palayesazan.blog

palayesazan.blog

کارخانه پالایه سازان فرآیند توس

کارخانه پالایه سازان در مشهد

فرآیند لجن فعال (Activated Sludge) یک فرآیند بیولوژیکی هوازی تصفیه فاضلاب است. این فرآیند از حدود 100 سال پیش بطور موثر و گسترده ای برای تصفیه انواع فاضلابهای شهری و صنعتی بکار گرفته شده است. با اثبات کارایی بسیار خوب این فرایند مطالعات و بررسی ها برای بهبود هر چه بیشتر این فرایند به انجام رسید بطوریکه به تدریج انواع مختلفی از این فرایند طراحی و به اجرا درآمد.
شرح فرآیند
در فرآیند لجن فعال، بخش عمده ای از مواد آلاینده فاضلاب را مواد آلی تشکیل می دهند که باکتری ها می توانند با تغذیه و مصرف آن ها باعث تصفیه فاضلاب شوند. بنابراین اصول تصفیه در این فرآیند بر مصرف مواد آلی توسط میکروارگانیسم ها و به خصوص باکتری ها استوار است. از این رو در این فرآیند برای پیشبرد روند تصفیه فاضلاب، ضروری است که تمامی شرایط برای رشد و تکثیر هر چه بهتر آنها فراهم گردد.

باکتری ها برای ادامه حیات و فعالیت خود دارای سه نیاز اساسی غذا، آب و اکسیژن هستند. غذای آنها در واقع همان مواد آلی است که در فاضلاب وجود دارد و باکتری ها با مصرف آنها باعث تصفیه فاضلاب می شوند. آب نیز به وفور در دسترس آنها قرار دارد چرا که محیط زیست آنها محیط فاضلاب بوده که یک محیط کاملا آبی است. بنابراین با تأمین اکسیژن می توان شرایط اساسی رشد باکتری ها را فراهم کرد. به منظور تأمین اکسیژن مورد نیاز باکتری ها نیز معمولاً هوا به درون فاضلاب به صورت عمقی یا سطحی تزریق می شود.

همانطور که در شکل مقابل نشان داده شده است در فرآیند لجن فعال فاضلاب ابتدا وارد یک مخزن هوادهی (واکنش) می شود. در این مخزن فاضلاب در مجاورت و دسترس باکتری ها قرار میگیرد. باکتری ها با استفاده از اکسیژن تزریق شده و انجام فعالیت های بیولوژیکی خود، مواد آلی موجود در فاضلاب را تجزیه کرده و به داخل بدن خود جذب می کنند. جذب مواد آلی به داخل باکتری سبب حذف مواد آلی از جریان فاضلاب و تصفیه آن می گردد. باکتری ها بخشی از این مواد غذایی را بصورت انرژی به مصرف خود رسانده و بخشی دیگر را برای تکثیر و تولید باکتری های جدید مورد استفاده قرار می دهند.

پس از فرآیند جذب و تجربه مواد در مخزن هوادهی مخلوط فاضلاب و میکروارگانیسم ها وارد مخزن ته نشینی ثانویه می شوند. در این مخزن برخی فعالیتهای بیولوژیکی سبب چسبیدن میکروارگانیسم ها و باکتری ها به یکدیگر و ایجاد لخته می شود. این لخته ها به سبب وزن مخصوص بیشتر از آب به سمت پایین حرکت کرده و به تدریج در کف مخزن ته نشین شده و لجن بیولوژیکی را تشکیل می دهند. در این مرحله این لجن که حاوی مقادیر بسیار زیادی از میکروارگانیسم ها و باکتری های موثر در تصفیه فاضلاب است، به مخزن هوادهی برای ادامه فرآیند برگشت داده می شود که به آن ((لجن فعال برگشتی)) گفته می شود. در واقع نام ((لجن فعال)) به سبب همین فعالیت دائم لجن (توده میکروارگانیسم و باکتریها) در این فرآیند می باشد. بخش دیگر لجن نیز که مازاد بر نیاز تصفیه است از سیستم دفع می گردد.

 

بر این اساس می توان گفت که هر فرآیند لجن فعال از سه جزء اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

1- مخزن هوادهی

2- مخزن ته نشینی ثانویه

3- سیستم برگشت لجن فعال

از نظر سیستم رشد میکروارگانیسم ها فرآیند لجن فعال از نوع رشد معلق می باشد چرا که لخته های ناشی از توده باکتری ها و میکروارگانیسم ها در فضای مخزن هوادهی معلق بوده و دائماً در حال حرکت هستند.

پیش از این نشان داده شده است که DNA را مختل می کند و خطرات سرطان را افزایش می دهد.

حداقل یک بازاریاب آب بطری - دوستدار محیط زیست کلرادو و بازیکن جدید در بازی آب بطری - می گوید که پاسخ این مشکلات را پیدا کرده است. و این وسط یک مزرعه ذرت نشسته است.

دانشمندان دانشگاه نبراسکا در حال آزمایش بطری "پلاستیکی" طبیعی ساخته شده از ذرت بودند. و هنگامی که زوتلر آماده بود آب چشمه BIOTA کلرادو خود را به بازار بیاورد ، به تهیه بطری ذرت جدید و مناسب برای سیاره کمک کرد.

شده از سوخت فسیلی ، با نگرانی های بهداشتی مشکوک داشتم. بنابراین وقتی از این پلاستیک کاملاً ایمن ذرت شنیدم ، فکر کردم این جواب است.

BIOTA اولین آب (و از هم اکنون تنها) بطری است که در بطری پلاستیکی ذرت سازگار با محیط زیست بسته بندی می شود. زوتلر می گوید ، بطری مواد شیمیایی را به داخل محتویات آن نمی ریزد. و در حالی که بسیاری از کارخانه های بازیافت هنوز برای اداره بطری های جدید مجهز نیستند ، زوتلر می گوید که این یک فرآیند تجدید پذیر آسان - و سودآور است.

اگر بطری های پایه ذرت در یک محل دفن زباله قرار بگیرند ، آنها تمیز می سوزند. و او می گوید که فرآیند تولید به ازای هر 80 بطری مصرف شده بیش از یک بشکه روغن صرفه جویی می کند.

گزینه دیگری برای افرادی که ایده آب بطری را دوست دارند اما نگران زباله هستند وجود دارد: یک شرکت مستقر در کلرادو ، New Wave Enviro Products ، یک فیلتر بطری آب ترکیبی را به فروش می رساند که از بطری جدید مبتنی بر ذرت استفاده می کند. فیلتر که تا 90 بار قابل استفاده است ، هر آب شیر را به آب آشامیدنی تمیزتر تبدیل می کند ، در حالی که بطری ذرت راهی سالم برای محیط زیست برای حمل آن دارد.

palayesazan.blog
palayesazan.blog کارخانه پالایه سازان فرآیند توس

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋