نی نی بلاگ

نی نی بلاگ

عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

انواع جفت و بررسی نقش جفت در رشد جنین

انواع جفت و بررسی نقش جفت در رشد جنین

معرفی انواع جفت 

 

جفت اندام موقتی‌ایه که در دوران بارداری در رحم شما تشکیل می‌شه. این اندام برای کارایی مناسب به دیواره رحم متصل می‌شه و در دوران بارداری به انتقال مواد غذایی و اکسیژن به بدن جنین کمک می‌کنه. در واقع کمی بعد از لقاح جفت اولین اندامی که در بدن تشکیل می‌شه. ارتباط بین جنین و جفت از طریق عضو دیگه‌ای به نام بند‌‌ناف در بدن مادر ایجاد می‌شه. در نتیجه مجموعه جفت و بند‌‌ناف به عنوان شاهراه اصلی حیات کودک در دوره جنینی به حساب می‌آد.

انواع جفت نی نی سایت

عملکرد این عضو در دوران جنینی شامل موارد زیر می‌شه

انتقال اکسیژن و مواد مغذی به بدن کودک

دفع مواد زائد و دی‌اکسید‌کربن از بدن کودک

و تولید هورمون‌های ضروری برای رشد می‌شه

همچنین جفت سبب انتقال ایمنی از بدن شما به بدن کودک دلبندتون می‌شه

این عضو در دوران جنینی از کودک شما محافظت می‌کنه.

زمان دقیق تشکیل این عضو در بدن مادر کیه؟

جفت 7 تا 10 روز پس از لقاح و کاشت تخمک بارور شده در رحم مادران عزیز تشکیل می‌شه. در نهایت این اندام برای حمایت از کودک شما در زندگی جنینی به رشد خودش ادامه می‌ده. جفت در ابتدا از چند سلول اولیه تشکیل می‌شه. در زمان پایان بارداری این اندام تا حدود چند سانتیمتر هم رشد می‌کنه. جفت با پایان سه ماهه اول بارداری شروع به فعالیت می‌کنه. تولید هورمون‌های ضروری برای رشد کودک از اقدامات اولیه‌ایه  که توسط جفت در این دوران انجام می‌شه. رشد جفت و شروع فعالیت آن علاوه بر تاثیرات مثبت در زندگی کودک می‌تونه برای مادران هم بسیار مفید باشه. با شروع سه ماهه دوم و آغاز فعالیت جفت علائم اولیه بارداری در بسیاری از مادران به طور کامل از بین می‌ره.

 

حالا ممکنه این سوال مهم که جفت در دوران جنینی برای کودک چه می‌کنه برای بسیاری از مادران عزیز ایجاد بشه:

در واقع جفت به زنده ماندن و رشد مناسب کودک شما کمک می‌کنه. خون شما که حاوی مواد ضروری برای رشد کودک می‌باشه از طریق جفت و بند‌ناف به بدن او انتقال پیدا می‌کنه. همچنین جفت با فیلتر کردن خون از انتقال مواد زائد و دی‌اکسید‌‌کربن به بدن کودک شما جلوگیری می‌کنه. فرایند انتقال خون از بدن شما به بدن کودک و بالعکس توسط جفت به صورت کاملا مجزا از هم اجرا می‌شه. در نتیجه در طی اجرای این فرایند خون مادر و کودک به هیچ عنوان با هم ترکیب نمی‌شن. در‌نهایت با پایان دوران بارداری جفت با انتقال آنتی‌بادی‌هایی به بدن کودک به افزایش ایمنی اون کمک می‌کنه. البته نمی‌تونیم از نقش جفت در تولید هورمون‌های ضروری برای بارداری چشم‌پوشی کنیم. به طوری که جفت با ترشح هورمون خاصی از تولید شیر در دوران بارداری شما جلوگیری می‌کنه.

حالا با شناخت حداقلی جفت و کارایی آن در دوران جنینی بهتره تا اندکی مادران گرامی را با انواع جفت آشنا کنیم. در‌واقع جفت می‌تونه در هر نقطه‌ای از رحم شما تشکیل بشه. هر کجا که تخمک بارور‌شده در دیواره رحم کاشته بشه جفت نیز می‌تونه در آن موقعیت رشد کنه.

جفت سر راهی نی نی سایت

انواع جفت را می‌تونیم بنا‌بر موقعیت قرارگیری به چند دسته کلی طبقه‌بندی کنیم

جفت خلفی: در این نوع محل رشد جفت دیواره پشتی رحم شما است.

جفت قدامی: جفت قدامی یکی از انواع جفت است. جفت در این نوع در دیواره جلویی رحم و نزدیک شکم شما رشد می‌کنه.

جفت فاندال: در این نوع نیز جفت در بخش بالایی رحم تشکیل می‌شه و یکی از رایج‌ترین انواع جفت در دوران بارداری است.

جفت جانبی: جفت در دیواره راست و یا چپ رحم شما تشکیل می‌شه.

جفت پایین: جفت در بخش تحتانی رحم شما ایجاد می‌شه.

جفت سرراهی: این نوع از جفت هم در قسمت تحتانی رحم (سرویکس) شما ایجاد می‌شه و می‌تونیم آن را به سه دسته مارژینال، پارشیال و پرویا تقسیم‌بندی کنیم.

جفت پرویا: در این حالت جفت دهانه رحم شما را به طور کامل می‌پوشونه.

جفت پارشیال: جفت پارشیال تنها بخشی از دهانه رحم و نه همه‌ی قسمت‌های آن را می‌پوشونه.

جفت مارژینال: در این حالت هم جفت به سمت دهانه رحم شما رشد می‌کنه اما هیچ یک از قسمت‌های آن را نمی‌پوشونه.

جفت اکرتا: جفت اکرتا هم یکی دیگر از انواع جفت است. در این حالت جفت به صورت بسیار عمیق به دیواره رحم شما می‌چسبد اما به عضله رحم نفوذ نمی‌کنه. این مورد یکی از موارد نادر تشکیل جفت در بدن مادران  است. به شکلی که از هر 2500 بارداری تنها یک مورد این چنینی مشاهده می‌شه.

جفت اینکرتا:  در این شکل هم جفت به صورت کاملا عمیق به دیواره رحم شما متصل می‌شه و در‌نهایت به عضله رحم نفوذ می‌کنه.

جفت پرکرتا: جفت در این نوع وارد دیواره رحم شما می‌شه و سپس به سایر بخش‌های بدن مانند مثانه می‌پیونده. البته احتمال رشد جفت در بدن مادران به صورت پرکرتا بسیار نادر است.

در زمان بارداری جفت می‌تونه تا حدود هفته 32 بارداری به سمت بالا حرکت کنه. در نتیجه داشتن جفتی که به سمت بالا حرکت می‎‌کنه و یا با بزرگ شدن جنین دور شدن جفت از دهانه رحم کاملا رایجه.


انواع جفت/ نی نی سایت

حالا ممکنه در ذهن هر یک از شما مادران عزیز این سوال ایجاد بشه که کدامیک از انواع جفت می‌توانه مراحل بارداری شما را با خطر همراه کنه :

در پاسخ به این سوال می‌تونیم اینگونه بیان کنیم که محل قرار‌گیری جفت در حالت‌های خلفی، فوندال، قدامی و جانبی کاملا طبیعیه و خطری مادر را تهدید نمی‌کنه. در حالی که اگر محل قرار‌گیری جفت در بخش انتهایی رحم شما باشه این امر می‌تونه قدری نگران کننده باشه. در این حالت جفت با مسدود کردن دهانه رحم از زایمان طبیعی جلوگیری می‌کنه. در این شرایط بهتره تا روند رشد جفت و جنین در رحم شما به طور مستمر توسط متخصص کنترل بشه. در‌نهایت شما با توجه به تغذیه خودتون در دوران بارداری می‌تونید شرایط مناسبی را برای رشد سالم جفت که منبع اصلی حیات کودک شما است تامین کنید.  

 

منبع

my.clevelandclinic.org

نی نی بلاگ
نی نی بلاگ عکس نی نی، تربیت کودکان، مراقبت زنان، دوران بارداری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋