parcheen.dm

parcheen.dm

انتخاب بهترین مهدکودک

یکی ازمهم‌ترین انتخاب‌هایی که والدین باید انجام دهند، انتخاب مهدکودک مناسب برای کودکشان است. مهد کودک محیطی است که کودک بیشتر زمان خود را در آنجا می‌گذراند و انتخاب یک محیط مناسب که بر تجربه دوره کودکی و به تبع در شخصیت بزرگسالی کودک بسیار تاثیرگذار است، اهمیت ویژه‌ای دارد. در مهدکودک، بچه‌ها فرصت تعامل با دیگر کودکان و یادگیری مهارت‌های اجتماعی و عاطفی را دارند و می‌توانند استقلال و گذراندن زمان دور از پدر و مادر را تجربه کنند.

تجربه حضور در یک مهد کودک خوب، کودکی بچه‌ها را سرشار از تجربه‌های اجتماعی با همسالان و رشد مهارت‌های مختلف خواهد کرد. برای انتخاب یک مهدکودک خوب، 5 معیار بسیارمهم وجود دارد که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

 

  • ایمن بودن

ایمن بودن را باید مهم‌ترین ویژگی یک مهدکودک خوب در نظر بگیرید. اصلی‌ترین خواسته خانواده‌ها از یک مهدکودک خوب، سلامت روانی و جسمی کودکان است. از سلامت غذا تا امنیت روانی کودکان، همگی باید در یک مهدکودک خوب، با استانداردی بالا ارائه شود.

  • برنامه آموزشی

آن‌چه که موجب رشد همه‌جانبه کودک در ابعاد شناختی، اجتماعی و... می‌شود، فعالیت‌ها و بازی‌هایی است که کودک به صورت خودخواسته انتخاب می‌کند. در واقع برخلاف تصور اکثریت، برنامه‌ای که برای تک تک ثانیه‌های حضور بچه‌ها در مهدکودک یک کلاس آموزشی در نظر گرفته باشد، برنامه خوب به شمار نمی‌رود، بلکه نگاه مهد کودک‌ها به برنامه‌های آموزشی باید مهیا کردن بسترهای مختلف و تجربه فعالیت‌های متنوع باشد.

  • مربیان و تسهیلگران

مربیان و تسهیلگران خوب از مهم‌ترین معیارهای انتخاب یک مهدکودک به شمار می‌روند. یک مربی و تسهیلگر خوب در تجربه کار با کودک و از نظر دانش در حوزه کودک غنی است. احترام به فردیت کودک، نگاه هم‌تراز با خود به کودک، برقراری ارتباط صحیح، ثبت بی‌طرفانه عملکرد کودکان از جمله ویژگی‌هایی است که یک مربی و تسهیلگر خوب باید داشته باشد.

  • بهبود ارتباط با پدر و مادر

یک مهدکودک استاندارد باید بتواند ارتباط بین والدین و کودک را که ارتباط بسیار تاثیرگذاری در سلامت روان کودک است، بهبود بخشیده و ارتقا دهد. یک مهدکودک اگر از نظر دانش فرزندپروری و والدپروری در جایگاه خوبی باشد می‌تواند این رابطه را بهبود ببخشد و از بسیاری مشکلاتی . با توجه به تاثیری که این ارتباط در بزرگسالی کودک دارد، اهمیت انتخاب مهدکودکی که دارای این ویژگی‌ها باشد و نیز خلاقیت طراحی فعالیت‌های مشترک والد و فرزند، مانند کارگاه های مادر و کودک را داشته باشد، برجسته‌تر می‌شود.

  • محیط و فضای مناسب

مهدکودک درواقع خانه دوم کودک به شمار می‌رود و کودک باید حس کند که در این فضا، به نیازها و احساسات او در فضاهای تفکیک‌شده رسیدگی می‌شود. از طرفی در دهه‌های اخیر رشد شهرنشینی سبب شده است که ارتباط کودکان با طبیعت و هم سن و سال‌هایشان به حداقل برسد. بنابراین، مهدکودکی که اهمیت ارتباط با طبیعت را درک کرده باشد و به یکی از اساسی‌ترین نیازهای رشدی کودک که حضور در فضای باز است، پاسخ دهد، از بهترین مهدکودکها محسوب می‌شود.

منبع: مهدکودک پرچین

 

parcheen.dm
parcheen.dm

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋