parcheen.dm

parcheen.dm

چرا باید فرزندمان را به مهدکودک ببریم؟

شاید برای بسیاری از والدین، سپردن کودک به مهد کودک فقط زمانی نیاز است که امکان نگه‌داری کودک در خانه میسر نباشد اما این تصور زمانی درست که مهدکودک را صرفا فضایی برای نگه‌داری کودک بدانیم. در واقعیت، مهدکودک جایی است که کودک استقلال را تجربه می‌کند، در موقعیت‌های مختلف قرار می‌گیرد و یاد می‌گیرد چطور احساساتش را بشناسد و بروز دهد. تجربه حضور در یک مهدکودک خوب، دوره کودکی بچه‌ها را سرشار از تجربه‌های ارزشمند می‌کند و در واقع ضرورت رشدی کودک در سنین پیش از مدرسه به شمار می‌رود.

حال که اهمیت حضور در مهدکودک را دانستیم، باید بدانیم به سبب این اهمیت و نیز به سبب این که کودک بیشتر دوره کودکی را قرار است در این محیط بگذارند انتخاب یک مهدکودک خوب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که تجربیات این دوره بر شخصیت کودک در بزرگسالی اثر گذار است.

 

برای انتخاب مهدکودک ایده‌آل، توجه به 5 معیار که افراد با سلایق مختلف بر سر آن توافق نظر دارند، ضروری است. این معیارها عبارتند از:

  • امن بودن
  • مربیان و تسهیلگران خوب
  • برنامه آموزشی مناسب
  • بهبود ارتباط والد و کودک
  • محیط و فضای مناسب

اولین و مهم‌ترین ویژگی مهدکودک خوب که در این مقاله می‌خواهیم آن را مورد بررسی قرار دهیم، امن بودن مهدکودک است. مهم‌ترین مطالبه خانواده‌ها از محیط جدیدی که قصد دارند فرزند خود را به آنجا بسپارند، حفظ سلامت روانی و جسمی کودک است. از سلامت غذا و خوراکی تا امنیت روانی کودک، باید در یک مهدکودک خوب با استانداردی بالا ارائه شود.

مهدکودک باید برای کودکان یک فضای ایمن باشد. البته ایمن بودن به این معنی نیست که مهدکودک خوب به بهانه ایمنی، فضای تجربه، فعالیت و بازی کودک را محدود کند و خلاقیت بچه‌ها را در بازی آزاد تحت الشعاع قرار دهد.

یک مهدکودک خوب، باید شرایطی را فراهم کند که کودک نا امنی را در یک فضای امن تجربه کند و خطرپذیری بدون آسیب جدی را تجربه کند. کودک با تجربه چالش در یک فضای امن، مرزهای آسیب و خطر را می‌آموزد. مثلا هنگامی که کودک در حضور مربی و یا تسهیلگر از درخت یا ارتفاع بالا می‌رود، توانایی‌های خود را می‌آزماید.

در بررسی یک مهدکودک، حتما باید به نکات ایمنی از قبیل محافظ داشتن پریزهای برق، ارتفاعات ایمن سازی شده، نزدیک بودن مراکز امداد و اورژانس به مهدکودک و ... توجه داشته باشید. هم‌چنین باید توجه داشت که تعداد مربیان و تسهیلگران استاندارد باشد. (هر 5 کودک، یک تسهیلگر/مربی براساس استاندارد جهانی)

منبع: مهدکودک پرچین

parcheen.dm
parcheen.dm

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋