نی نی ها

نی نی ها

عکس بامزه کودک، سرگرمی های کودکانه، شعر کودک، کتاب، آموزشی، علمی

چه بیماری هایی باعث ناباروری می شوند؟

چه بیماری‌هایی باعث ناباروری می‌شن؟

علل ناباروری

چه بیماری‌هایی باعث ناباروری می‌شن؟ تو چه بیماری‌هایی ممکنه خانوم‌ها نازایی رو تجربه کنن؟ بیماری‌های مردان برای ناباروری چیا هستن؟ همه این سوال‌ها ممکنه برای هر مرد و زنی مطرح بشن که دارن برای بچه‌دار شدن برنامه‌ریزی می‌کنن. به‌طورکلی، مشکلات موجود در دستگاه تناسلی می‌تونن باعث ناباروری بشن. باتوجه‌به آمار موجود یک نفر از شش نفر در برهه‌ای از زندگی‌ ممکنه با مشکل ناباروری دست‌وپنجه نرم کنه. درواقع زن و شوهری که نتونن بعد از یک سال تلاش برای فرزندآوری، باردار بشن حتما باید این موضوع رو پیگیری و علت نازایی‌شون رو پیدا کنن. نی نی سایت تو این مطلب می‌خواد درباره بیماری‌هایی که باعث ناباروری در خانوم‌ها و آقایون می‌شن حرف بزنه. با ما همراه باشین.

 چه بیماری‌هایی باعث ناباروری در خانوم‌ها می‌شن؟

چه بیماری‌هایی باعث ناباروری در خانوم‌ها می‌شن؟

بیماری‌هایی که باعث نازایی در خانوم‌ها می‌شن به شرح زیر هستن:

یکی از بیماری‌هایی که باعث ناباروری در خانوم‌ها می‌شه سندرم تخمدان پلی‌کیستیک هست. تخمدان خانوم‌ها تو هر چرخه از تخمک‌گذاری فولیکول تولید می‌کنه. با بالغ شدن این فولیکول‌ها تخمک آزاد می‌شه. تو بعضی از خانوم‌ها به خاطر ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، این فولیکول‌ها بالغ نمی‌شن و کیست‌های کوچیک تو اطراف تخمدان‌ها تشکیل می‌شن. با تشکیل شدن این کیست‌ها دوره‌های قاعدگی اختلال پیدا می‌کنن. دلیل این اختلال آزاد شدن هورمون‌های جنسی مردانه هست.

مشکل دیگه‌ای که باعث ناباروری خانوم‌ها می‌شه اختلال تو چرخه‌های قاعدگیه که به خاطر به‌هم‌خوردن تعادل هورمونی رخ می‌ده. یه بخشی از مغز به اسم هیپوتالاموس غده هیپوفیز رو تحریک می‌کنه تا هورمون‌های زنانه رو ترشح کنه و تخمک‌گذاری انجام بشه. وقتی سن بالا می‌ره و تعادل هورمونی دچار اختلال می‌شه، تو چرخه قاعدگی تغییراتی رخ می‌ده که نتیجه‌اش ممکنه نازایی در خانوم‌ باشه.

گاهی تو لوله‌های فالوپ یه خانومی ممکنه که انسداد یا زخم وجود داشته باشه. این مشکل باعث می‌شه تا اسپرم به تخمک نرسه و لقاح انجام نشه.

از بیماری‌هایی که باعث نازایی در خانوم‌ها می‌شن می‌تونیم به فیبروم رحم اشاره کنیم. فیبروم‌های رحم یعنی تشکیل تومورهای خوش‌هیم تو رحم که مانع از لانه‌گزینی نطفه می‌شن.

یه بیماری به نام آندومتریوز وجود داره که باعث نازایی در خانوم‌ها می‌شه. تو این بیماری شاهد رشد سلول‌های پوشش داخلی رحم به سمت تخمدان‌ها هستیم و حتی ممکنه که به سمت لوله‌های فالوپ هم رشد کنن. این وضعیت باعث می‌شه تا این اندام‌ها آسیب ببینن و لقاح دچار اختلال بشه.

یکی از بیماری‌هایی که باعث ناباروری در خانوم‌ها می‌شه پولیپ رحم هست. تو این بیماری آندومتر بیش از اندازه رشد می‌کنه و لانه‌گزینی نطفه با اختلال مواجه می‌شه.

چه بیماری‌هایی باعث ناباروری در آقایون می‌شن؟

تا اینجا با بیماری‌هایی که باعث ناباروری خانوم‌ها می‌شن آشنا شدیم. تو این بخش می‌خوایم درباره بیماری‌هایی که باعث ناباروری در آقایون می‌شن حرف بزنیم.

یکی از بیماری‌هایی که باعث ناباروری در مردان می‌شه واریکوسل است. تو این بیماری سیاهرگ‌هایی که بیضه رو تخلیه می‌کنن دچار تورم می‌شن و کیفیت و کمیت اسپرم رو تحت تاثیر قرار می‌دن.

عفونت بیضه، بیماری سوزاک و غیره از بیماری‌هایی هستن که باعث ناباروری در مردان می‌شن. درواقع این عفونت‌ها تو مسیر عبور اسپرم زخم ایجاد می‌کنن.

بعضی از بیماری‌ها مثل دیابت و بزرگ شدن پروستات باعث اختلال تو انزال می‌شن و ممکنه نا‌باروری رو به همراه داشته باشن.

از بیماری‌های دیگه‌ای که باعث ناباروری در مردان می‌شن می‌تونیم به بیضه‌های نزول‌کرده اشاره کنیم. تو این بیماری بیضه‌ها تو دوران جنینی از شکم وارد کیسه بیضه نمی‌شن.

چه بیماری‌هایی باعث ناباروری می شوند؟

اگه تو لوله‌هایی که وظیفه حمل اسپرم رو به عهده دارند نقص وجود داشته باشه، باروری مرد دچار مشکل می‌شه.

اختلالات روانی باعث اختلال در باروری مردان می‌شن. این اختلالات یکی از مواردی هستن که نعوظ رو دچار مشکل می‌کنن. درنتیجه ممکنه باعث انزال زودرس و نداشتن نعوظ کافی بشن که تو باروری مردان تاثیر می‌ذارن.

این بیماری‌ها بعضی از مواردی هستن که با اختلال تو باروری در مردان همراهن. برای بررسی دقیق‌تر باید به یه متخصص بیماری‌های مردان مراجعه کنین.

حرف آخر

تو این مطلب هم به بررسی بیماری‌هایی پرداختیم که باعث نازایی در زنان می‌شن و هم بیماری‌های تاثیرگذار بر باروری مردان رو بررسی کردیم. با کسب اطلاعات بیشتر درباره این بیماری‌ها بهتر می‌تونین مشکلات ناباروری خودمون رو درک کنیم و به دنبال درمان باشیم. خبر نویدبخش این هست که امروزه با پیشرفت فناوری در علم پزشکی اکثر این بیماری‌ها به‌راحتی قابل درمان هستن اما به شرطی که به‌موقع اقدام به درمان اونا بکنیم.

منابع

www.who.int/news-room

mayoclinic.org

 

 

نی نی ها
نی نی ها عکس بامزه کودک، سرگرمی های کودکانه، شعر کودک، کتاب، آموزشی، علمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋