بازاریابی محتوا چیست
احتمالا زمانی که اسم بازاریابی محتوا را می شنوید، به محتوای وبلاگ، توییتر، فیس بوک و ویدیوهای تبلیغاتی و اعصاب خورد کن یوتیوب فکر می کنید. آپلود محتوای مناسب در این پلتفرم ها یکی از راه های بازاریابی محتوا است. در این مطلب از قصد داریم در خصوص مفهوم، انواع و آموزش بازاریابی محتوا با شما صحبت کنیم.
بازاریابی محتوا یک استراتژی تخصصی و بلند مدت است که بر ایجاد رابطه ای قوی با مخاطبان هدف از طریق ارائه محتوای باکیفیت و مرتبط با علایق آنها و زمینه ی فعالیت شرکت شما تمرکز دارد. در بازاریابی محتوا لازم است که محتوای تبلیغاتی را متناسب با اینکه مشتری در کدام مرحله از پروسه ی خرید قرار دارد، تنظیم کنید و در پلتفرم هایی است که مخاطبان هدف شما در آن حضور دارند به اشتراک بگذارید.
به عنوان مثال اگر مشتری بالقوه ای دارید که به دنبال اطلاعات بیشتر از محصول است، محتوای مناسب برای او یک کاتالوگ الکترونیکی جامع یا چیت شیت است. برخلاف سایر روش های تبلیغاتی، بازاریابی محتوا در مدت زمان طولانی تر و با استراتژی های متفاوتی صورت می گیرد.
در این روش بهتر می توانید به مشتریان خود ثابت کنید که از لحاظ ارائه ی اطلاعات با کیفیت و همیشه در دسترس به آنها اهمیت می دهید. ارائه محتوای ارزشمند به خوانندگان القا می کند که شما به عنوان یک دوست خردمند قصد راهنمایی آنها برای استفاده از بهترین محصول و یا خدمات را دارید.
بنابراین یک بازاریابی موفق محتوا نشان می دهد که در واقع شما همان برندی هستید که مشتریان در زمان نیاز به محصول باید به آن فکر کنند. بازاریابان از محتوا برای دستیابی به اهدافی مانند:
* جذب مشتریان بالقوه: محتوا می تواند مشتریان را با برند شما آشنا کند.
* ایجاد حس اعتماد: به اشتراک گذاری اطلاعات مفید به صورت رایگان اعتبار زیادی برای برند شما ایجاد می کند.
* افزایش رتبه یندی در سئو: موتورهای جستجو وب سایت هایی با محتوای مفید را زودتر نشان می دهند و به همین دلیل نحصولات بسیاری از برندها زودتر به روش می رسد.
* نشان دادن نقاط قوت محصول: یک محتوای استاندارد ویژگی ها و کیفیت محصول را به صورت غیر مستقیم به مشتریان نشان می دهد و به آنها کمک میکند تا تصمیم بگیرند که از کدام محصول شما و به چه صورت قصد دارند استفاده کنند.
در نظر داشته باشید که هر کس می تواند یک سایت داشته باشد و برای تبلیغات خود ویدیو ضبط و آپلود کند. اما برای دستیابی به اهداف بازاریابی موفق، لازم است استراتژی های مشخصی وجود داشته باشد.
جذب مشتری بالقوه
محتوا در شکل ها و مدل های مختلفی به اشتراک گذاشته می شود. انواع محتوا می تواند به صورت نوشتاری، تصویری، ویدئویی و یا ترکیبی از هر سه مورد باشد. مهم ترین و پرطرفدارترین روش های بازار یابی محتوا شامل موارد زیر است:
* مقالات کوتاه در سایت
* ارسال ایمیل
* محتواهای اینفوگرافیک
* تبلیغات در کنار فیلم های آموزشی
* تبلیغات در قالب خبرنامه های ایمیل
* تبلیغات در ابتدای کتابهای الکترونیکی و بروشورها
* محتواگذاری و تبلیغات در سایت های پرطرفدار
* تبلیغات در ابتدای پادکست ها و وبینارها
دقت داشته باشید که در بازاریابی محتوا تبلیغات باید بر اساس ارائه ی محتواهای ارزشمند در قالب های گوناگون انجام شود. یعنی در این روش برخلاف روش های مبتنی بر خلق محتواهای تصویری یا ویدئویی، تمرکز استراتژیست ها بر آماده کردن محتوای نوشتاری ارزشمند برای ارائه ی آن به شکل های مختلف است.
محتواهای تبلیغاتی
همانطور که در قسمت های قبلی مقاله اشاره شد، برای بازاریابی محتوا راه های مختلفی وجود دارد. در این قسمت از مقاله قصد داریم برای راهنمایی بیشتر شما به تعدادی از این روش ها بپردازیم.
در سایت به اشتراک گذاری پست های کوتاه و یا مقالات دو مورد از رایج ترین مدل های بازاریابی محتوا هستند. در این روش ها دسترسی ها و امکانات بیشتری برای تبلیغات وجود دارد. برای آماده کردن محتواهای مناسب برای سایت شرکت خود حتما به چهارچوب مقالات موفقی که در سایت های فروش محصول حرفه ای پست می شوند، دقت کنید.
در مقالات با کیفیت اصول SEO و بازاریابی به خوبی رعایت شده. توجه داشته باشید که به روز رسانی مداوم این صفحات سایت به رتبه بندی سئو سایت کمک کرده و مشتریان جدیدی را با محصولات شما آشنا می کند. اگر مخاطبان سایت متوجه شوند که سایت شما منبع عالی برای کسب اطلاعات ارزشمند است، به احتمال زیاد به توصیه های تبلیغاتی شما اعتماد خواهند کرد.
تبلیغات از طریق ارسال پست های ارزشمند
کتابهای الکترونیکی محتوای مطالب ارزشمند علمی، گزارشهای مستند و یا حاوی دادههای مهمی هستند که مشتریان به دلایل مختلفی به مطالعه ی مطالب آنها نیاز دارند. در این روش بازاریابی محتوا می تواند در قالب تبلیغات کوتاه و اثر گذار در ابتدای فایل و یا معرفی محصول و تبلیغات به صورت غیر مستقیم در خلال مطالب این کتاب ها ارائه شود.
در مقایسه با روش پست محتوا در سایت، در این روش لازم است که تبلیغات و یا معرفی محصول شما به گونه ای انجام شود که با محتوای کتاب ساختار مشابهی داشته باشد و حتی به فهم مطالب آنها کمک کند (مانند تبلیغات کیت های آزمایشگاهی در کتاب های الکترونیکی که ساختار و انواع کیت های آزمایشگاهی را توضیح می دهند).
این کتاب ها و یا بروشورها اغلب به تفهیم بیشتر موضوعات پیچیده کمک می کنند ، محصولات یا خدمات یک شرکت را معرفی و تبلیغ می کنند، برای مشکلات موجود در صنعت، از طریق معرفی خدمات شرکت شما راه حل ارائه می کنند و در صورت نیاز اطلاعات تماس نمایندگان فروش شرکت را به منظور کسب اطلاعات بیشتر برای مشتریان، در انتهای محتوا پیوست می کنند.
تبلیغات از طریق کتاب های الکترونیکی
بازاریابی ایمیلی باعث بازگشت سرمایه (ROI) و افزایش چشمگیر نرخ فروش محصول و خدمات می شود. متناسب با نوع کسب و کار، استراتژی های بازاریابی محتوا برای ارسال ایمیل های تبلیغاتی متفاوت است. اما کارشناسان بازاریابی تخمین میزنند که میزان بازدهی این روش برای کسب و کارهای دیجیتال چیزی حدود 40 درصد است (متناسب با افزایش نرخ فروش).
بنابراین تعجب آور نیست که از هر چهار بازاریاب تقریباً سه نفر از خبرنامه های ایمیل برای ارسال محتوای تبلیغاتی استفاده می کنند. ارسال ایمیل یک راه حل عالی برای ارائه مداوم محتوای تازه به کاربران است.
یکی از استراتژی های کاربردی که در بازاریابی محتوا ایمیل به کار می رود این است که زمانی که کاربران برای استفاده از آموزش های رایگان در سایت شما ثبت نام می کنند، بلافاصله یک ایمیل با لینک های مرتبط به خدمات و محصولات شما دریافت کنند. ایمیلها جزء راه های ارتباطی بسیار کارآمد برای معرفی محصولات به مشتریان هستند.
شرکتها میتوانند از طریق ایمیل به سؤالات مشتریان پاسخ داده و برای ارسال خدمات با آنها مکاتبه کنند. بنابراین بازاریابی از طریق ایمیلی یک راه حل عالی برای حفظ جایگاه برند شما در ذهن مشتریان است.
تبلیغات از طریق ارسال ایمیل
احتمالا هنوز هم یکی از سوالات مهم شما این است استراتژی بازاریابی محتوای چه مزایایی برای کسب و کار شما دارد؟ برای پاسخ به سوال بیایید نگاهی به چند مورد از مهم ترین دلایلی که بسیاری از بازاریابان از طریق ارائه ی محتوای باکیفیت محصولات خود را تبلیغ می کنند، بیاندازیم:
* تبلیغات گسترده تر
* ارائه ی سرنخ های بیشتر به مشتری برای خرید محصول
* داشتن اختیارات بیشتر برای پیاده سازی روش های مختلف تبلیغات
* تعامل بهتر با مشتری
* بودجه مورد نیاز کمتر
در نهایت توصیه می کنیم برای یک بازاریابی موفق از مشاوره ی استراتژیست های حرفه ای استفاده کنید. زمانی که از طریق دریافت مشاوره به سرنخ های مهمی رسیدید، با به کار گیری این روش ها تبلیغات خود در پلتفرم های پربازدید شروع کنید.
گردآوری : بخش کامپیوتر و اینترنت
پاسخ ها