وقتی معلمان از نقشه مفهومی برای آموزش مطالب آموزشی استفاده می کنند، در فرآیند آموزشی به مفاهیم مهم و روابط بین آنها با مفاهیم دیگر توجه بیشتری می کنند. به این ترتیب، آنها کمتر وقت خود را در کلاس صرف موضوعات کم اهمیت می کنند. ابزاری برای ارزشیابی تکوینی: نقشه های مفهومی تهیه شده توسط خود دانش آموزان ابزار بسیار مناسبی برای شناسایی کاستی های یادگیری دانش آموزان است و معلم با نکاتی که دانش آموزان به دلیل درست و نادرست آن را به خوبی متوجه نشده اند آشنا می شود.
اتصالات در این نقشه ها ابزار ارزیابی نهایی: برای سنجش میزان یادگیری تجمعی دانش آموزان پس از پایان واحد، ممکن است از آنها خواسته شود که نقشه مفهومی برای موضوعات تدریس شده تهیه کنند. پاتل و روت (2003)، در کنار سایر روشهای سنجش سطح دانش و درک موضوعات خود، از روش نگاشت مفهومی محتوای آموزشی حرف آخر رایگان استفاده کردند.
وقتی دانش آموزان نقشه مفهومی را برای موضوعی تهیه می کنند، متوجه می شوند که ارتباطات احتمالی زیادی بین مفاهیم وجود دارد که در انتخاب و بیان روابط بین آنها دچار چالش ذهنی می شوند. این فرآیند شامل چیزی است که بلوم (1989) آن را عملکردهای شناختی سطح بالا می نامد. نقشه های مفهومی برای عملکردهای شناختی سطح بالا مانند تجزیه و تحلیل، شکل گیری و ارزیابی به طور مداوم استفاده می شود. درک را می توان یک ابزار ارزیابی قدرتمند در نظر گرفت.
نواک (1991) استدلال می کند که استفاده از آزمون های چند گزینه ای مدرسه به دانشگاه برای اندازه گیری یادگیری یادگیرندگان وحی در خانه نیست. در سال های اخیر نقشه های مفهومی به عنوان یک ابزار ارزیابی قدرتمند مورد استفاده قرار گرفته است.
نقشه های مفهومی ممکن است در تهیه طرح ها و برنامه های آموزشی مفید باشد. از آنها می توان برای شناسایی بخش های مختلف آموزش، روابط بین این بخش ها و اولویت بندی بین آنها استفاده کرد؛ در چنین آموزش های سیستماتیک، قبل از شروع تدریس، از نقشه مفهومی به عنوان راهی برای ارائه ساختار محتوای درس استفاده می شود. به عبارت دیگر، ارائه نقشه مفهومی قبل از شروع یک درس جدید صفر تا رتبه حرف اخر به عنوان یک پیشرو عمل می کند.
همچنین مفهوم مختصری از آنچه پس از اتمام یادگیری آموخته اند در اختیار فراگیران قرار می دهد. در چنین مواردی، مطالب جدید در مواد کلی تر گنجانده می شود و یادگیری هدفمند به راحتی صورت می گیرد.
پس از یادداشت برداری از یک موضوع به عنوان نقشه ذهنی، و مرور این نقشه ها در بازه های زمانی توصیه شده، اکنون باید بیش از هر زمان دیگری مایل به تلاش باشید. همه چیز برای تبدیل دانش عالی شما به شغل. آنچه شما نیاز دارید یک روش مناسب است که در این بسته هدیه پیشنهاد شده است: در عادت دیرینه ترسیم یک نقشه ذهنی انفجاری از تمام سوالاتی که قصد پاسخ دادن به آنها را دارید، در برابر وسوسه پاسخ به اولین سوال مقاومت کنید. با پیروی از این روش، مغز خود را قادر میسازید تا بدون فکر کردن به یک سؤال خاص، دوره عمومی امتحانات و پیامدهای ناشی از سؤالات را بررسی کند.
مرور بهترین راه برای ادغام محتوا در حافظه است. هرچه سرعت مرور بیشتر باشد، اخبار محتوا در حافظه بلند مدت شما پایدارتر خواهد بود. می توانید از خلاصه های خود برای مرور سریع استفاده کنید. نظریه سازهگرایی یکی از چارچوبهای نظری مهمی است که نقش مهمی در شکلدهی و هدایت بازنگریهای جدید و فعالیتهای آموزشی جدید دارد. اگرچه ممکن است شکلهای مختلفی از ساختگرایی وجود داشته باشد.
سازهگرایی به طور کلی ادعا میکند که افراد به طور فعال دانش را میسازند، و در فرآیند سازندهگرایی، تعاملات اجتماعی بین افراد نیز ضروری است. بنابراین در این دیدگاه دانش آموز تشویق می شود تا در یادگیری مطالب بر فعالیت های شخصی خود تکیه کند، دانش قبلی مورد توجه قرار می گیرد و گاه حتی مورد انتقاد قرار می گیرد و تعامل بین دانش آموزان و معلم آسان می شود.
بهترین شاگرد انسان مرور و تمرین و تکرار هدفمند است..
در خلاصه های خود از نمودارها، نمودارها و نقشه های ذهنی استفاده کنید. هرگز همه چیز را در خلاصه های خود یادداشت نکنید و فقط نکات مهم را یادداشت کنید.
بنابراین، در محیطهای یادگیری سازندهگرا، به دانشآموزان این فرصت داده میشود تا درباره ایدهها، باورها و نظرات یکدیگر به طور کلی بحث و مناظره کنند و در نتیجه تواناییهای شناختی و فراشناختی آنها افزایش یابد.
در روش سازنده گرایی، دانش آموزان مهارت های فکری سطح بالا و معنادار را یاد می گیرند. در عین حال، معلمان و فراگیران میتوانند از مزایای استفاده از نقشههای مفهومی مبتنی بر دیدگاه سازندهگرایانه بهعنوان راهبرد آموزشی و یادگیری بهرهمند شوند.
برخی از اثرات مثبتی که استفاده از نقشه مفهومی بر معلمان می گذارد عبارتند از: در حالی که یادداشت برداری از یک کتاب یا یک سخنرانی شامل شناسایی عناصر اساسی است که برای تشکیل یک نقشه ذهنی گرد محاسبات سریع عددی و هفت الگو هم می آیند، یادداشت برداری برای یک مقاله به معنای شناسایی عناصر اصلی و اساسی موضوع در نقشه ذهنی و سپس از یادداشت های مربوط به مقاله است. نقشه ذهنی. برای ایجاد ساختار خطی استفاده می شود.
اجازه دهید ذهن شما آزادانه به این طرف و آن طرف حرکت کند یا نقشه مورد نظر خود را در مناسب ترین مکان وارد کنید. هیچ محدودیتی برای تعداد شاخه ها و زیرشاخه هایی که می توانند از رشته های اصلی شما منشعب شوند وجود ندارد. در طول این مرحله از نقشه برداری ذهنی، باید از نمادها (رنگ ها، نمادها یا هر دو) برای نشان دادن ارجاع متقابل یا ارتباط بین بخش های مختلف نقشه استفاده کنید.
. . .
یک پروژه یا گزارش، از چند صفحه ساده گرفته تا نوشتن، می تواند با استفاده از نقشه های ذهنی نیز نوشته شود. چنین پروژههایی ممکن است نیاز به تحقیقات گسترده داشته باشند یا در نهایت نیاز به مقدمههای کتبی، مصور یا شفاهی داشته باشند، اما روش مشابهی است که برای نوشتن مقاله و امتحان استفاده میشود. مانند هر فعالیت کلاسی، اولین قدم این است که تصمیم بگیرید چقدر زمان و چقدر کار انجام دهید. تعیین چنین اهدافی برای پروژه های بلند مدت و کوتاه مدت به یک اندازه مهم است.
پاسخ ها