ondigital

ondigital

آن دیجیتال مرجع محتوای دیجیتال و فناوری اطلاعات می باشد که در آن جدیدترین مطالب و اخبار این حوزه منتشر می شود. هدف آن دیجیتال افزایش اطلاعات تخصصی کاربران ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات می باشد.
توسط ۱ نفر دنبال می شود

گیت Git چیست و چرا توسعه دهندگان از آن استفاده می‌کنند؟

 

در حوزه برنامه نویسی و طراحی نرم افزار یکی از پرکاربردترین برنامه ها گیت (Git) است. کسانی که به تازگی کار برنامه نویسی را آغاز کرده اند احتمالا نام این برنامه را شنیده اند و قطعا این سوال در ذهنشان ایجاد شده که گیت چگونه نرم افزاری است و چه کاری انجام می دهد و اصلا چرا باید از Git استفاده کنیم. به صورت خلاصه باید گفت که گیت یک نرم افزار کنترل نسخه است که برنامه نویسان برای انجام پروژه های چند نفره و گروهی از آن استفاده می کنند تا میزان توسعه هر فرد به طور جداگانه ثبت شده و تغییرات ایجاد شده در برنامه در حال توسعه ثبت شود. تا اینجا به طور خلاصه در مورد گیت توضیح داده شد اما برای دریافت پاسخ کامل و مشروح در مورد این نرم افزار با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

توسعه دهندگان وب و برنامه نویسان نرم افزار زمانی که به تنهایی کار می کنند خودشان برنامه یا نرم افزار را کدنویسی کرده و پس از بررسی و تست مشکلات، آن را در اینترنت بارگذاری می کنند. این روال کاری تنها زمانی به همین صورت باقی می ماند که پروژه کوچک بوده و توسط یک نفر توسعه داده شود. اما زمانی که پروژه کاری بزرگ تر شده و تعداد توسعه دهندگان افزایش پیدا کند چه؟ اگر به قرار باشد به صورت تیمی روی یک پروژه کار شده و هر نفر بخشی از آن را توسعه دهد چه اتفاقی رخ می دهد؟

در این صورت احتمالا باید زمان زیادی را صرف اعمال تغییرات انجام شده توسط توسعه دهندگان مختلف در پروژه اصلی نموده و برای هر تغییر نسخه ای را ثبت کرد. احتمال دارد دو نفر در یک بخش فعالیت کنند و هر دو آن را ویرایش نمایند. در این صورت علاوه بر زمان بر بودن یکسان سازی پروژه ها، ممکن است خطاهای انسانی هم در کار ایجاد شده و تغییرات یک نفر به کلی از بین برود. این مشکل دقیقا در تمام پروژه های گروهی و بزرگ وجود داشت تا این که نرم افزار Git وارد بازار شد!

گیت (Git) چیست؟

گیت یک نرم‌افزار رایانه ای کنترل نسخه (Version Control) یا VCS است که به صورت متن‌باز توسعه داده شده است. هدف از ساخت این برنامه کنترل و مدیریت تغییرات ایجاد شده در فایل‌های رایانه ای (فایل های پروژه) می باشد که افراد مختلف این تغییرات را ایجاد کرده اند. گرچه هدف اولیه از ساخت این برنامه تنها استفاده در برنامه نویسی و پروژه‌های نرم‌افزاری بوده است اما با این حال می توان از آن برای مدیریت و دنبال کردن تغییر فایل‌های غیرپروژه ای هم استفاده نمود. 

تا پیش از معرفی گیت توسعه دهندگان برای انجام پروژه های گروهی و توسعه یک نرم فزار دچار مشکل بودند اما پس از معرفی گیت در سال ۲۰۰۵ این مشکل مرتفع شد و دیگر مشکلی از بابت توسعه گروهی نرم افزارها وجود نداشت. این برنامه در ابتدا تنها یک نرم افزار ساده برای مدیریت نسخه بود اما اضافه شدن قابلیت های جدید به آن باعث شد اکنون گیت به یکی از ضروری ترین نرم افزارهای برنامه نویسی تبدیل شود.

یکی از قابلیت های گیت وابسته بودن شماره هر نسخه به شماره همه نسخه‌هایی که باعث به وجود آمدن آن شده‌اند می باشد. قابلیت کاربردی و مفید دیگر در برنامه های متن باز است. برنامه های متن باز به صورت عمومی و رایگان در دسترس همه قرار دارند. یک توسعه دهنده می تواند سورس پروژه را برداشته و تغییرات دلخواه خود بر روی آن اعمال کند. سپس اگر احساس کرد که تغییرات اعمال شده برای کل پروژه مفید می باشد می تواند به وسیله Git از سازنده اصلی پروژه درخواست نماید که تغییرات او در پروژه اصلی اعمال شود.

چرا باید از نرم افزار کنترل نسخه Git استفاده کرد؟

با توضیحات ارائه شده در بالا به نظر می رسد پاسخ این سوال به خوبی داده شده است. اما با این حال ممکن است کسی باز هم متوجه این موضوع نشده باشد. در حوزه برنامه نویسی و توسعه نرم افزار برخی از پروژه ها بزرگ و زمان بر هستند و انجام دادن آن در توان یک نفر نیست. چنین پروژه هایی را افراد مختلف به صورت گروهی انجام می دهند. یعنی چند یا چند ده برنامه نویس به صورت اختصاصی روی یک پروژه بزرگ کار می کنند و هر کس روی بخشی از آن تمرکز می کند. در عین حال ممکن است وظایف برخی از افراد همپوشانی داشته باشد. یعنی بخشی از پروژه در اختیار چند نفر قرار گیرد. 

در چنین پروژه ای که به طور عادی انجام آن زمان زیادی به طور خواهد انجامید، مشکل چند نسخه ای و نسخه نهایی بوجود می آید. یعنی یک گروه روی بخشی از پروژه کار می کنند و تغییراتی در آن اعمال می نمایند. گروهی دیگر بخش دیگری را در دست گرفته و روی آن کار می کنند. در نهایت هر گروه یا نفر یک نسخه از پروژه در دست دارد که بخشی از آن دستکاری شده است. حال چطور باید پروژه را جمع بندی کرده و بخش های مختلف و تغییر یافته آن را یکی کرد؟ آن فایل یا بخش هایی که توسط دو نفر تغییر یافته اند چه؟ این مشکل در پروژه های بزرگ تقریبا غیرقابل حل می باشد مگر با نرم افزار مدیریت نسخه!

نرم افزار کنترل نسخه گیت که یک نرم افزار جهانی و معروف است این مشکل را برای همه برنامه نویسان حل کرده است. با گیت می توان پروژه های بزرگ را به صورت گروهی انجام داد و تغییرات لازم را در آن ثبت نمود. برنامه تک تک تغییرات ایجاد شده را به نام هر فرد یا گروه ثبت می کند و در کنار آن نسخه قبلی را هم حفظ می کند. در پایان کار شما یک نسخه نهایی و پایانی برای کار خود دارید که می توانید از آن استفاده نمایید. در عین حال همه نسخه های قبلی برنامه از ابتدا نگهداری می شود و می تواند تغییرات اعمال شده را به حالت قبلی بازگرداند.

گیت چه ارتباطی با گیت هاب (Github) دارد؟

در کنار نام گیت بسیاری از مواقع نام گیت هاب هم به گوش می رسد. برخی تصور می کنند که Git و Github با هم یکی هستند و یا با یکدیگر رابطه دارند در حالی که چنین نیست. گیت یک نرم افزار کنترل نسخه است در حالی که گیت هاب یک سرویس اشتراک گذاری پروژه می باشد. تنها ارتباطی که میان گیت و گیت هاب وجود دارد این است که شما در گیت هاب می توانید پروژه های گیت را بارگذاری کرده و به صورت آنلاین ذخیره سازی نمایید.

البته برای استفاده از Git نیازی به داشتن گیت هاب نیست و شما می توانید از سرویس های دیگر که از گیت پشتیبانی می کنند به عنوان Remote Repository استفاده نمایید. همچنین می توانید سرور اختصاصی خود را برای انجام این کار در نظر بگیرید.

در این مطلب توضیحات کاملی در مورد Git و Github ارائه شد که شما با مطالعه آن اطلاعات خوبی در این خصوص بدست آوردید. بنابراین از این پس دیگر می دانید که گیت چیست و چه کاربردی در برنامه نویسی دارد. در صورتی که نظری در مورد این مطلب دارید حتما آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

این مطلب از سایت آی تی و فناوری آن دیجیتال بازنشر شده است. در صورت تمایل می توانید مطالب دیگر در این خصوص را در آن دیجیتال مشاهده کنید.

ondigital
ondigital آن دیجیتال مرجع محتوای دیجیتال و فناوری اطلاعات می باشد که در آن جدیدترین مطالب و اخبار این حوزه منتشر می شود. هدف آن دیجیتال افزایش اطلاعات تخصصی کاربران ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات می باشد.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋