نی نی سایت

نی نی سایت

راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده
توسط ۱ نفر دنبال می شود

علائم و درمان کم خونی

علائم و درمان کم‌خونی

درمان کم خونی

درمان کم‌خونی به روش‌های مختلفی انجام می‌شه که در این مقاله قصد داریم تا به صورت مفصل به اونها بپردازیم. کمبود آهن در بدن یکی از شایع‌ترین علت‌های کم‌خونی هست. این مشکل می‌تونه ناشی از تغذیه نامناسب، خونریزیهای مزمن (مثل خونریزی رحمی در خانم‌ها در دوران پریود)، بارداری، عوارض بعضی بیماری‌ها و مشکل جذب آهن در روده باشه. قبل از هرچیزی بهتره که با علائم بیماری کم خونی آشنا بشیم.

علائم کم خونی| نی نی سایت

علائم کم‌خونی:

کم‌خونی یا آنمی به وضعیتی اشاره داره که در اون تعداد سلول‌های قرمز خون یا سطح هموگلوبین در بدن کاهش پیدا میکنه. این مورد می‌تونه به دلیل کم شدن تولید سلول‌های قرمز خون، افت سرعت تخریب سلول‌های قرمز خون، یا هر دو باشه. علائم کم‌خونی ممکنه در افراد مختلف متفاوت باشه، اما برخی از علائم رایج رو در ادامه مطالعه میکنین:

کم‌خونی و خستگی:

خستگی و ضعف عمومی بدن از علائم شایع کم‌خونی هست. انجام فعالیت‌های روزمره ممکنه برای شما سخت باشه.

ضعف و کاهش تمرکز:

کمبود اکسیژن در خون می‌تونه تمرکز رو در افراد کاهش بده. شخصی که کم‌خونی داره ممکنه دچار فراموشی و اشتباه حتی در حل مسائل ساده بشه.

خشکی پوست و کاهش اشتها به دلیل کم‌خونی:

 افراد مبتلا به کم‌خونی ممکنه دچار خشکی پوست و کاهش اشتها بشن.

کم‌خونی و تنگی نفس:

کاهش تعداد سلول‌های قرمز خون می‌تونه منجر به کم شدن سلولهای حمل‌کننده اکسیژن به بافت‌ها شده و در نتیجه تنگی نفس و سرفه رو به همراه داشته باشه.

کم‌خونی و پوست زرد:

در برخی از انواع کم‌خونی، مثل کمبود ویتامین B12 یا کمبود آهن شدید، ممکنه پوست زرد بشه.

ضربان قلب سریع:

در بعضی از موارد کم‌خونی، قلب سعی می‌کنه اکسیژن بیشتری به بافت‌ها برسونه و به همین دلیل ضربان قلب سریعتر می‌شه.

سردرد:

کاهش تدریجی اکسیژن در مغز می‌تونه منجر به سردردهای مزمن و متعدد بشه.

عدم رشد مناسب بر اثر کم‌خونی:

در کودکان، کم‌خونی می‌تونه باعث کاهش رشد مناسب جسمی و عقلی بشه.

مشکلات گوارشی:

کم‌خونی می‌تونه علائمی مثل سوء هاضمه، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ رو در فرد ایجاد کنه.

ضعف عضلانی:

کم‌خونی شدید می‌تونه منجر به ضعف عضلانی، لاغری و کاهش قدرت بدنی بشه.

لازم به ذکره که علائم کم‌خونی ممکنه مشابه علائم بیماری‌های دیگه هم باشن. بنابراین، در صورتی که شما یا شخص دیگه‌ای علائمی از کم‌خونی رو در خودتون مشاهده میکنین، بهتره برای درمان کم‌خونی به پزشک مراجعه کرده تا تشخیص دقیق بده. 

روشهای درمان کم‌خونی:

برای درمان کم‌خونی باید علت به وجود اومدن بیماری، شدت اون و ویژگی‌های فردی شما بررسی بشن. در ادامه، چندین راهکار برای درمان کم‌خونی رو بررسی می‌کنیم:

مصرف مکمل‌های آهن:

در صورتی‏‎‎که کم‌خونی ناشی از کمبود آهن باشه، پزشک ممکنه مکمل‌های آهن رو براتون تجویز کنه. این مکمل‌ها معمولا حاوی آهن هستن و میتونن باعث بهبود سطح آهن خون شما بشن.

تغذیه مناسب:

مصرف مواد غذایی غنی از آهن می‌تونه باعث بهبود کم‌خونی بشه. مواد غذایی شامل گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ، لوبیا، نخود، اسفناج، خرما و غلات تقویت‌کننده آهن هستن.

مصرف ویتامین B12:

در صورتیکه کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 باشه، مصرف مکمل‌های ویتامین B12 توسط پزشک توصیه می‌شه. مواد غذایی مثل ماهی تن، تخم مرغ، ماهی‌های کم چرب و محصولات لبنی غنی از ویتامین B12 هستن.
علائم کم خونی| نی نی سایت

تجویز هورمون‌ها:

در برخی موارد کم‌خونی ناشی از اختلالات هورمونی هست. در اینصورت، پزشک ممکنه به شما هورمون‌ تزریق کنه تا تولید سلول‌های قرمز خون رو افزایش بده.

خونریزی و جراحی:

در برخی موارد کم‌خونی ناشی از خونریزی شدید یا مشکلات ساختاری در بدن هست. در این شرایط باید علت بررسی شه و درمان مناسب برای اون درنظر گرفته بشه. عموما پزشک‌ها از سونوگرافی برای پیدا کردن دلیل خونریزی استفاده میکنن.

جمع بندی:

کم‌خونی یا آنمی وضعیتی در بدنه که در اون مقدار سلول‌های قرمز یا هموگلوبین در خون کاهش پیدا می‌کنه. در این مقاله تلاش کردیم تا در مورد درمان کم‌خونی و علائم اون توضیحاتی رو خدمتتون ارائه بدیم. دقت داشته باشین که برای تشخیص دقیق و درمان کم‌خونی، بهتره به پزشک مراجعه کنین. پزشک می‌تونه علت دقیق کم‌خونی رو تشخیص بده و درمان مناسب رو براتون تجویز کنه. کم‌خونی علائمی مثل خستگی بیش از حد، تنگی نفس، ضربان قلب سریع، سردرد، سرگیجه، پوست زرد، ضعف حافظه و تمرکز، مشکلات گوارشی و ضعف عضلانی رو داره. در صورت مشاهده این علائم، بهتره به پزشک مراجعه کنین.
منبع

www.mayoclinic.org

 

 

نی نی سایت
نی نی سایت راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋