نی نی بلاگ

نی نی بلاگ

عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

محدودیت مصرف گوشت در دوران بارداری

حد مجاز مصرف گوشت در بارداری

شاید به این مسئله فکر نکرده باشین که حد مجاز مصرف گوشت در بارداری هم مشخصه و نباید در این زمان بیشتر از این حد بخورید. همه فکر می‌کنن، خوردن گوشت کم باعث سوءتغذیه می‌شه و مقدار زیادش خیلی مهم نیست. هر چند در زمان بارداری باید مواد مغذی مورد نیاز به مقدار کافی به بدن برسه؛ اما زیاده‌روی در هر ماده غذایی هم مشکلات خاص خودش رو داره. به خصوص در دوران بارداری که بدن حساس‌تر می‌شه. در ادامه می‌خوایم مقدار مورد نیاز گوشت رو در این زمان بررسی کنیم و ببینیم مصرف مواد مغذی موجود در گوشت رو برای زنان باردار چقدر باید در نظر گرفت.

مصرف گوشت در بارداری و مواد مغذی موجود در آن

گوشت‌ها به دسته‌های مختلفی مثل گوشت سفید و قرمز دسته‌بندی می‌شن. گوشت ماهی و مرغ جزو گوشت سفید و گوسفند و گاو هم جزو گوشت‌های قرمز هستند. گوشت قرمز یکی از مواد غذایی مهمیه که باید بررسی بشه. مصرف گوشت در بارداری باعث می‌شه تا مقدار زیادی مواد مغذی مفید برای سلامت مادر و رشد جنین تأمین بشه. اما چه مواد مغذی در این نوع گوشت وجود داره که به خوردنش در زمان بارداری خیلی توصیه شده؟

خوردن گوشت در بارداری، مهم‌ترین ماده مغذی رو که به بدن می‌رسونه، آهنه. اگر می‌خواین بدونین که چرا مصرف آهن در بارداری مهمه ، می تونید مقاله مرتبط با این موضوع رو بررسی کنید.

ویتامین‌های گروه ب هم بخش مهمی از منابع غنی موجود در گوشت رو تشکیل می‌دن. البته نباید این نکته رو از یاد ببرید که 70 درصد گوشت فقط از آب تشکیل شده و مابقی مواد همگی فقط 30 درصد اون رو تشکیل می‌دن. مثلاً انواع مواد معدنی مثل فسفر، کلسیم، پتاسیم، روی و... هم در گوشت قرمز به مقدار زیادی وجود دارن. البته این مقدار زیاد فقط یه درصد از ترکیبات گوشت رو تشکیل می‌ده. ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین‌های A, K, E و D رو هم می‌تونید در این ماده پرخاصیت پیدا کنید.

میزان مصرف گوشت در بارداری

هر چند مصرف مواد مغذی در بارداری خیلی مهمه و نقش اساسی در سلامت مادر و فرزند داره؛ اما میزان این مواد رو هم باید در نظر بگیریم. به طور کلی گوشت می‌تونه مواد مغذی زیادی رو به بدن برسونه. به خصوص برای خانم‌های بارداری که آهن خونشون کمه خیلی مفیده. به طور کلی هر زن باردار بهتره در طول روز، سه واحد گوشت مصرف کنه. حالا این گوشت می‌تونه گوشت قرمز یا سفید باشه. می‌تونید برای اطمینان از سلامتی خودتون، از گوشت‌های سالم‌تر مثل شترمرغ استفاده کنید. این گوشت چربی کمتری به نسبت گوشت گوساله یا گوسفند داره و سالم‌تره.

هر واحد گوشت، حدود 100 گرمه، یعنی مصرف گوشت در بارداری باید طوری تنظیم بشه که بین 100 تا 300 گرم در روز مصرف بشه. البته این نکته رو هم به یاد داشته باشید که اگر نمی‌تونید این مقدار گوشت رو بخورید، این امکان براتون فراهمه که حبوبات رو جایگزین کنید.

حد مجاز مصرف گوشت در زمان بارداری 

حد بالای مصرف گوشت در دوران بارداری

میزان گوشت مورد نیاز یا استاندارد رو برای دوران بارداری بررسی کردیم. حالا می‌خوایم بدونیم حد مجاز مصرف گوشت در زمان بارداری چقدره. ممکنه برخی از خانم‌های بارداری در پی ویارهای بارداری، به خوردن گوشت علاقه بیشتری پیدا کنند و دوست داشته باشن از حد مجازی که تعیین شده فراتر برن. بهتره بدونید این میزان گوشت رو باید بین انواع گوشت سفید و قرمز تقسیم‌بندی کرده یا حبوبات رو جایگزین بخش زیادی از اون کنید. حد مجاز مصرف گوشت در زمان بارداری زیر 300 گرم در روزه. از طرفی بالای 400 گرم گوشت در روز می‌تونه آسیب‌زا باشه. به خصوص اگه از گوشت قرمز استفاده می‌کنید.

خوردن گوشت در بارداری و زیاده‌روی در آن 

آسیب‌های احتمالی مصرف زیاد از حد گوشت در زمان بارداری

حال باید ببینیم خوردن گوشت در بارداری بیش از حد چه مشکلاتی رو ممکنه به همراه داشته باشه. اولین نکته مهمی که وجود داره اینه که گوشت حاوی مقدار زیادی چربیه. این چربی می‌تونه در رگ‌ها ته نشین و باعث تنگ شدن عروق خونی بشه. مشکلات قلبی و عروقی و افزایش کلسترول خون یکی از اولین پیامدهای مصرف گوشت در بارداری بیش از اندازه است.

ممکنه انگل‌های مختلفی درون گوشت باشن. حد مجاز مصرف گوشت در زمان بارداری باید رعایت بشه تا در صورتی که گوشت حامل این انگل‌ها باشن، مادران باردار دچار مسمومیت نشن. بدن این خانم‌ها در برابر بیماری‌های احتمالی مربوط به انگل‌های گوشت ضعیف‌تره و حتی ممکنه جنین نتونه این بیماری‌ها رو تحمل کنه و خطر سقط جنین زیاد بشه.

نی نی بلاگ
نی نی بلاگ عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋