نی نی بلاگ

نی نی بلاگ

عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

تقویت مهارت های کودک مبتلا به اوتیسم

تقویت مهارت کودکان اوتیسم

ارتقای مهارت‌های کودک مبتلا به اوتیسم  چالش بزرگی محسوب می‌شه. این کودکان از نظر رفتاری تفاوت‌هایی با بقیه بچه‌ها دارن که همین مورد ممکنه آموزش به اون‌ها رو کمی سخت‌تر کنه. در این مقاله قصد داریم تا در مورد روش‌های ارتقای مهارت‌های کودک مبتلا به اوتیسم  توضیحاتی رو خدمتتون ارائه بدیم.

به طور کلی استفاده از کمک‌های بصری می‌تونه برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بسیار مفید باشه. این کمک‌ها می‌تونن در یادگیری مفاهیم عددی، تشخیص کلمه و برقراری ارتباط معنی‌دار به کودکان کمک کنن. استفاده از چیزهای مورد علاقه کودک، دلبستگی‌ها و استعدادهای خاص اون می‌تونه در ارتقای مهارت‌های کودک مبتلا به اوتیسم  موثر باشه. برای مثال، اگر کودک به حشره‌ها علاقه‌ داره، می‌تونین حشرات رو در برنامه‌های درسی یا جلسات درمانی طفل قرار بدین. ممکنه تعداد حشره‎ها رو با اسباب‌بازی‌ها شمرده یا ویدئوهای آموزشی درباره حشرات با زیرنویس نمایش بدین تا روند تشخیص کلمه آسون‌تر بشه.

تقویت مهارت کودک مبتلا به اوتیسم| نی نی سایت

در صورتی‎که کودک اختلال پردازش حسی داره، جستجوی حشرات در فضای آزاد می‌تونه به عنوان یه ابزار انگیزشی مورد استفاده قرار بگیره. در این‌صورت می‌تونین کودک رو تشویق به پذیرش حس‌های مختلف مثل سبزه، ماسه یا آب کنین. در هر صورت، لازمه که در ارائه کمک‌های بصری به کودکان با اختلال اوتیسم، به نیازها و علایق خاص هر کودک توجه کنین و از روش‌هایی استفاده کنین که برای اون‌ها موثر و جذاب باشه. همچنین، همکاری با متخصصان تربیتی می‌تونه در ارتقای مهارت‌های کودک مبتلا به اوتیسم  خیلی تاثیرگذار باشه.

روش‌های آموزش و ارتقای مهارت‌های کودک مبتلا به اوتیسم :

در طول آموزش و درمان کودک مبتلا به اختلال اوتیسم، نیازها و راهبردهای حسی اهمیت زیادی دارن. هر کودک  نیازها و تمایلات حسی مختلفی داره و برای هر کدوم ممکنه محیط و شرایط مختلفی مساعدتر باشه.اکثر کودکان با اختلال اوتیسم از تکون خوردن یا استفاده از دست‌هاشون برای یادگیری بهتر استفاده می‌کنن، در حالی که بعضی از اون‌ها به سکوت یا تاریکی نسبی برای تمرکز بهتر نیاز دارن. بنابراین، مهمه که محیط‌های حسی مختلف رو با کودک بررسی کنین تا متوجه بشین کدوم برای یادگیری اون مساعدتر هست.

 علاوه بر این، خیلی از کودکان مبتلا به اوتیسم یه مهارت یا رفتار خاص رو به یه محل خاص مرتبط می‌کنن. به عنوان مثال، یه کودک ممکنه از چنگال یا قاشق در خانه استفاده کنه، اما ندونه که باید در محیط خارج از خانه هم از این وسایل استفاده کنه. در این موارد، می‌تونین با استفاده از تشویق، کودک رو به درست پاسخ دادن ترغیب کنین و بعد از پاسخ درست بهش جایزه بدین. در عین حال، رفتارهای منفی و پاسخ‌های نادرست رو نادیده بگیرین و از تکنیک‌های رفتار درمانی به جای تنبیه کودک استفاده کنین.

در کل، برای آموزش و ارتقای مهارت‌های کودک مبتلا به اوتیسم ، باید به نیازها و تمایلات حسی اون توجه کرده و راهکارهای مناسب رو برای هر کودک انتخاب کنین. همچنین، همکاری با مشاورها و افراد متخصص در زمینه تربیتی می‌تونه در اجرای مناسب تکنیک‌ها و راهبردهای حسی و رفتاری کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم کمک کنه.

تمرین های مناسب برای ارتقای مهارت‌های کودک مبتلا به اوتیسم :

تشویق به تجسم ذهنی:

فرزندتون رو تشویق کنین تا از هر چیزی که می‌خونه و می‌شنوه، تصویری ذهنی بسازه. با گذر زمان و تقویت تجسم و تصور فرزندتون، می‌تونین از اون درخواست کنین تا به جای کشیدن نقاشی، تصویر ذهنی خودش رو برای شما توضیح بده.

درس دادن به شما:

از فرزندتون درخواست کنین تا به شما مهارت‌ها و فرایندهایی رو که در حال یادگیری هست، توضیح بده. این روش به اون کمک می‌کنه تا با مطالب و اطلاعات خودش بیشتر کار کنه.

گوش دادن و تکرار بچههای اوتیسمی:

یکی دیگه از راه‌های ساده برای فعال کردن حافظه فرزند اوتیسمی‎تون، اینه که بهش بگین هرچیزی که شما گفتین رو  تکرار کنه یا به زبان خودش بازگو کنه. فعالیت گوش دادن و تکرار کردن، توجه اون‌ها به مطالب درسی رو جلب و حافظه فعال‌شون رو درگیر می‌کنه.

اتیسم| نی نی سایت

جمع‌بندی:

در این مقاله تلاش کردیم تا در مورد آموزش و ارتقای مهارت‌های کودک مبتلا به اوتیسم  توضیحاتی رو خدمتتون ارائه بدیم. با انجام این راهکارها و ایجاد فضای مناسب، می‌تونین مهارت تجسم و تفکر فرزندتون رو تقویت کنین. همچنین، برای انگیزه‌بخشی بیشتر، خودتون هم می‌تونین در این فعالیت‌ها شرکت کنین. هرچقدر تمرین بیشتری داشته باشین، به همون میزان می‌تونین مهارت های ذهنی و جسمی فرزندتون رو ارتقا بدین.

 

 

نی نی بلاگ
نی نی بلاگ عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋