راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎
توسط ۳۲ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

بیماری هایی که توسط پشه ها منتقل می شوند

بیماری هایی که توسط پشه منتقل میشه

بیماری هایی که توسط پشه منتقل میشه

پشه‌ها نه تنها جزو حشرات آزار دهنده هستن، بلکه بعضی موقع بیماری‌هایی رو هم به بدن انسان وارد می‌کنن. انواع بیماری هایی که توسط پشه منتقل میشه، گاهی اوقات خیلی خطرناک هستن. این مسئله باعث شده تا بسیاری از افراد وقتی در محیط‌هایی که پشه زیاده حاضر می‌شن، استرس انتقال بیماری‌ها رو داشته باشن. در این مقاله انواع بیماری‌هایی رو که توسط حشراتی مثل پشه منتقل می‌شن، بررسی کردیم تا با بررسی علائم‌شون بتونین استرس خودتون رو در این زمینه کمتر کنین.

 جای نیش پشه خطرناک است؟

مالاریا در صدر انتقال بیماری توسط پشه

وقتی که حرف از انتقال بیماری توسط پشه می‌شه، اولین بیماری که به ذهن افراد خطور می‌کنه بیماری مالاریا هست. هر پشه‌ای نمی‌تونه این بیماری رو انتقال بده و توسط پشه آنوفل به بدن انسان وارد می‌شه. پشه آنوفل بیشتر در مناطقی که هوای گرم دارن دیده می‌شه. مالاریا جزو بیماری‌های انگلیه و علائم رایجش تب، افت فشار خون، درد در عضلات و علائمی مشابه بیماری آنفولانزاست. انگل اسپوروزیتس توسط این پشه وارد جریان خون می‌شه و روی سلول‌های خونی قرمز تأثیر می‌ذاره.

انتقال بیماری دنگی توسط پشه

ما بیشتر نگران نیش پشه و انتقال بیماری به بچه‌ها هستیم. به خصوص وقتی که بچه‌ها در سنین پایین قرار داشته و بدن ضعیف‌تری دارن. بیماری دنگی هم توسط پشه‌ای به نام آئداس منتقل می‌شه. وقتی این نوع پشه فرد آلوده رو نیش می‌زنه، نیشش به عفونت آلوده می‌شه. توی مرحله بعد، افراد دیگه و بچه‌ها رو که نیش بزنه، می‌تونه اونا رو به این بیماری مبتلا کنه. تب استخوان شکن هم اسمیه که روی این بیماری گذاشته شده. دلیل نام‌گذاری هم اینه که دردهای عضلانی و مفصلی سختی رو فرد بیمار تحمل می‌کنه. این بیماری بیشتر توی مناطق گرم و نیمه گرم وجود داره.

از 4 تا 7 روز پس از انتقال بیماری توسط پشه، علائمی مثل تب بالا، درد پشت چشم و سردرد، حالت تهوع، درد عضلانی و... به وجود میاد.

ویروس زیکا و انتقال بیماری توسط پشه

یکی دیگه از بیماری هایی که توسط پشه منتقل میشه، بیماری زیکا هست. زیکا یه ویروسه که توسط پشه آیدس آیگیپتی منتقل می‌شه. علائمی که نشون می‌ده بیماری زیکا به انسان سرایت کرده، مواردی مثل تب، بثورات جلدی، بی حالی، دردهای عضلانی و مفصلی، سردرد، التهابات چشمی و... هستن. علائم معمولاً 3 تا 7 روز پس از این که پشه فرد رو نیش زد خودشون رو نشون می‌دن.

انتقال بیماری تب زرد توسط پشه

یکی از بیماری‌هایی که خطرناکه و هر ساله تعداد زیادی رو توی آفریقا به کام مرگ می‌فرسته، بیماری تب زرده. انتقال بیماری توسط پشه انجام می‌شه. پشه اول باید فرد آلوده رو نیش زده باشه تا بتونه افراد دیگه‌ای رو هم بیمار کنه. البته چرخه بیماری بین حیوانات هم انجام می‌شه. بعضی از افرادی که به این بیماری دچار می‌شن، هیچ علائمی ندارن؛ ولی حالت شدید اون، تب بسیار بالا، زردی، شوک و نارسایی اندام‌های داخلی و خونریزی رو به همراه داره. درمان بیماری در این حالت کمی سخته و بهترین راه اینه که هر ساله واکسیناسیون توی مناطق در خطر انجام بشه. وفور این پشه و انتقال بیماری به بچه‌ها در آفریقا، سالهاست که دغدغه سازمان بهداشت جهانیه و سعی در اقدام به موقع برای واکسیناسیون یکی از برنامه‌های این گروهه.

بیماری هایی که توسط پشه منتقل میشه

تب رودخانه ارس و انتقال بیماری توسط پشه

در بین انواع بیماری هایی که توسط پشه منتقل میشه، تب رودخانه ارس هم وجود داره. این بیماری اکثرا خطرناک نیست و افراد مبتلا ظرف چند هفته بهبود پیدا می‌کنن. معمولاً بیش از 60 درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شن، اصلاً احساس نمی‌کنن بیمار هستن و هیچ علائمی رو نشون نمی‌دن. در دیگر افراد علائمی مثل دردهای عضلانی، احساس خستگی و کسالت، تورم مفاصل و بثورات پوستی دیده می‌شه. بعضی از افراد ممکنه تا چند ماه هم سفتی مفاصل و درد و خستگی رو تجربه کنن. نام دیگه‌ای که برای این بیماری ذکر شده RRVD هست و در مناطقی مثل پاپوآ گینه نو، اندونزی، غرب اقیانوس آرام و استرالیا دیده می‌شه.

بیماری‌های دیگه‌ای هم مثل انسفالیت اسب شرقی، چیکونگونیا، تب نیل غربی و... هم جزو انواع بیماری هایی که توسط پشه منتقل میشه قرار می‌گیرن. به نسبت گذشته بیماری‌هایی از این قبیل کمتر شدن یا واکسیناسیون بر علیه اونا انجام می‌شه. با این حال هنوز هم افراد زیادی رو در سراسر دنیا مبتلا می‌کنن یا حتی به کام مرگ می‌فرستن.

 

 

راهنمای بارداری و نوزاد🥰
راهنمای بارداری و نوزاد🥰 راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋