راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎
توسط ۳۲ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

عوارض مصرف زیاد برنج

عوارض مصرف بیش از حد برنج

 مصرف بیش از حد برنج

برنج بعد از نان جزء اصلی‌ترین غذاهاست و چون کربوهیدرات تصفیه شده اون زیاده، مصرف بیش از حد برنج باعث افزایش انسولین در بدن می‌شه. بهتره به جای کربوهیدرات تصفیه شده از غلات سبوس‌دار استفاده بشه تا افراد به چاقی مبتلا نشن. مصرف زیاد برنج می‌تونه روی سلامتی اثر بزاره. برنج گذشته از اینکه انرژی بدن رو تامین می‌کنه، ویتامین و پروتئین هم داره و منبع کربوهیدرات هست که باعث می‌شه انرژی بدن تامین بشه. کربوهیدرات باعث عملکرد خوب اندام‌های بدن و غذای مغز هست. مصرف به اندازه برنج برای بدن لازمه ولی مصرف بیش از حد برنج بیماری‌های مختلفی رو به وجود میاره. مصرف زیاد برنج باعث ابتلا به دیابت نوع 2، افزایش چربی شکم و سندروم متابولیک می‌شه.

 مصرف بیش از حد برنج

عوارض مصرف بیش از حد برنج:

1 _ التهاب بدن: در کل دنیا، برنج انواع مختلفی داره که بعضی از اونا باعث التهاب در بدن می‌شن. کربوهیدراتی که در برنج سفید وجود داره خیلی سریع تجزیه و به انرژی تبدیل می‌شه این کربوهیدرات باعث جذب آب در بافت‌ها می‌شه و حالتی شبیه التهاب در بدن به وجود میاره.

2 _ احساس سیری: وقتی برنج وارد معده می‌شه به خاطر ترکیبات مغذی که داره فرد برای مدت طولانی احساس سیری می‌کنه، بخصوص برنج قهوه‌ای که فیبر زیادی داره. فیبر باعث بهبود عملکرد گوارش می‌شه.

3 _ بالا رفتن قند خون: چون برنج کربوهیدرات زیادی داره و کربوهیدرات هم به قند تبدیل می‌شه، بعد از مصرف برنج قند خون بالا می‌ره. برنجی که دانه کوتاه و سفید باشه بیشتر قند خون رو بالا می‌بره ولی برنج دانه بلند و سفید کمتر قند خون رو بالا می‌بره.

موارد دیگری از عوارض مصرف زیاد برنج:

1 _ بالا رفتن وزن بدن: با فراوری کردن برنج، پوسته و سبوس که دارای مواد مغذی و ویتامین B و E هستن از بین می‌ره به همین دلیل بعد از مصرف اون برنج خیلی زود هضم می‌شه و فرد کمتر احساس سیری می‌کنه، به همین خاطر مصرف بیش از حد برنج باعث افزایش وزن و چاقی می‌شه.

 2_ یبوست: به دلیل اینکه برنج سفید سبوس، پوسته و جوانه نداره فیبرش کمه. از اونجا که فیبر باعث تقویت عملکرد روده می‌شه، مصرف برنجی که فیبر کم داره باعث یبوست می‌شه و درنتیجه مشکلات روده رو به وجود میاره.

3_ بروز اختلالات عصبی: یکی دیگر از عوارض مصرف بیش از حد برنج بروز اختلالات عصبی هست. برای اینکه جلوی این اختلال گرفته بشه بهتره شلتوک برنج رو در کیسه‌ای ریخته و بزارین با برنج بپزه، با این کار موادی که باعث این اختلال می‌شن از بین می‌ره یا اینکه کمتر می‌شه.

چگونه مضرات برنج رو کمتر کنیم؟

  • فعالیت بدنی زیاد: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شه ضرر مصرف بیش از حد برنج کمتر بشه داشتن تحرک زیاد هست. وقتی برنج سفید مصرف می‌شه باید در کنارش تحرک هم وجود داشته باشه.
  • مصرف برنج قهوه‌ای: این نوع از برنج می‌تونه بهترین جایگزین برنج سفید باشه. برنج قهوه‌ای جزء بهترین انواع برنج هست، چون سرشار از مواد مغذی هست که برای بدن مفیده.
  • پرهیز از مصرف برنج خارجی و صنعتی: در بسیاری از برنج‌های خارجی و صنعتی آرسنیک وجود داره که کارشناسان تغذیه اون رو منع کردن. آرسنیک یه سم خطرناکه که با گذشت زمان و در دراز مدت عوارض جبران ناپذیری برای بدن به وجود میاره.

 مصرف بیش از حد برنج

مصرف بیش از حد برنج برای چه کسایی ضرر داره؟

ما ایرانی‌ها برنج جزء اصلی‌ترین غذاهامون به حساب میاد. گاهی به دلیل مصرف بیش از حد برنج افراد دچار مشکلاتی می‌شن، هرچند که برنج یه سری مواد مغذی داره که برای بدن مفیده و زیاده روی در اون خطراتی هم داره. افرادی که خیلی چاق هستن بهتره برنج قهوه‌ای رو جایگزین برنج سفید کنن و یا اینکه از غلات دیگه‌ای که سبوس داره مصرف کنن. افراد زیر مصرف بیش از حد برنج براشون مضره:

  • افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستن. حتما در طول روز باید مصرف برنج رو کنترل کنن.
  • کسانی که به کبد چرب مبتلا هستن باید خیلی کم برنج بخورن، چون نشاسته‌ای که در برنج هست باعث چاقی و جمع شدن چربی در کبد می‌شه.
  • افرادی که مبتلا به اختلالات عصبی هستن یا سندروم متالیک دارن مصرف بیش از حد برنج براشون ضرر داره.
  • کسانی که مشکلات گوارش دارن باید مصرف برنج رو کم کنن.

 

 

راهنمای بارداری و نوزاد🥰
راهنمای بارداری و نوزاد🥰 راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋