راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎
توسط ۳۲ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

چگونه هورمون های خود را بشناسیم؟

چگونه هورمون‌های خود را بشناسیم؟

چگونه هورمون‌های خود را بشناسیم؟

ممکن است احساس کنید که سینه‌هایتان یک شبه بزرگ شده‌اند، پریودتان شروع شده است و ترشحات بسیاری دارید. تغییرات ممکن است ناگهانی به نظر برسند اما بدن شما در واقع مدتی تحت تاثیر هورمون‌ها قرار گرفته است. بین سنین 9 تا 10 سالگی افراد افزایش هورمون‌ها را تجربه می‌کنند تا برای تمام تغییراتی که بدن شما باید طی چند سال آینده ایجاد کند آماده شوند. این بدان معناست که هورمون‌ها از زمان جوانی به نحوه رشد بدن، مغز و رفتار شما شکل داده‌اند.

هورمون چیست؟

احتمالاً شنیده‌اید که از کلمه "هورمون" زیاد استفاده می‌شود اما ممکن است کاملاً مطمئن نباشید که چه معنایی دارد. اینطور نیست که بتوانید آن‌ها را ببینید یا هر چیز دیگری. هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که در غددی به نام غدد درون ریز ایجاد می‌شوند. این مواد شیمیایی (به یاد داشته باشید که هورمون‌های شما هستند) در جریان خون شما به اطراف بدن شما منتقل می‌شوند و به عنوان پیام یا دستور به سایر اندام‌ها یا سلول‌ها عمل می‌کنند تا مطمئن شوند که وظایف خود را انجام می‌دهند.

هورمون‌ها از چه چیزی ساخته شده‌اند؟

تحقیقات نشان داده است که انسان حدود 50 نوع مختلف هورمون تولید می‌کند. آن‌ها هر فرآیند بیولوژیکی را که در بدن شما انجام می‌شود کنترل می‌کنند و از مدت زمان چرخه قاعدگی شما تا اینکه چقدر می‌توانید ماهیچه‌سازی کنید با شما همراه هستند. هر هورمون بسته به اینکه چه وظیفه‌ای دارد ساختار شیمیایی متفاوتی دارد. همه هورمون‌ها از پروتئین‌ها و چربی‌های میکروسکوپی ساخته شده‌اند. شما در واقع نمی‌توانید هورمون‌ها را ببینید زیرا ترکیب شیمیایی آن‌ها بسیار کوچک است. با این حال آن‌ها کوچک اما قدرتمند هستند. یک تغییر جزئی در سطح هورمون شما می‌تواند بر خلق و خوی، رشد و چگونگی به خواب رفتن شما تاثیر بگذارد.

کار هورمون‌ها چیست؟

آن‌ها عملکرد‌های مختلف را در سراسر بدن سازماندهی، هماهنگ و کنترل می‌کنند. هورمون‌های شما به سلول‌ها و اندام‌های مختلف فرستاده می‌شوند تا فرآیند‌ها را تحریک کنند. هورمون‌های شما همچنین مسئول موارد زیر هستند:
خلق و خوی شما
متابولیسم شما
چرخه قاعدگی شما
چرخه خواب شما و اینکه چقدر راحت به خواب می‌روید و می‌خوابید
رشد و تکامل جسمانی شما

کدام هورمون‌ها در دوران بلوغ روی ما تاثیر می‌گذارند؟

•    هورمون‌هایی که باعث تغییر در چرخه تولید مثل می‌شوند:
یکی از تغییرات عمده در دوران نوجوانی شروع پریود است. بسیاری از افراد در سنین 8 تا 13 سالگی اولین نشانه‌های بلوغ را تجربه می‌کنند و این تغییرات توسط هورمون‌های شما ایجاد می‌شود که در دوران بلوغ افزایش می‌یابد. در اینجا برخی از موارد کلیدی برای به خاطر سپردن آورده شده است:
1- هورمون آزاد‌ کننده گنادوتروپین (GnRH):
وقتی نوبت به شروع بلوغ می‌رسد هورمون GnRH شروع‌ کننده آن است و به عنوان یک چراغ سبز عمل می‌کند که تمام تغییرات هورمونی دیگر شما را به حرکت در می‌آورد.
2- هورمون محرک فولیکول (FSH):
FSH هورمونی است که در بخش کوچکی از مغز شما (به نام غده هیپوفیز شما) تولید می‌شود و تمایل دارد یک بار در هر چرخه اتفاق بی‌افتد.
3- هورمون لوتئینیزه‌ کننده (LH):
LH با FSH کار می‌کند تا چرخه قاعدگی شما را ادامه دهد. پس از اینکه تخمدان‌های شما تخمک آماده برای تخمک‌ گذاری را تولید کردند LH باعث آزاد شدن آن می‌شود. اگر تخمک توسط اسپرم بارور نشود در عرض 24 ساعت تجزیه می‌شود.
4- استروژن و پروژسترون:
تخمدان‌های شما هورمون‌های استروژن و پروژسترون را تولید می‌کنند که به تنظیم چرخه شما کمک می‌کنند (تعیین زمان تخمک‌گذاری و زمان پریود شدن شما).
کدام هورمون‌ها بر خلق و خوی ما تاثیر می‌گذارند؟
قاعدگی شما تنها تغییری نیست که در دوران بلوغ متوجه خواهید شد. هورمون‌ها می‌توانند نقشی بسیار کلیدی در احساس شما نسبت به افراد نزدیک به شما و نحوه مدیریت موقعیت‌های استرس‌زا داشته باشند. برخی از هورمون‌ها که باعث تغییر خلق و خو می‌شوند عبارتند از:
•    اکسی توسین:
اکسی توسین گاهی اوقات هورمون پیوند نامیده می‌شود و می‌تواند به شما در ایجاد اعتماد و محبت نسبت به دیگران کمک کند و به شما احساس شادی و آرامش کلی بدهد و به تنظیم خوابتان کمک کند.
•    دوپامین:
دوپامین اغلب هورمون شادی یا سیستم پاداش مغز شما نامیده می‌شود. وقتی کاری را انجام می‌دهید که از آن لذت می‌برید ممکن است به شما احساس کلی لذت یا شادی بدهد.
•    آدرنالین:
احتمالاً شنیده‌اید که شخصی می‌گوید پس از قرار گرفتن در یک موقعیت استرس‌زا آدرنالین فعال می‌شود. این به این دلیل است که آدرنالین به شما کمک می‌کند تا در مواقع پرتنش یا خطرناک که گاهی اوقات به آن «جنگ یا گریز» می‌گویند آرام باشید. وقتی وارد حالت جنگ و دعوا می‌شوید ماهیچه‌هایتان منقبض می‌شوند و ضربان قلبتان سریع‌تر می‌شود. آدرنالین به رگ‌های خونی شما می‌گوید که خون را به ماهیچه‌های اصلی شما (مانند ریه‌ها و قلب) هدایت کنند تا بتوانید سریعاً واکنش نشان دهید.

کدام هورمون‌ها به رشد و خواب شما کمک می‌کنند؟

•    ملاتونین:
ملاتونین هورمونی است که در شب ترشح می‌شود و به بدن شما کمک می‌کند تا بداند چه زمانی باید بخوابد. آن را قادر می‌سازد تا تشخیص دهد که بیرون تاریک و زمان استراحت است. بنابراین اگر والدین شما با شما بحث می‌کنند که نور آبی تلفن شما خواب شما را مختل می‌کند آن‌ها احتمالاً فقط نگران این هستند که بدن شما چقدر ملاتونین می‌تواند تولید کند.
•    هورمون آزاد‌کننده هورمون رشد (GHRH):
همانطور که GnRH باعث ایجاد تغییرات هورمونی می‌شود که منجر به چرخه قاعدگی شما می‌شود GHRH نیز بدن شما را وادار به تولید هورمون‌های رشد می‌کند و به شما در ایجاد قدرت و انرژی کمک می‌کند.
•    هورمون رشد (GH):
هورمون رشد استخوان‌ها و ماهیچه‌های شما را هدف قرار می‌دهد و دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که نامش نشان می‌دهد به شما کمک می‌کند قد بلندتر شوید.

از کجا متوجه شویم که هورمون‌هایمان تعادل ندارند؟

عدم تعادل هورمونی ممکن است چشمگیر به نظر برسد اما تعدادی عامل وجود دارد که می‌تواند سطح شما را پایین بیاورد از جمله:
فشار
افزایش یا کاهش وزن زیاد
کمبود خواب شدید
بارداری
بلوغ

نتیجه‌گیری:

مغز مقدار زیادی هورمون استرس، هورمون‌های جنسی و هورمون‌های رشد را به اطراف بدن شما ارسال می‌کند. این بدان معنی است که شما تغییرات زیادی را تجربه می‌کنید که ممکن است کاملاً خارج از کنترل شما باشد. به احتمال زیاد دوستان شما نیز همین مورد را تجربه خواهند کرد بنابراین از صحبت کردن با آن‌ها در مورد آن نترسید.
منبع:
flo.health
 
راهنمای بارداری و نوزاد🥰
راهنمای بارداری و نوزاد🥰 راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋