دیجیکالا برای پاسخ به نیاز مشتریان خود در زمینه تحویل سفارشهای سوپرمارکتی با ارسال رایگان و در بازه زمانی ۳۰ دقیقهای اقدام به راهاندازی سرویس جدیدی به نام دیجیکالا جت کرد. این سرویس، پلتفرم جدیدی در کنار دیجیکالاست که مخصوص تأمین خریدهای لحظهای و ارسال سریع محصولات سوپرمارکتی طراحی شده است. در این مطلب در مورد ویژگیها و نحوه استفاده از این سرویس توضیح میدهیم.
ویژگی سرعت مهمترین ویژگی سرویس دیجیکالا جت است که تجربه متفاوتی به کاربر میدهد. همین ویژگی که در نام این سرویس هم مشهود است وجه تمایز دیجیکالا با دیجیکالا جت است. با توجه به توسعه روز افزون سرویس دیجیکالا جت بهعنوان یک محصول، حالا سطح خدمت رسانی سرویس دیجیکالا جت به کمتر از ۳۰ دقیقه در تحویل سفارشها رسیده است. این قابلیت، فرصت بسیار خوبی برای آن دسته از کاربرانی است که میخواهند در کمترین زمان به مایحتاج خود برسند. بدیهی است سرویس دیجی اکسپرس که خود بهعنوان پلتفرم تکنولوژی محور لجستیکی گروه دیجیکالا فعالیت میکند میتواند در بالا بردن این سرعت نقش مؤثری داشته باشد.
اکنون پس از گذشت بازه زمانی کوتاهی از آغاز به کار سرویس دیجیکالا جت، ۴۰ درصد از سفارشها کمتر از ۱۵ دقیقه و نیمی از سفارشها بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به دست مشتری میرسد. به عبارت دیگر ۹۰ درصد از سفارشها زیر۳۰ دقیقه تحویل میشوند.
برای تحویل سفارشها از دیجیکالا جت هیچ هزینهای در نظر گرفته نشده است. رایگان بودن تحویل سفارش مزیت بسیار بزرگیست که هزینه کاربر را فقط متوجه پرداخت هزینه مایحتاج مد نظرش میکند. به این ترتیب تحویل سفارشها در هر مقصدی انجام شود کاملا رایگان تمام میشود. این ویژگی در آخرین به روز رسانیهای پلتفرم دیجیکالا جت بدون تغییر بوده است و در حال حاضر ارسال سفارشها رایگان است.
یکی از ویژگیهای مهم و مفید دیجیکالا جت، راهاندازی دارک استورهایی به نام جت مارت است. منظور از دارک استور (Dark Store) در دنیای تجارت الکترونیک مراکز توزیعی هستند که به طور اختصاصی برای خریدهای آنلاین به کار میروند. سوپرمارکت های دارک، انبارهای بزرگی هستند که برای خریداران و عموم مردم باز نیست و متشکل از قفسهها و ردیفهایی از اجناس است که معمولا ساختمان آنها در نقاط قابل دسترس شهر ساخته میشود. پس از ثبت شدن سفارش اینترنتی کاربران، پردازش سفارشها آغاز میشود و مرحله برداشتن سفارشها و تجمیع و ارسال آنها به مشتری ادامه مییابد.
اهمیت استفاده از دارک استورها در خرید اینترنتی تمرکز بر ارسال سریع سفارشها برای خریدهای بر مبنای تقاضا (on-demand) و فوری است. در این شرایط زنجیره تأمین با سرعت بیشتری کار میکند و نیازهای مشتری مستقیمتر و سریعتر رفع میشود.
دارک استورها با اینکه میتوانند بهعنوان انبار کالاهایی مانند لباس و… هم عمل کنند اما اغلب برای محصولات سوپرمارکتی و تره بار استفاده میشوند. یکی از روشهای تأمین محصولات سوپرمارکتی در سرویس دیجیکالا جت هم از طریق دارک استورها انجام میشود. دیجیکالا جت علاوه بر همکاری با فروشگاههای زنجیرهای مطرح و معتبر، انبارهای اختصاصی در مناطق مختلف شهر در قالب دارک استور و به نام جت مارت دارد که امکان بیشترین تنوع کالایی را از بهترین برندها، با مناسبترین قیمتها و تخفیفها و در سریع ترین زمان ارسال فراهم میکند. اکنون دیجیکالا جت ۱۲ جت مارت دارد که در شهرهای تهران، کرج و مشهد فعال هستند. بهزودی تعداد جت مارتهای فعال در سایر شهرها بیشتر هم میشود.
مدل کسبوکار پلتفرم دیجیکالا جت غیر متمرکز و مقیاس پذیر است و این رویکرد، ورود این سرویس به شهرستانها را سرعت میبخشد.
سرویس دیجیکالا جت خدمت رسانی خود را از شهرهای تهران و کرج آغاز کرد و به تازگی در شهر مشهد به صورت آزمایشی فعالیت خود را شروع کرده است. دیگر شهرهای ایران مانند شیراز، اهواز، تبریز و قم هم در آینده میتوانند در کوتاه ترین زمان سفارشهای سوپرمارکتی خود را دریافت کنند.
عرضه محصولات سوپرمارکتی دیجیکالا از سال ۹۷ آغاز به کار کرد. این بخش جدید از کسبوکار که در ابتدا با نام دیجیکالا فِرش هم شناخته میشد اکنون بهعنوان دستهای جدا در پلتفرم دیجیکالا با عنوان سوپرمارکت دیجیکالا قابل استفاده است. با آغاز به کار سرویس دیجیکالا جت شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که تفاوت خدمات سوپرمارکت دیجیکالا با سرویس دیجیکالا جت در چیست. در جواب باید گفت که سوپرمارکت دیجیکالا بر اساس مدل کلاسیک تجارت الکترونیک عمل میکند و دیجیکالا جت مدل نوینی از ایکامرس، تحت عنوان Q-Commerce یا quick commerce را ارائه میکند. با توجه به سبد پیشنهادی متفاوتی که در دیجیکالا جت در مقایسه با سوپرمارکت دیجیکالا عرضه میشود میتوان گفت مدل کسبوکار دیجیکالا جت مدل مکملی در کنار سوپرمارکت دیجیکالاست. این پلتفرم نه تنها تجربه جدیدی برای گروه دیجیکالا محسوب میشود بلکه تجربه جدیدی برای مشتریان کنونی دیجیکالا هم ایجاد میکند.
اگر سه ویژگی سرعت، تنوع کالایی و قیمت را معیارهای بررسی این دو سرویس بدانیم باید گفت پلتفرم دیجیکالا جت در سرعت بسیار بالا برتری دارد و سوپرمارکت دیجیکالا تنوع بیشتر و قیمتهای همراه با تخفیف را عرصه میکند. اگر فرایند سفارش گذاری، پردازش و تحویل سفارشهای سوپرمارکت دیجیکالا در بازه زمانی یک تا چند روزه انجام میشود در دیجیکالا جت، همه چیز فوری پیش میرود. بنابراین به رغم هم پوشانیهایی که ممکن است بین این دو مسیر کسبوکار وجود داشته باشد آنچه این دو را از هم متمایز میکند نوع سفارشها و سبدهای خریدی ست که میشود با هر کدام از سرویسها تجربه کرد. همانطور که پیشتر گفته شد دیجیکالا جت به دلیل ویژگی سرعت بالا در تأمین و تحویل سفارشها با این عنوان نام گذاری شده است. بنابراین برای تقاضاهای در لحظه و نیازمند دریافت سریع، مناسبتر است. این نوع سفارشها معمولا در خریدهای لحظهای و روزانه انجام میشود. این در حالی است که برای خریدهای سر ماه که میتوان در بازه زمانی طولانیتر دست به انتخاب و برداشتن محصول از قفسههای اینترنتی دیجیکالا زد سوپرمارکت دیجیکالا گزینه بسیار مناسبی است. بنابراین توصیه میکنیم سبدهای خرید کوچکتر با نیاز به دریافت سریعتر را با پلتفرم دیجیکالا جت و سبدهای خرید بزرگتر و با چشم انداز بلند مدتتر نسبت به زمان تحویل را با سوپرمارکت دیجیکالا ببندید.
دیجیکالا جت سرویس جدیدی از سوی گروه دیجیکالاست که در پاسخ به نیازهای مشتریان دیجیکالا با رویکرد غیر متمرکز و مقیاس پذیر برای تأمین و سفارشهای فوری در قالب همکاری با شرکای معتبر و خوشنام فعالیت میکند. این پلتفرم میکوشد با ایجاد هم افزایی در کنار دیگر اعضای گروه دیجیکالا به خلق ارزش به عرصه تجارت الکترونیک ایران کمک کند.
منبع: https://b2n.ir/s78588
پاسخ ها