nopok48722

nopok48722

توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

بهترین زمان تعویض دیسک ترمز چه زمانی است؟

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با تعویض دیسک ترمز صحبت کنیم. دیسک چرخ یک قطعه مهم و کاربردی در اتومبیل های مختلف می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی کامل و اجمالی این قطعه بپردازیم.
 

دیسک چرخ یک عامل مهم در حفظ امنیت خودرو می باشد. این قطعه نقش بسیار مهم و پر اهمیتی در سیستم چرخ اتومبیل دارد. دیسک ترمز همراه با خود چرخ ها به گردش در می آید و زمانی که از حرکت بایستد باعث از حرکت ایستادن چرخ ها و اتومبیل می شود. دیسک ترمز یک قطعه دایره ای شکل می باشد که درون سیستم چرخ ها قرار دارد. وظیفه اصلی این قطعه متوقف کردن اتومبیل از  حرکت می باشد. دیسک ترمز یک عمر مشخص و محدودی دارد. این عمر به مرور زمان کم می شود و مالک خودرو مجبور به تعویض آن می گردد. این دیسک با دو قطعه به کار رفته در اتومبیل ارتباط مستقیم دارد. چرخ ها و لنت ترمز دو قطعه ای می باشند که با دیسک اتومبیل در ارتباط هستند. همانطور که قبلا گفته شد دیسک ترمز بعد از‌ گذشت مدت زمانی نیاز به تعویض دارد. در ادامه به زمان مناسب برای تعویض دیسک چرخ می پردازیم.

تعویض دیسک ترمز؛ فرآیندی است که طی آن دیسک ترمزی که به دلیل استفاده مداوم و طولانی مدت، طول عمرش به پایان رسیده با یک قطعه دیسک ترمز سالم، توسط یک تکنسین متخصص، با استفاده از ابزار های مخصوص این کار و در زمانی که اثر و عملکرد دیسک ترمز فعلی کاهش یافته، جایگزین می شود.

 

چرا دیسک چرخ باید تعویض شود؟

دیسک ترمز یکی از پر مصرف ترین لوازم یدکی ماشین سنگین بعد از مدتی استفاده ممکن است دچار عیب و خرابی شود که خراب شدن این قطعه یک دلیل مهم در تعویض دیسک ترمز است. با خراب شدن دیسک ترمز باید در اولین فرصت به تعویض آن اقدام‌ نمود. استفاده از لنت نامرغوب و بی کیفیت یک عامل مهم در خراب شدن دیسک ترمز خودرو می باشد. این لنت ها مقدار زیادی براده فلز دارند. به دلیل خوب پودر نشدن این نوع لنت ها در دیسک ترمز خرابی و خوردگی ایجاد می شود.  تعویض دیر هنگام لنت ترمز یکی دیگر‌ از موارد خراب شدن دیسک ترمز‌ می باشد. اگر‌ لنت ها را دیر هنگام تعویض کنید مواد روی لنت تمام‌ می شود و به فلز می رسد. در اثر برخورد دو فلز با یکدیگر صدای ناهنجاری ایجاد می شود.
یکی از بیشترین مواردی که سبب خرابی دیسک ترمز‌ می شود تغییرات ناگهانی دما می باشد. دیسک ترمز در اثر انجام ترمز های مداوم بسیار داغ می شود در صورت وارد شدن به محیطی سرد این تغییرات ناگهانی دما اتفاق می افتد. این اتفاق سبب تاب برداشتن دیسک خودرو می شود و نتیجه ای جز لرزش اتومبیل ندارد. در بالا به چند مورد از خرابی دیسک ترمز اشاره کردیم. این موارد سبب خراب شدن این قطعه می شود و باید در اولین فرصت به تعویض دیسک چرخ بپردازیم.

تعویض دیسک ترمز یک اقدام بسیار مهم و حیاتی می باشد. تعویض این دیسک نیازمند دقت و مهارت بالایی است. در صورت تعویض نکردن دیسک ترمز ممکن است اتفاقات ناگواری پیش بیاید. دیسک ترمز یک قطعه مهم برای متوقف کردن اتومبیل می باشد. در صورت خرابی این قطعه ممکن است اتومبیل در مواقع لزوم نتواند در لحظه متوقف شود. همین اتفاق باعث به وجود آمدن تصادفات و بروز حوادث مالی و جانی شدید می شود. در نتیجه در صورت بروز خرابی و مشکل باید در اولین فرصت به تعویض دیسک چرخ اتومبیل خود بپردازید.

 

بهترین زمان تعویض دیسک ترمز

زمان تعویض دیسک ترمز به عوامل‌ مختلفی بستگی دارد. به طور کلی تعویض این دیسک بعد از ۴۰ هزار  تا ۶۰ هزار  کیلومتر کارکرد اتومبیل می باشد. اما این یک قاعده کلی نمی باشد. طول عمر این قطعات بستگی به نوع رانندگی‌ اشخاص و نگهداری خودرو دارد. همچنین کیفیت قطعاتی که در خودرو استفاده شده است یک عامل مهم بعدی در افزایش طول عمر این قطعه می باشد. دیسک ها اجزایی می باشند که نیازمند تعویض هستند. این قطعات بعد از گذشتن از مدت زمانی عمرشان به پایان می رسد و نیازمند تعویض هستند. شما به عنوان استفاده کننده انواع خودرو باید به علائم و عوامل خرابی لوازم یدکی ماشین سنگین از جمله؛ دیسک ترمز شناخت نسبی داشته باشد تا در صورت مشاهده هریک از این علائم نسبت به تعویض یا تعمیر دیسک ترمز اقدام کرده و عوامل خرابی و فرسودگی را تا حد امکان کنترل کنید.

ابزارهای لازم برای تعویض دیسک چرخ

تعویض انواع دیسک ترمز به ابزار های مخصوصی نیاز دارد که بتوانید این کار را صحیح و با دشواری کمتر انجام دهید. برای تعویض دیسک ترمز باید از متخصصین و تکنسین های کاربلد و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. این کار را همه افراد نمی توانند انجام دهند زیرا کاری تخصصی می باشد که نیازمند داشتن تجربه و تبحر است.  ابزار های مورد نیاز برای تعویض دیسک ترمز عبارتند از؛

  • آچار چرخ
  • لنت های نو
  • آچار یکسر رینگی ۱۳
  • ویکسر رینگی ۱۵
  • چکش
  • دسته آلن ستاره ای
  • آچار ۱۹
  • پیچ گوشتی دوسو بلند

 

نحوه تعویض دیسک ترمز‌ چگونه است؟

برای تعویض دیسک ترمز باید تمام موارد ایمنی را رعایت کرد. در هر کاری رعایت ایمنی قدم نخست می باشد که باید مورد توجه قرار بگیرد. ابتدا پیچ های چرخ  خودرو را به وسیله آچار چرخ و یا بکش ۱۹ و رابط به سمت چپ خودرو شل می کنید. اما بهتر است برای مهار بهتر خودرو زیر آن را خرک و یا آجر قرار دهید. 
فرمان را کاملا به سمت محلی که در حال کار میباشد بچرخانید. سپس سیم لنت قدیمی را از محل مخصوص خود آزاد کنید. در قدم بعدی با ویکسر ۱۳ و ۱۵ پیچ های کلیبر لنت را باز‌نمایید. اگر از سمت راست آن را باز کردید باید آچار ۱۳ را به سمت پایین فشار دهید. همچنین اگر سمت چپ آن را باز کردید باید آچار را به سمت بالا فشار دهید تا پیچ ها باز شود. برای باز کردن دیسک باید محفظه لنت را به طور کلی باز نمایید و بعد از خروج دیسک، دیسک ترمز جدید را جایگزین‌ نمایید.
تعویض دیسک چرخ یک کام مهم و تخصصی است که حتما باید در انجام آن از افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه دارند کمک بگیرید. در این صورت می توانید از اینکه تعویض دیسک به صورت صحیح انجام شده است، اطمینان کامل داشته باشید.

 

 

انواع دیسک ترمز

تعویض دیسک ترمز بسیار مهم و حیاتی می باشد. انواع مختلفی از این دیسک در بازار موجود است و هر کدام از آنها بعد از تمام شدن عمرشان نیازمند تعویض می باشند. ابتدا به بررسی انواع دیسک ترمز‌ می پردازیم.                                                                     
دیسک چرخ ها انواع و مدل های مختلفی دارند. با وجود این همه مدل قیمت های‌متنوعی نیز خواهند داشت. دیسک های ترمز به دو دسته کلی دیسک ترمز‌ معمولی و دیسک ترمز خنک شونده تقسیم بندی می شوند. 

  • دیسک چرخ معمولی

از این نوع دیسک ترمز در شرایط های معمولی و آب و هوای مساعد استفاده می شود. زیرا این نوع دیسک ها دمای خود را از دست نمی دهند. 

 

  • دیسک ترمز سوراخ دار

همانطور که از اسمش پیدا می باشد بر روی آن سوراخ هایی تعبیه شده است. این سوراخ ها وظیفه خروج هوا و دود را بر عهده دارند. همچنین سبب سرد شدن دیسک نیز می شوند. بهتر است از این نوع دیسک در رانندگی های درون شهری استفاده گردد.

 

  • دیسک ترمز‌ شیاردار

این شیارهای موجود بر روی دیسک ها سبب می شود که دیسک به سرعت دمای بالای خود را از دست بدهد. به همین علت نام دیگر‌ این دیسک، دیسک خنک شونده شیاردار نیز‌ می‌باشد. از این نوع دیسک در ماشین های مسابقه ای که زیاد ترمز‌ می‌کنند استفاده می شود.

 

  • دیسک ترمز ترکیبی

​در این نوع دیسک هم شیار و هم سوراخ هایی وجود دارد که باعث کاهش دمای بالای دیسک می شود. از دیسک ترکیبی در انواع خودرو ها می توان استفاده کرد.

دیسک ترمز چگونه کار می‌کند؟

تعویض دیسک ترمز ارتباط مستقیمی‌ با نحوه رانندگی‌ افراد دارد. در صورت گرفتن ترمز های زیاد و پی در پی‌ طول عمر دیسک چرخ کاهش می یابد. با فشار دادن پدال ترمز می توان سرعت خودرو را کم کرد و آن را از حرکت متوقف ساخت. حال به بررسی چگونگی این اتفاق می‌ پردازیم. هنگام فشار دادن پدال ترمز نیرو به واسطه یک سیال به ترمز ها انتقال پیدا می کند. ماشین باید نیروی بیشتری ایجاد و تامین کند تا خودرو حرکت نکند. ترمز ها به واسطه اصطکاک نیرو را به دیسک ترمز و دیسک ترمز این نیرو را به جاده منتقل می‌کند. 
اکثر اتومبیل هایی که امروزه استفاده می شوند بر روی ۴ چرخ خود ترمز دیسکی دارند. این سیستم نقش مهمی در متوقف کردن و از حرکت باز ایستادن اتومبیل دارد. در زمان فشرده شدن پدال ترمز نیرویی به دیسک ترمز‌ منتقل می شود. دیسک ترمز با ایجاد اصطکاک بین لنت ها سبب از حرکت ایستادن اتومبیل می‌شود. این قطعه یک عامل مهم در حفظ ایمنی اتومبیل ها می باشد. با این قطعه راننده در زمان درست می تواند اتومبیل را متوقف کند و از بروز یک حادثه ناگوار جلوگیری نماید.

 

کاربردهای دیسک ترمز

تعویض دیسک ترمز در زمان مناسب‌ به حفظ کارایی بالای آن کمک زیادی خواهد کرد. همچنین با انجام تعویض به موقع می توان از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری به عمل آورد. دیسک ترمز و یا دیسک چرخ یک کاربرد اصلی دارد و آن متوقف کردن اتومبیل از حرکت می باشد. به این ترتیب می توان در کسری از ثانیه خودرو را متوقف کرد. دیسک ترمز بر روی بلبرینگ چرخ ها سوار شده است و با رینگ و لاستیک همزمان به چرخش در می آید.
اصطکاک ایجاد شده بین دیسک و لنت ها باعث توقف اتومبیل می شود. این اتفاق یکی از کاربرد های اصلی این قطعه مهم در اتومبیل می باشد. اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که اتومبیل دارید باید از کاربرد این قطعه آگاهی داشته باشید و بتوانید تعویض دیسک چرخ را در زمان درست و به موقع انجام دهید

سخن آخر

 

تعویض دیسک ترمز یکی از کارهایی است که دررابطه با دیسک چرخ ها بعد از مدتی استفاده باید در زمان مناسب و توسط شخص متخصص در این زمینه انجام شود. سعی کنید به صورت دوره ای عملکرد قطعات ماشین خود را مورد بررسی قرار دهید تا برای تعمیر قطعات و تعویض آن با قطعات زاپاس در بهترین زمان اقدام نمایید. نحوه تشخیص قطعات یدک اصل از فیک کمی مشکل است به همین دلیل خواندن یک راهنمای خرید لوازم یدکی ماشین سنگین که به صورت جامع تمام نکات را ذکر کرده باشد میتواند کمک بزرگی در انتخاب و خرید لوازم یدک بکند.

کپی شده از:

https://vateh-sp.com/fa/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D8%AA%D8%B9%D9%88%DB%8C%D8%B6-%D8%AF%DB%8C%D8%B3%DA%A9-%D8%AA%D8%B1%D9%85%D8%B2

nopok48722
nopok48722

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋