نی نی سایت

نی نی سایت

راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده
توسط ۱ نفر دنبال می شود

تشنج در کودکان زیر 10 سال

تشنج در کودکان زیر 10 سال

تشنج در کودکان زیر 10 سال

تشنج در کودکان یه نوع اختلال در مغز هست که با بروز یه حمله عصبی مشخص می‌شه. این حمله نشونه وجود یه فعالیت شدید و غیرطبیعی در یه قسمت یا کل مغز هست. علائم شایع تشنج شامل انقباض عضلانی، غش، شل شدن عضلات، پرش اندام‌ها، لرزش اندام‌ها، خیرگی چشم‌ها و تغییر در حس واکنش به مزه و بو می‌شه. در واقع، تشنج ناشی از تخلیه الکتریکی موج‌های مغز هست که معمولا در بازه زمانی چند ثانیه تا چند دقیقه رخ می‌ده. تشنج در کودک ممکنه به دلایل مختلفی اتفاق بیفته. بعضی از این دلایل رو در ادامه مشاهده می‌کنید:
درمان تشنج در کودک| نی نی سایت

تب یا گرمای بیش از حد بدن:

بعضی از بچه‌ها ممکنه در پاسخ به تب یا گرمای زیاد، تشنج داشته باشن. این نوع تشنج رو به عنوان "تشنج تبخال" یا "تشنج تب" معرفی می‌کنن.

عفونت ویروسی یا مشکل عصبی:

عفونت‌های ویروسی مثل عفونت‌های تنفسی بالا، عفونت‌های گوش، سینوزیت و آنسفالیت می‌تونن باعث ایجاد تشنج در کودکان بشن.

صرع:

صرع یکی از عوامل شایع تشنج در کودکان هست. صرع یه اختلال مزمن نوروپاتولوژیکه که با تشنج‌های مکرر و غیرطبیعی همراه می‌شه.

عوامل دیگه:

در بعضی موارد، تشنج در کودک ممکنه به دلیل عوامل دیگهای مثل نارسایی مغزی، عوامل متابولیک، تروما مغزی، عوامل ژنتیکی و تشنج‌های دارویی رخ بده.

بنابراین، اگه کودک شما تشنج داشته باشه، باید این مورد رو به صورت جدی مورد بررسی قرار بدین و حتما با یه پزشک و فوق‌تخصص مغز و اعصاب مشورت کنین تا دلیل ایجاد تشنج تعیین بشه و درمان مناسب صورت بگیره.

تب:

تشنج ناشی از تب یکی از شایع‌ترین دلایل تشنج در کودکان هست. مغز کودک در دوره سنی بین شش ماه تا پنج سال هنوز در برابر افزایش دما مقاومت کافی رو نداره. این موضوع می‌تونه منجر به تشنج به ویژه در کودکان 1 تا 5 سال در صورت بروز تب بشه. اما در کودکان زیر یه سال و بالای پنج سال هم امکان بروز تشنج به دلیل تب وجود داره، اگرچه این احتمال کمتره.

اگه دمای مغز از میزان قابل تحمل برای مغز بالاتر بره:

اگه دمای مغز کودک از یه حدی بالاتر بره، احتمال بروز تشنج در کودکان افزایش پیدا می‌کنه. به همین دلیل، باید از ایستادن طولانی‌مدت در زیر آفتاب اجتناب کرده و اقداماتی مثل استفاده از لباس‌های سبک، کلاه و مایعات کافی رو برای خنک‌کردن بدن کودک انجام بدین.

عوارض تشنج روی ذهن کودک:

در مورد عوارض جانبی و تاثیرات طولانی‌مدت تشنج ناشی از تب روی ذهن کودک، باید بگیم که تشنج ناشی از تب به محض زیاد شدن دمای بدن، هیچ تاثیر طولانی‌مدتی روی سلامت ذهنی کودک نداره. همچنین، در مورد تشنج در کودکان، خصوصا بچههای زیر 10 سال باید به عوامل دیگه‌ای هم توجه کنین. ابتلا به عفونت‌های ویروسی و آسیب‌های مغزی هم می‌تونن باعث بروز تشنج در کودکان بشن. بنابراین، در صورتی‌که کودک با تشنج مواجه بشه، باید احتمال عفونت در اندام‌های مختلف بدنش رو هم بررسی کرده و اقدامات لازم رو انجام داد.

علائم تشنج در کودکان زیر 10 سال:

علائم تشنج در کودکان، بسته به نوع تشنج، ممکنه متفاوت باشه؛ اما مثل انواع تشنج در بزرگسال‌ها، به یکی از شکل‌های زیر بروز می‌کنه:

خیره شدن به یه نقطه و عدم واکنش به صداهای اطراف:

کودک ممکنه برای مدتی به یه نقطه خیره بشه و به صداهای اطرافش هیچ واکنشی نشان نده.

افتادن روی زمین در زمان تشنج:

عضلات کودک شل می‌شن و ممکنه به صورت ناگهانی روی زمین بیفته.

اختلال در کنترل ادرار حین تشنج:

در بعضی موارد، کودک ممکنه کنترل ادرار خودش رو هم از دست بده یا عضلاتش منقبض بشن.

لرزش اندام حین تشنج:

کودک ممکنه دچار لرزش اندام بشه و دست و پاهاش به شدت شروع به تکون خوردن کنن.

کاهش سطح هوشیاری در اثر تشنج:

ممکنه سطح هوشیاری کودک افت کنه و برای لحظاتی شما و یا موقعیت زمانی و مکانی خودش رو نشناسه.
علت تشنج کودک| نی نی سایت

جمع‌بندی:

لطفا توجه داشته باشین که این توضیحات عمومی هستن و علائم دقیق تشنج ممکنه در هر فرد و شرایط خاص متفاوت باشه. برای تشخیص دقیق و درمان تشنج در کودکان، توصیه می‌شه به پزشک متخصص مراجعه کنین. به طور کلی از شایع‌ترین علائم تشنج در کودکان می‌تونیم به لرزش اندام، کم شدن سطح هوشیاری، افتادن روی زمین به صورت ناگهانی، عدم توانایی در کنترل ادرار و غیره اشاره کنیم. در صورت مشاهده هرکدوم از این موارد بهتره سریعا کودک رو به دکتر برسونین.

نی نی سایت
نی نی سایت راهنمای بچه داری، راهنمای بارداری، مجله کودک و خانواده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋