شاید شما هم شایعات و زمزمه هایی را شنیده باشید که خبر از راه اندازی سرویس سفارش غذا دیجی کالا جت می دهند. این موضوع چقدر صحت دارد؟ از آن مهم تر، آیا جت می تواند در این زمینه رقیب اسنپ فود باشد؟ دیجیکالا و اسنپ هر دو از کسب و کار های آنلاین موفق ایران هستند که زیر مجموعه های متعددی را راه اندازی کرده اند. دیجیکالا جت یکی از جدیدترین زیرمجموعه های این گروه است که در زمینه مواد غذایی و محصولات سوپرمارکتی فعالیت می کند. اسنپ فود نیز محصولی از تیم اسنپ است و پر استفاده ترین سرویس سفارش غذا به حساب می آید. این دو می توانند رقیب یکدیگر باشند؟ در ادامه بررس می کنیم.
اسنپ فود اولین سایت سفارش آنلاین غذا در ایران است که با فراهم کردن امکان دسترسی سریع به تعداد زیادی از رستوران ها و کافی شاپ های شهر های مختلف، تهیه غذا را ساده تر از همیشه کرده است. چه چیزی باعث محبوبیت این سرویس شد؟ اسنپ فود باعث می شود افراد در ارزشمندترین دارایی خود، یعنی وقتشان صرفه جویی کنند. درست کردن غذا به خصوص غذاهای سنتی ایرانی، زمان زیادی می برد. حتی اگر بخواهید در رستوران غذا بخورید هم زمان رفت و آمد و انتظار برای آماده شدن غذا می تواند طولانی شود. در روز های پر مشغله، دورهمی ها و ... سفارش غذا و دریافت سریع آن می تواند اوقات لذت بخش تری را برای شما به ارمغان بیاورد.
تنوع غذا ها و رستوران های موجود در این سامانه، مهم ترین مزیت آن است. غذاهای سنتی، فست فود، چینی، دریایی، ایتالیایی، گیاهی، رژیمی و ... را می توان از طریق سایت یا اپلیکیشن سفارش داد و در زمان کمی درب منزل تحویل گرفت. نه تنها غذا بلکه نوشیدنی، دسر، قهوه و خوراکی های موجود کافی شاپ ها را نیز می توانید سفارش دهید. خب، چه چیزی بهتر از اینکه از گوشه دنج خانه خود تکان نخورید و غذای مورد علاقهتان به دستتان برسد؟ البته، اسنپ فود فقط با همین ویژگی ها به محبوبیت کنونی نرسیده است. قبلاً هم می توانستید اشتراک رستوران تهیه کنید و با یک تماس تلفنی غذا را تحویل بگیرید. فرق این اپلیکیشن این است که در هر زمان و مکانی در دسترس است و به صورت خودکار، نزدیک ترین رستوران ها به شما را پیدا می کند. حتی می توانید بر اساس نوع غذا یا منطقه، رستوران ها را جستجو کنید. منوی هر رستوران، قیمت، میزان موجودی هر یک از گزینه های منو و زمان ارسال آن نیز نوشته شده است. علاوه بر همه این مزیت ها، هزینه سفارش از این مجموعه ارزان تر از هرجای دیگر است. چرا؟ چون می توانید از کدهای تخفیف مختلف استفاده کنید. چنین امکانی در خرید حضوری وجود ندارد یا بسیار محدود است.
دیجی جت، سرویس جدیدی از تیم دیجی کالا است که تمرکز اولیه آن ارائه سریع و به صرفه کالا های سوپرمارکتی بود. دو میلیون کاربر این اپلیکیشن چرا از آن استفاده می کنند؟ همه می گویند خرید لذت بخش است؛ اما این گزاره تا چه حد برای خرید کالا های ضروری صدق می کند؟ ترجیح می دهید یک ساعت زمان صرف دیدن سریال یا برنامه مورد علاقه خود بکنید یا این که در شلوغی و آلودگی به سوپرمارکت و میوه فروشی بروید؟ دلیل رونق و موفقیت دیجی کالا جت دقیقاً همین راحت تر کردن زندگی است. با نصب این اپلیکیشن دیگر نیازی نیست به بازار بروید، بلکه بازار به خانه شما می آید.
همه مواردی که گفته شد، مربوط به مزایای اولیه این سرویس بود. در حال حاضر، با گسترش این مجموعه و تعداد کاربران آن، دایره خدمات و مزایای آن نیز گسترده شده است. افزایش تنوع کالایی یکی از مهم ترین اقدامات این مجموعه بوده که با استقبال کاربران نیز همراه شده است. به غیر از مواد ضروری و سوپر مارکتی می توانید برای خرید نان، میوه و سبزیجات، مواد پروتئینی، کالا های دیجیتال و حتی لوازم و آرایشی و بهداشتی هم از این اپلیکیشن استفاده کنید. یکی دیگر از نکات قوت این مجموعه سرعت بالای آن در تحویل سفارش ها است. خرید هر دسته از محصولات خوراکی، بهداشتی و ... می تواند بیش از یک ساعت زمان ببرد؛ اما حالا صرف نظر از تعداد و تنوع اقلام خریدتان، آن ها را تا حداکثر 45 دقیقه بعد در آدرس انتخابی تحویل می گیرید.
یکی از قابلیت های مهم موجود در این پلتفرم، امکان خرید از کافی شاپ ها است که نوشیدنی و دیگر خوراکی های مورد علاقه شما را به دستتان می رساند. با توجه به راه اندازی و فعالیت موفق این سرویس، این احتمال وجود دارد که به زودی خرید غذاهای مختلف یا حداقل برخی انواع آن نیز از طریق دیجی جت امکان پذیر شود.
گسترش هر چه بیشتر خدمات و افزودن دسته بندی های بیشتر همواره یکی از اهداف اصلی این سرویس بوده است. علاوه بر این، سفارش آنلاین غذا بازاری پرمتقاضی و البته مرتبط به فعالیت کنونی جت است. صحبت های پیشین مدیر کل دیجی کالا جت نیز مهر تأییدی بر فرض و گمان ها درباره ورود به حوزه رستوران ها و راه اندازی سیستم سفارش آنلاین غذا زد. به طور کلی و با توجه به اظهارات تیم دیجیکالا، می توان گفت که امکان سفارش اینترنتی غذا از این اپلیکیشن به زودی فعال شده و در دسترس همگان قرار خواهد گرفت؛ اما زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست.
برای برخی از افراد این سؤال پیش می آید که آیا با وجود پلتفرم قوی و شناخته شده ای مانند اسنپ فود، دیجی کالا جت شانس رقابت و موفقیت در این بازار را دارد؟ پاسخ به این سؤال به عوامل مختلفی مانند نحوه ارائه خدمات، امتیاز های رقابتی، نظرات کاربران و ... بستگی دارد. با این وجود، به طور کلی می توان گفت که این رقابت دور از انتظار نیست. در بسیاری دیگر زمینه ها، چند پلتفرم مختلف فعالیت کرده و هر یک مشتریان دائمی خود را دارند. طبیعتاً این امر می تواند برای بازار سفارش اینترنتی غذا هم صادق باشد. هر یک از این دو مجموعه از مزایا و سرمایه های مختلفی برخوردارند که می تواند باعث ایجاد برتری برای آن ها شود. این که هر شرکت چگونه از این دارایی ها استفاده کرده و چه امتیازات ویژه ای را به کاربران خود ارائه کند، نقش تعیین کننده ای در موفقیت آن دارد. علاوه بر این، وجود رقبای قدرتمند می تواند یکی از دلایل بهتر شدن و رشد هر کسب و کاری باشد؛ چرا که هر کدام سعی می کنند با بهینه کردن خدمات خود بهترین باشند. پس می توان گفت که این رقابت احتمالی در آینده نزدیک، برای ما به عنوان خریدار، خالی از لطف نخواهد بود.
برگرفته از
پاسخ ها