlin نسخه ۱.۳ را در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ منتشر شد و برنامه‌های برنامه‌نویسی ناهمزمان را به همراه داشت.

در ۷ می ۲۰۱۹، گوگل اعلام کرد که زبان برنامه نویسی Kotlin اکنون زبان ترجیحی آن برای توسعه و ساخت برنامه های اندروید است. کاتلین همچنین جایزه برک آوت کنفرانس نرم افزار منبع باز O’Reilly را برای سال ۲۰۱۹ دریافت کرده است.

Kotlin نسخه ۱.۴ را در آگوست ۲۰۲۰ منتشر کرد.

Kotlin نسخه ۱.۵ در در می ۲۰۲۱ منتشر شد.

parinaz.salehii0
parinaz.salehii0

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋