parcheen.dm

parcheen.dm

استانداردهای یک مهدکودک خوب

مهد کودک؛ تجربه‌ای نو

تجربه حضور در یک مهد کودک خوب، کودکی بچه‌ها را سرشار از تجربه‌های اجتماعی با همسالان و رشد مهارت‌های مختلف خواهد کرد. حضور در مهدکودک و قرارگرفتن کودکان درموقعیت‌های مختلف، کودکان را با نیازها و تجربیات جدیدی مواجه می‌کند و همین امر به کودک در زمینه شناخت احساسات و نحوه ابراز آن کمک می‌کند. انجام فعالیت‌های مختلف در محیط مهدکودک، توانمندی کودکان را افزایش داده و فرصت آشنایی بیشتر با علایقشان را فراهم می‌کند. اضافه بر این در مهدکودک‌هایی با فضای آزاد، کودک امکان انجام بازی‌های آزاد، ارتباط با طبیعت و رشد همه‌جانبه را نیز دارد.

 

استاندارهای یک مهدکودک ایده‌آل

یک مهدکودک ایده‌آل از نظر استاندارد جهانی دارای ویژگی‌هایی است که افراد با سلیقه‌ها و معیارهای مختلف بر سر آن توافق دارند. در اینجا به این 5 ویژگی مهم اشاره خواهیم کرد.

اولین ویژگی یک مهدکودک استاندارد، ایمن بودن آن است. پدر و مادری که می‌خواهند کودک خود را به یک مهدکودک خوب بسپارند، بزرگترین نگرانی‌شان ایمن بودن مهدکودک است. البته در یک مهدکودک استاندارد به بهانه ایمنی، فضای بازی کودک و به تبع خلاقیت وی محدود نمی‌شود و کودکان با تجربه چالش در یک فضای امن، مرزهای آسیب و خطر را فرا می‌گیرند.

مربیان و تسهیلگران با دانش و تجربه کار با کودک کافی از دیگر معیارهایی هستند که یک مهدکودک را در گروه مهدکودک‌های استاندارد قرار می‌دهند. انرژی بخشی به کودک، احترام به منحصر به‌فرد بودن هر کودک، برقراری ارتباط صحیح با کودکان و ثبت گزارش منصفانه از رفتار و عملکرد کودک از دیگر ویژگی‌هایی است که یک مربی و تسهیلگر خوب باید داشته باشد.

در هر محیطی که مربوط به فضاهای آموزشی باشد، یکی از مهم‌ترین مسائل، برنامه آموزشی است. به نظر بسیاری از افراد، در یک برنامه آموزشی خوب، کودکان در تمام ساعات حضور خود در مهدکودک یک برنامه آموزشی دارند. برخلاف این تصور، مطالعات نشان داده‌اند که چیزی که موجب رشد همه‌جانبه کودک می‌شود، بازی‌ها و فعالیت‌هایی است که خود کودک انتخاب می‌کند. نگاه مهد کودک‌ها به برنامه‌های آموزشی باید مهیا کردن بستر تجربه فعالیت‌های متنوع باشد. یک مهدکودک خوب بستر فعالیت‌های مختلف را برای کودکان فراهم می‌کند و کودکان با انتخاب خود، فعالیت مورد علاقه‌شان را به صورت خودانگیخته انتخاب می‌کنند.

از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت روان کودک، ارتباط موثر با پدر و مادر است که ممکن است این ارتباط به  علت شاغل بودن و یا عدم مهارت والدین، دچار ناپایداری شود. یک مهدکودک اگر از نظر دانش فرزندپروری و والدپروری در جایگاه خوبی باشد، می‌تواند به بهبود و ارتقای این ارتباط کمک کند. داشتن خلاقیت طراحی فعالیت‌های مشترک با والدین می‌تواند از ویژگی‌های یک مهدکودک خوب به شمار رود.

محیط و فضای یک مهدکودک اولین عنصری است که بر روی احساسات کودک اثرگذار است. زمانی که کودک در مهدکودک می‌گذراند عملا این فضا را به خانه دوم او تبدیل می‌کند. کودک باید حس کند در مهدکودک در فضایی امن قرار گرفته و به نیازها و احساساتش رسیدگی می‌شود. یک مهدکودک خوب علاوه بر داشتن فضای داخلی تفکیک شده برای انواع فعالیت‌ها، طبق استاندارد جهانی باید شامل فضای آزاد بیرونی ( 7 مترمربع به ازای هر کودک) نیز باشد.

منبع: مرکز رفاه کودک و خانواده پرچین

parcheen.dm
parcheen.dm

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋