نی نی سایت

نی نی سایت

راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده
توسط ۱ نفر دنبال می شود

تا چه سنی به کودک پستانک بدهیم؟

تا چه سنی به کودک پستونک بدیم؟

پستونک دادن به کودک درسته؟

بعضی از نوزادان با تکان دادن و در آغوش گرفتن آرام می‌شن، اما برخی دیگر ممکنه با تلاش‌های اولیه به راحتی آرام نشده یا بدون گرسنگی به مکیدن سینه مادرشون ادامه بِدَن. اگه نوزاد شما پس از خوردن شیر (به اندازه معمول و کافی)، باز هم به مکیدن ادامه می‌ده یا اگه کودک شما بعد از آروغ، نوازش، در آغوش گرفتن و بازی کردن، باز هم بی‌قراری می‌کنه، ممکنه به ذهنتون برسه که پستونک دادن به کودک رو شروع کنین. اما باید بدونین که طبق نظر پزشکان و کارشناسان، پستونک علاوه بر اینکه هیچ فایده‌ای برای کودک شما نداره، مانع از تغذیه‌ی مناسب می‌شه. بنابراین، پستونک هرگز نباید جایگزین نوازش یا تغذیه‌ی نوزاد بشه.

چه جوری کودک را از پستونک بگیریم؟| نی نی سایت

مزایای پستونک دادن به کودک

بعضی از نوزادان تمایل دارن که در میان وعده‌های شیر خوردن با پستونک هم بازی کنن. در ادامه باید به برخی از مزایای پستونک دادن به کودک اشاره کنیم:

  • حس آرامش: مکیدن پستونک می‌تونه به نوزادان حس آرامش و راحتی بده. بنابراین، با دادن پستونک به کودک، ممکنه بتونین نوزادی که خیلی کلافه و ناراحته رو آرام کنین.
  • استفاده در مواقع خاص: پستونک می‌تونه موقتاً حواس نوزاد رو پرت کنه. به عنوان مثال، در هنگام دادن آزمایش خون، قرار دادن پستونک در دهان کودک می‌تونه راهکار مناسبی باشه.
  • کمک به خواب: بسیاری از کودکان با مکیدن پستونک بهتر به خواب می‌رن.
  • کاهش گرفتگی گوش: در هنگام پرواز با هواپیما، تغییر فشار هوا می‌تونه باعث گرفتگی گوش‌های کودکان بشه. با مکیدن پستونک، می‌شه از بروز این مشکل جلوگیری کرد.
  • کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزادان: مکیدن پستونک می‌تونه به کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزادان در زمان خواب کمک کنه. این ممکنه به دلیل باز شدن منافذ ورودی هوا در اطراف دهان و بینی کودک باشه که باعث افزایش نفس‌گیری و بهبود اکسیژناسیون نوزاد می‌شه.
  • جایگزینی برای مکیدن انگشت: پستونک می‌تونه جایگزین مناسبی برای مکیدن انگشت دست کودک باشه. مکیدن انگشت می‌تونه عادتی پایدار بشه، اما پستونک در آینده قابل دور انداختنه.
  • آرام‌کردن کودکان مبتلا به کولیک یا رفلاکس معده: استفاده از پستونک می‌تونه به آرامش کودکانی که با مشکلات کولیک یا رفلاکس معده روبرو هستن کمک کنه.

اگه قصد دارین پستونک دادن به کودک رو امتحان کنین، بهتره حداقل ۴ تا ۶ هفته پس از تولد منتظر بمونین. این باعث می‌شه کودک به پستونک عادت کنه و احتمالاً کمتر شیر مادر رو مکیده و بیشتر به پستونک روی بیاره.

تا چه سنی باید به کودک پستونک بدیم؟

تا چه سنی پستونک دادن به کودک بدون عوارضه؟ استفاده از پستونک در یک یا دو سال نخست تولد برای کودکان عموماً به ناهنجاری‌های فک و دندان منجر نمی‌شه. اگه کودک تا سن ۳ یا ۴ سالگی به خوردن پستونک ادامه بده، ممکنه در دراز مدت با مشکلات رشد دندان‌ها مواجه بشه. بر اساس بسیاری از مطالعات، به نظر می‌رسه که علت نامرتب بودن دندان‌های کودکان به استفاده از پستونک در طولانی مدت مربوط باشه.

توصیه معمول برای پستونک دادن به کودک و بر اساس توصیه‌های پزشکی اینه که بعد از یک سالگی، به تدریج از استفاده از پستونک کم بشه و به جای آن از غذاهای جامد استفاده کنین. این کم کردن تدریجی استفاده از پستونک به رشد صحیح دندان‌ها و فک کودک کمک و از احتمال بروز مشکلات بیشتر جلوگیری می‌کنه.

 در هر صورت، هر کودک ممکنه شرایط خاص خود رو داشته باشه و بهتره با متخصص کودکان در مورد زمان مناسب برای پستونک دادن به کودک مشورت کنین.

زمان‌های نادرست دادن پستونک به نوزاد

پستونک دادن به کودک در زمان‌های خاص مناسب نبوده و باید از آن خودداری کرد. مواردی که باید در نظر گرفته بشن، عبارتند از:

  • عفونت گوش: اگه نوزاد شما دچار عفونت گوش شده یا قبلاً چندین بار عفونت گوش رو تجربه کرده، نباید پستونک استفاده کنه.
  • مشکل در افزایش وزن: اگه کودک شما با مشکلاتی در افزایش وزن یا وزن‌گیری مناسب مواجهه، نباید از پستونک استفاده کنین.
  • عدم یادگیری سینه‌گیری: اگه نوزاد هنوز به درستی یاد نگرفته که از سینه مادر شیر بخوره، از پستونک استفاده نکنین.
  • مشکلات در شیرخواری از سینه مادر: اگه نوزاد شما مشکلاتی در شیرخواری از سینه مادر داره، پستونک رو به او ندین.
  • کمبود تولید شیر مادر: اگه سطح تولید شیر شما کافی نیست، هرگز از پستونک برای نوزادتون استفاده نکنین.

عوارض پستونک دادن به کودک| نی نی سایت
در هر صورت، بهتره با پزشک متخصص کودکان در مورد پستونک دادن به کودک مشورت و راهنمایی‌های خاص برای کودک خود دریافت کنین.

منبع
madarsho.com/article

 

نی نی سایت
نی نی سایت راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋