نی نی بلاگ

نی نی بلاگ

عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

بهترین زمان خواب برای کودکان

بهترین ساعت خواب برای کودکان

آشنایی با ساعت خواب مناسب کودکان

تو این مقاله قراره که درباره یه موضوع خیلی مهم و اساسی صحبت کنیم که شاید خیلیاتون هم هر روز باهاش درگیر باشین؛ یعنی "بهترین ساعت خواب برای کودکان ". همه ما می‌دونیم که خواب خوب و کافی چقدر برای رشد و سلامتی بچه‌ها مهمه، اما واقعاً کی باید بچه‌هامون رو بخوابونیم تا بهترین بهره رو از خوابشون ببرن؟

حتماً شما هم کلی داستان شنیدین، از اینکه فلانی بچه‌اش رو ساعت ۷ شب می‌خوابونه تا اون یکی که می‌گه بچه‌ها باید آزاد باشن و هر وقت خسته شدن بخوابن. ولی خب، اگه یه کم دقیق‌تر بشیم و به توصیه‌های متخصصین گوش بدیم، می‌تونیم یه زمان مناسب و معقول برای خواب بچه‌ها پیدا کنیم. تو این مقاله، قراره نگاهی بندازیم به اینکه چه ساعتی برای خواب بچه‌ها بهتره و چطور می‌تونیم یه برنامه خواب مناسب برای کوچولوهای عزیزمون تنظیم کنیم.

بررسی بهترین ساعت خواب برای کودکان

طبق توصیه متخصصین، ساعت خواب مناسب برای کودکان بستگی به سن و سالشون داره. بچه‌های کوچیک‌تر، مثلاً توی سنین مهدکودک و دبستان، باید بین 9 تا 12 ساعت خواب داشته باشن. این یعنی اگه قراره بچه‌مون صبح ساعت 7 بیدار بشه، باید حدود ساعت 7 تا 8 شب بخوابه. اینجوری مطمئن می‌شیم که خواب کافی داره و صبح سرحال و پرانرژی از خواب بیدار می‌شه.

بچه‌های بزرگ‌تر، مثلاً توی سنین نوجوانی، نیاز به خوابشون یه کم کمتره. اونا باید بین 8 تا 10 ساعت خواب داشته باشن. پس اگه مدرسه‌شون ساعت 8 شروع می‌شه و اونا باید 6:30 صبح بیدار بشن، بهتره حدود ساعت 9:30 تا 10 شب بخوابن. حالا ممکنه بپرسین چرا این ساعت‌ها اینقدر مهمه؟ خب، تحقیقات نشون داده که بچه‌ها توی ساعات ابتدایی شب، عمیق‌ترین و بهترین خواب رو دارن. این خواب عمیق خیلی برای رشد جسمی و ذهنی‌شون مهمه. اگه بچه‌ها دیرتر بخوابن، ممکنه این مرحله مهم خواب رو از دست بدن و صبح‌ها خسته و بی‌حال بیدار بشن. یه نکته مهم دیگه هم اینه که قبل از خواب، یه روتین آرام‌بخش داشته باشیم. مثلاً کتاب خوندن، موزیک آرام گوش دادن یا حتی یه دوش آب گرم می‌تونه کمک کنه بچه‌ها راحت‌تر و سریع‌تر به خواب برن. همچنین، بهتره از استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی مثل تلویزیون، تبلت و گوشی موبایل قبل از خواب جلوگیری کنیم، چون نور آبی این دستگاه‌ها می‌تونه مانع از ترشح ملاتونین، هورمون خواب، بشه و بچه‌ها رو بیدار نگه داره.

بررسی بهترین ساعت خواب برای کودکان

خواب مورد نیاز کودکان

خیلی مهمه که بچه‌ها به اندازه کافی بخوابن تا هم سرحال باشن و هم خوب رشد کنن. بسته به سن بچه‌ها، نیازشون به خواب متفاوته. مثلاً، نوزاد تازه متولد شده باید حدود 16 تا 17 ساعت در شبانه‌روز بخوابه که تقریباً نصفش شب و نصفش روزه. وقتی بچه‌ها بزرگتر می‌شن، نیازشون به خواب روز کمتر می‌شه و بیشتر شب می‌خوابن. برای مثال، بچه‌های 1 تا 2 ساله حدود 11 تا 12 ساعت شب و 2 تا 3 ساعت روز می‌خوابن. از 3 سالگی به بعد، خواب روز به حدود 1 ساعت کاهش پیدا می‌کنه و شب‌ها هم حدود 11 تا 12 ساعت می‌خوابن.

تا زمانی که بچه‌ها به 5 سالگی می‌رسن، خواب روز تقریباً از بین می‌ره و شب‌ها حدود 11 ساعت می‌خوابن. بچه‌های 6 تا 12 ساله باید حدود 9 تا 12 ساعت در شب بخوابن و نوجوانان هم حدود 8 تا 10 ساعت خواب نیاز دارن. خلاصه اینکه، هرچی بچه‌ها بزرگتر می‌شن، نیازشون به خواب کمتر می‌شه ولی همچنان باید حواس‌مون باشه که به اندازه کافی بخوابن تا رشدشون خوب باشه و همیشه سرحال باشن.

 آشنایی با بهترین ساعت خواب برای کودکان

چگونگی تنظیم ساعت خواب کودکان

تنظیم ساعت خواب کودکان کار خیلی مهمیه و باعث می‌شه هم خودشون راحت‌تر بخوابن و هم شما. برای تنظیم ساعت خواب کودکان چند‌تا نکته ساده رو رعایت کنین:

  1. روتین شبانه ایجاد کنین: مثلاً هر شب یه ساعت خاص بچه‌ها رو به رختخواب ببرین. قبل از خواب یه فعالیت آروم مثل خوندن کتاب یا حمام گرم می‌تونه کمک کنه.
  2. محیط مناسب فراهم کنین: اتاق بچه‌ها باید تاریک و خنک باشه. از چراغ‌های شب‌خواب خیلی روشن پرهیز کنین.
  3. ساعت خواب ثابت: بچه‌ها باید هر روز در یک ساعت مشخص بخوابن و بیدار بشن، حتی آخر هفته‌ها.
  4. فعالیت‌های روزانه: بچه‌ها رو در طول روز فعال نگه دارین، ولی قبل از خواب فعالیت‌های پرجنب‌وجوش رو کم کنین.
  5. خواب کافی روزانه: بچه‌های کوچکتر نیاز به چرت زدن دارن، ولی این چرت‌ها نباید خیلی نزدیک به زمان خواب شب باشه.
نی نی بلاگ
نی نی بلاگ عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋