نی نی بلاگ

نی نی بلاگ

عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

آدنومیوز، روش های تشخیص و درمان

آدنومیوز، روش های تشخیص و درمان

آدنومیوز چیست؟

زمانی که رشد سلول‌های بافت درونی رحم افزایش پیدا کنه بیماری آدنومیوز برای افراد به وجود می‌آد. در واقع با رشد سلول‌های بافت داخلی درون رحم، دیواره رحم ضخیم‌تر می‌شه. این مسئله موجب می‌شه که فرد دچار خونریزی‌های شدید یا طولانی‌تر شدن دوران قاعدگی بشه. همچنین افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شن زمان مقاربت درد زیادی را احساس می‌کنن. این بیماری با روش‌های متفاوت تشخیص داده می‌شه و باید درمان بیماری طبق نظر پزشک انجام بشه.  

علائم آدنومیوز

دلیل افزایش آندومتر رحم چیه ؟

علت دقیق بیماری آدنومیوز به طور کامل شناخته شده نیست. با افزایش سطح استروژن بهتره بدونین این بیماری شدت پیدا می‌کنه. این بیماری به طور معمول بعد از یائسگی از بین خواهد رفت. اگه سطح استروژن کمتر بشه بیماری مورد نظر از بین می‌ره. یکی از مهمترین دلایل به وجود آمدن این بیماری وجود انواع بافت اضافی در دیواره رحمه که قبل از تولد به وجود می‌آد و در بزرگسالی رشد می‌کنه. رشد تهاجمی انواع بافت غیر طبیعی به وسیله سلول‌های آندومتر، یکی دیگه از عوامل به وجود آمدن این بیماریه. زمانی که سلول‌های بنیادی در بخش دیواره عضلانی رحم بیشتر بشن بیماری مورد نظر شدت پیدا می‌کنه. التهاب رحمی که بعد از زایمان به وجود می‌آد و التهابی که امکان داره مرزبندی‌های سلول‌های رحم را از بین ببره به عنوان عوامل دیگری به شمار میرن که موجب به وجود آمدن این بیماری می‌شن.

تشخیص بیماری آدنومیوز چگونه انجام می‌شه ؟

برای تشخیص بیماری آدنومیوز پزشک از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کنه. تشخیص این بیماری از طریق معاینه پزشک در کمترین بازه زمانی انجام می‌شه. ارزیابی پزشکی می‌تونه به تعیین دوره درمان کمک زیادی کنه. پزشک فوق تخصص زنان معاینه بدنی را انجام می‌ده و ضخامت رحم را بررسی می‌کنه. اندازه رحم برخی از زنان که به این بیماری مبتلا می‌شن ۲ الی ۳ برابر اندازه طبیعیه. سونوگرافی یکی دیگه از روش‌های تشخیص بیماری مورد نظر به شمار می‌ره. سونوگرافی به تشخیص اصولی تومورهای رحم کمک زیادی می‌کنه. در سونوگرافی پزشک از امواج صوتی جهت تولید کردن تصاویر متحرک استفاده می‌کنه.

در این روش ژل مخصوص روی شکم قرار می‌گیره و پس از آن پزشک با پروب دستی می‌تونه بیماری را تشخیص بده. یکی دیگه از روش‌های تشخیص بیماری آدنومیوز، روش ام آر آی هست. اگه سونوگرافی جهت تشخیص دادن این بیماری کافی نباشه پزشک روش ام آر آی را توصیه می‌ کنه. در این روش امواج رادیویی و مغناطیسی جهت تولید انواع تصاویر اندام داخلی مورد استفاده قرار می‌گیره. در این روش بیمار باید روی یک میز فلزی دراز بکشه و به درون دستگاه اسکنر بره. اگر بیمار بخواد از این روش استفاده کنه و باردار باشه باید سریعا این مسئله را به پزشک بگه. همچنین در صورت وجود انواع قطعات فلزی نیازه که آنها خارج بشن تا ام آر آی به صورت اصولی انجام بشه.

روش‌های درمان ضخامت آندومتر رحم

 برای درمان بیماری آدنومیوز روش‌های زیادی به کار گرفته می‌شن. زنانی که مبتلا به این بیماری هستن بر اساس شدت بیماری باید از روش‌های متفاوت درمان استفاده کنن. داروهای ضد التهاب یکی از روش‌های ساده برای درمان بیماری شناخته می‌شن. ایبوپروفن بهترین داروییه که جهت درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیره. هر یک از داروها گرفتگی‌های عضلانی را تسکین می‌بخشن و به کاهش جریان خون کمک زیادی می‌کنن. خانم‌ها باید داروهای ضد التهابی را باید قبل از قاعدگی استفاده کنن و در طول قاعدگی به مصرف آنها ادامه بدن. استفاده کردن از این داروها در بارداری ممنوعه. همچنین داروهای مورد نظر تجویز شده، نباید با داروهای دیگر تداخل داشته باشن.

آدنومیوز چیست؟

 درمان‌های هورمونی یکی دیگه از روش‌های درمان بیماری آدنومیوز به شمار می‌ره. این درمان با استفاده از داروهای پیشگیری بارداری انجام می‌شن. درمان‌های هورمونی به کنترل کردن سطح بالای استروژن کمک می‌کنن. ابلیشن آندومتر یکی از تکنیک‌های تخریب آندومتر می‌باشن که به صورت سرپایی انجام می‌گردن. البته این روش برای تمامی افراد مفید نیست. آمبولیزاسیون شریان رحم یکی دیگه از روش‌های درمان این بیماری به شمار می‌ره که از خونرسانی به عروق خاص جلوگیری می‌کنه. زمانی که جریان خون قطع بشه، شدت بیماری کمتر می‌شه. رزونانس و هیسترکتومی به عنوان روش‌های دیگه درمان بیماری آدنومیوز شناخته می‌شن. روش مناسب برای بهبود کامل این بیماری، هیسترکتومیه. پزشک با انجام عمل جراحی به طور کامل رحم را برمی‌داره و بیماری درمان می‌شه.

نی نی بلاگ
نی نی بلاگ عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋