برنامه ریزی تحصیلی و درس خواندن برای جبران عقب ماندگیها و افت تحصیلی در زمان آنلاین بودن کلاسها، در این روزها که مدارس حضوری شدهاند، برای بسیاری از خانوادهها دغدغه شده است. یکی از راهکارهای رفع ضعفهای درسی و پیدا کردن اعتماد به نفس و توانایی کافی برای جبران ضعفها و یادگیری هوشمندانه، استفاده کردن از تکنیکهای روانشناسی یادگیری و روانشناسی تربیتی است. در ادامه این مطلب، بعضی از تکنیکهای روانشناسی و همچنین اصول برنامه ریزی برای درس خواندن و رفع این ضعفها را بیان میکنیم و در مورد بهترین مدارس تهران حرف میزنیم که بتوانند به خوبی از این تکنیکها استفاده کنند تا خیال والدین از کیفیت آموزش فرزندشان راحت باشد.
یکی از مهمترین اصول برنامه ریزی تحصیلی در دوران بازگشت دانش آموزان به کلاسهای حضوری، توجه به ساعت در برنامه ریزی است. بسیاری از آزادیهای زمانی که دانش آموزان در دوران مجازی بودن مدارس داشتهاند، با حضوری شدن کلاسها محدود میشود. چراکه ساعت خواب دانش آموزان و همچنین بیداری آنها نظم متفاوتی پیدا میکند و ساعت استراحتشان نیز تغییر میکند. زیرا بعد از برگشتن به خانه، علاوه بر خستگی ذهنی، خستگی فیزیکی نیز دارند و نیازمند استراحت کافیاند.
دقت داشته باشید که تغییر دادن زمانبندی مطالعه، نباید به صورت ناگهانی و شوکه کننده انجام شود. طبیعی است که دانش آموزان در اولین روزهای حضوری شدن مدارس، دچار بینظمی و دستپاچگی شوند. مهم این است که مسئلهی زمانبندی را در ذهن داشته باشید و سعی کنید به مرور، به فرزندتان کمک کنید تا ساعت خواب، استراحت، تغذیه و مطالعهاش را متناسب با برنامه جدیدش تنظیم کند.
در این نوع از برنامه ریزی درسی با توجه به زمانبندی، یک عنصر مهم، درس خواندن روزانه است. در بسیاری از بهترین دبیرستان های دخترانه تهران که عملکرد تخصصی و حرفهای دارند، همیشه تأکید بر تقسیم کردن فشار درسی در تمام روزهای درسی است تا استرس تحصیلی به کمترین میزان خود برسد. خصوصاً که با حضوری شدن دبیرستان های تهران، دانش آموزان خود به خود دچار نگرانی در مورد عملکرد تحصیلیشان هستند. در چنین شرایطی، بهتر است قبل از اینکه ایام امتحانات و افزایش استرس فرا برسد، دانش آموزان با خیال آسودهتری به مرور درسها بپردازند، بالاخص دانش آموزان مقطع متوسطه دوم دبیرستان که در دوران حساسی نیز قرار دارند.
تا پیش از مجازی شدن مدارس بسیاری از دانش آموزان در مدارس معمولی نزدیک به خانه خود تحصیل میکردند و والدین برای انتخاب بهترین مدرسه برای تحصیل فرزندشان، سختگیری نداشتند و به هوش و توانایی فرزندشان اعتماد میکردند. اما امروزه شرایط حساسی ایجاد شده و طبق آمار، ۶۰٪ از دانش آموزان کشور دچار افت تحصیلی شدهاند. واضح است که بسیاری از معلمان کمتجربه یا فاقد تسلط کافی که به امور روانشناختی نیز مسلط نیستند، ممکن است نتوانند به دانش آموزان کمک کنند تا نقایص تحصیلی که در این مدت ایجاد شده را جبران کنند. بنابراین، اگر از کیفیت آموزش در مدرسه فرزندتان مطمئن نیستید، پیشنهاد میکنیم از همین ابتدای حضوری شدن مدارس، به فکر جستجو برای پیدا کردن بهترین دبیرستان دخترانه متوسطه اول یا دوم برای فرزندتان باشید و امور آموزشی را در اولویت مهمتری نسبت به فاصله مدرسه با خانه قرار بدهید.
نقش عملکرد مدرسه در برنامه ریزی تحصیلی، در دوران متوسطه و خصوصاً متوسطه دوم اهمیت بسیار پررنگتری پیدا میکند. چراکه دانش آموزانی که در دوران دبیرستان از آموزش خوب و یادگیری کافی بهرهمند نباشند، در سال کنکور متحمل زحمت و استرس بیشتری میشوند. در حالیکه دانش آموزانی که در دوره دوم دبیرستان به صورت تخصصی و با رعایت اصول روانشناختی مهارتهای زندگی آموزش دیدهاند، با آرامش و احتمال موفقیت بیشتری به مراحل بعدی زندگی قدم میگذارند.
توجه داشته باشید که منظور ما از مدرسه خوب و مؤثر در پیشرفت تحصیلی، مدارسی نیستند که با تحمیل استرس و فشار بیش از حد به نوجوانان، آنها را از لذتهای زندگی محروم کرده و صرفاً مشغول درس خواندن میکنند. بهترین دبیرستان های تهران دارای معملمان و کادر تخصصی آگاه و با اخلاق، برنامههای تحصیلی را به طوری تنظیم میکنند که با اقتضای سن دانش آموزان، کشش ذهنی و توانایی آنها همخوانی داشته باشد و باعث کاهش اعتماد به نفس و یا آسیب دیدن روحیه آنها نشود. برای اطمینان یافتن از اینکه آیا در مدرسه مورد انتخاب شما، چنین شرایطی حاکم است یا نه، میتوانید با مشاور تحصیلی مدرسه صحبت کنید و از نگرش و توانایی وی اطمینان حاصل کنید.
حفظ اعتماد به نفس و کنترل استرس، نقش بسیار مهمی در موفقیت دانش آموزان بعد از حضوری شدن مدارس دارد. سعی کنید فرزندتان را از این مسئله آگاه کنید که ممکن است در اولین روزها، احساس کند بعضی از مطالب قبلاً به اندازه کافی برای او جا نیفتادهاند یا سؤالات بسیاری دارد. حتی ممکن است در آزمونهای کلاسی دچار احساس اضطراب شود و این مسائل نشانه ضعیف بودن او نیستند؛ بلکه تغییر شرایط باعث هیجانات او شده است. سعی کنید فرزندتان را حمایت کنید و به او زمان بدهید تا بتواند خودش را با شرایط جدید سازگار کند.
اگر فرزندتان به شکل قابل توجهی از درسها جا افتاده یا در دوران غیرحضوری بودن مدارس، بازیگوشی کرده و درسها را به خوبی نیاموخته، از مشاور تحصیلی مدرسه و معلمان راهنمایی بگیرید و از آنها بخواهید از فرزندتان حمایت کنند تا بتواند خودش را به درسها برساند. در صورتیکه فرزندتان دچار افت تحصیلی شدید شده، حتما از متخصص مشورت بگیرید و سعی کنید او را در مدرسه خوبی ثبت نام کنید که فرزندتان را در محیط حمایتی قرار دهد و به او در پیشرفت تحصیلی کمک کند.
دانش آموزان در کلاسهای حضوری، مهارتهای بسیار کسب میکنند که به آنها در برنامه ریزی درسی و پیشرفت تحصیلی و اجتماعی شدن کمک میکند. در زمان مجازی شدن مدارس، بسیاری از عوامل یادگیری این مهارتها کاهش یافتند. عدم ارتباط روزانه و نزدیک بچهها با دوستان و همسلان خود، ممکن است توانایی کار گروهی را در دانش آموزان کاهش داده باشد. عدم ارتباط نزدیک با معلم، بهخصوص برای دانش آموزان در دوره اول دبیرستان ممکن است مهارتهایی نظیر گوش دادن فعال و پرسشگری را در دانش آموزان کاهش داده باشد.
از طرفی، مدارس برتر دخترانه و پسرانه تهران معمولاً محیط خوبی فراهم میکنند تا بچهها بتوانند استقلال داشتن را تمرین کنند و روزی چند ساعت، بدون کمک والدین، از پس امور خود و درس خواندن بربیایند. تمامی این مهارتها ممکن است در این مدت، تا حدی فراموش شده باشند. تحصیل کردن در یکی از بهترین دبیرستان های تهران میتواند به فرزند شما کمک کند در یک مدت کوتاه، این تواناییها را دوباره بهدست بیاورد و از طریقشان، هم در درس پیشرفت کند و هم رشد روانی بهتری داشته باشد.
برای فراهم کردن یک برنامه درسی بعد از حضوری شدن مدارس، لیستی از درسهای فرزندتان تهیه کنید و با کمک خود او و مشورت گرفتن از معلمان و مشاور تحصیلی مدرسه، جلوی هر درس یادداشت کنید که وضعیت فرزندتان در آن درس چگونه است و چقدر نیاز به یادگیری دوباره دارد. سپس، با توجه به اولویت بندی که انجام دادهاید، یک برنامه درسی آماده کنید که در آن، فرزندتان هر روز بتواند میزانی از درسهایش را دوره کند.
سعی کنید برنامه درسی در ابتدا سبکتر باشد و هر هفته، مقداری آن را بیشتر کنید. اگر از ابتدا یک برنامه سنگین آماده کنید، احتمالاً فرزندتان موفق به اجرایش نمیشود یا بیحوصلگی و بیتوجهی نشان میدهد. اما اگر برنامه سبک باشد، استقبالش از آن بیشتر میشود. اگر در روزهای اول اجرای برنامه، فرزندتان طبق عادت قبیاش رفتار کرد و تمام برنامه را اجرا نکرد، به او فرصت بدهید و توقع رفتار ایدهآل نداشته باشید. در عوض، سعی کنید برنامههای خانوادگی و محیط خانواده را به شکلی درآورید تا هم آرامش کافی برای درس خواندن ایجاد شود و هم شادی کافی برای استراحت و کاهش استرس. به فرزندتان اعتماد کنید و به او فرصت بدهید تا از تواناییهایش استفاده کرده و پیشرفت کند. بهکارگیری روش صحیح درس خواندن نیز در اینجا حائز اهمیت است.
مطلبی که خواندید، توسط دبیرستان دوره اول و دوم دخترانه مدبران بارسا تهیه شده بود. این دبیرستان دخترانه به علت بهره بردن از معلمان و مشاوران تحصیلی و روانشناسان باتجربه و دارای مدارج علمی، برای دانش آموزان فضای امنی فراهم کرده که در آن، هم پیشرفت تحصیلی مورد توجه قرار میگیرد و هم سلامت جسمانی و هم کیفیت زندگیشان. در این دبیرستان دخترانه فشار برنامه درسی مطابق سن و توانایی فرزند شما تنظیم میشود و در متوسطه دوره اول، ساعتهایی از مدرسه صرف آموزش دادن مهارتهای روانشناختی به فرزند شما میشود و به مرور با بالاتر رفتن سن فرزندتان، آموزش تخصصیتر میشود. به طوریکه تا سال کنکور، دانش آموزان بدون استرس زیاد، آمادهشده و البته، مهارتهای اجتماعی را نیز در خود پرورش دادهاند. بنابراین اگر به فکر موفقیت فرزندتان هستید، بدانید که یک مدرسه خوب و دارای رتبه های برتر در کنکور، دبیرستان دخترانه مدبران بارسا است.
امیدواریم که مطلب حاضر، برای شما و فرزندان عزیزان مفید واقع شده باشد.
پاسخ ها