راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎
توسط ۳۲ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

دلیل خارش بعد از دوش گرفتن چیست؟

خارش بعد از حمام یا دوش آب گرم غیر معمول نیست. معمولاً در ماه‌های زمستان رخ می‌دهد و فقط چند دقیقه طول می‌کشد. با این حال خارش بعد از دوش گرفتن می‌تواند برای برخی از افراد مزمن شدید و حتی ناتوان کننده باشد. شرایط متعددی می‌تواند باعث خارش بعد از دوش شود. بیشتر آنها بی‌ضرر هستند اما برخی می‌توانند جدی باشند. پوستی که پس از دوش گرفتن قرمز ، ترک خورده یا تحریک شده است باید توسط پزشک مراقبت شود. این مقاله علل شایع و غیر معمول خارش بعد از دوش گرفتن را مورد بحث قرار می‌دهد. همچنین داروهای مختلف و داروهای خانگی را برای کمک به تسکین خارش بررسی می‌کند.

به چه علت دچار خارش زمستانی می‌شویم؟

گزروس که بیشتر با خارش زمستانی شناخته می‌شود در آب و هوای سرد و خشک شایع است. این می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد اما افراد مسن به ویژه در معرض خطر هستند. علائم بیماری گزروز شامل پوستی است که به شرح زیر است:

- خشک

- خارشدار

- پوسته پوسته

- قرمز

 

چه عواملی باعث ایجاد بیماری گزروز می‌شود؟

گزروز در اثر شرایط محیطی ایجاد می‌‌شود که باعث کاهش میزان سبوم در پوست می شود. سبوم یک ماده چربی و مومی است که توسط غدد چربی پوست تولید می‌شود. این یک سد محافظتی است که به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می‌کند. در زمستان  هوای خشک و گرم داخل خانه می‌تواند پوست را از چربی جدا کند. دوش گرفتن یا دوش آب گرم طولانی مدت مشکل را تشدید می‌کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید و باد نیز می‌تواند آن را بدتر کند. داروهای موضعی آکنه نیز می‌توانند باعث ایجاد خشونت شوند.

 

درمان خارش زمستانی پوست به چه صورت است؟

- دوش‌های کوتاه را در آب گرم بگیرید

- به آرامی با یک پارچه نرم بشویید

-از صابونی استفاده کنید که فاقد عطر باشد

- به آرامی خود را خشک کنید و بلافاصله از یک مرطوب کننده بدون بو استفاده کنید

- به یاد داشته باشید که حتی در روزهای ابری از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

- در صورت لزوم هوای خانه خود را مرطوب کنید

بارها و بارها از مرطوب کننده استفاده کنید (مخصوصاً بلافاصله بعد از حمام یا دوش گرفتن)

- از کرم کورتیکواستروئید، لوسیون کالامین یا کرم‌های منتول استفاده کنید

 

پلی سیتمی ورا چیست؟

پلی سیتمی ورا (PV) یک بیماری مزمن مغز استخوان است. این باعث تولید بیش از حد گلبول‌های قرمز می‌شود. در نتیجه افراد مبتلا به PV خون غلیظ‌تری دارند و بیشتر در معرض لخته شدن خون هستند. علائم PV عبارتند از:

- سردرد

- تعریق بیش از حد

- سرگیجه

- خون ریزی

- تنگی نفس

- بزرگ شدن کبد و طحال

- خارش به ویژه پس از دوش آب گرم یا حمام

PV را می‌توان با یک آزمایش خون ساده به نام هماتوکریت تشخیص داد. این آزمایش نسبت گلبول‌های قرمز در حجم خون را اندازه گیری می‌کند.

 

PV و خارش:

خارش خفیف مرتبط با PV را می‌توان با اجتناب از عوامل محرک کنترل کرد. محرک‌های رایج دوش آب گرم طولانی و محیط گرم است. خارش شدیدتر یا خارش شدید که به درمان های خانگی پاسخ نمی‌دهد را می‌توان با دارو درمان کرد. اینها شامل آنتی هیستامین‌ها مانند دیفن هیدرامین هستند که بدون نسخه در دسترس هستند. نور درمانی می‌تواند برای افرادی که خارش شدیدتر یا مداوم دارند استفاده شود. همچنین به عنوان فتوتراپی شناخته می‌شود. این درمان همراه با داروی پسورالن استفاده می‌شود.

 

لنفوم هوچکین چیست؟

لنفوم هوچکین سرطان غدد لنفاوی است. این باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن، زیر بغل، کشاله ران یا داخل قفسه سینه می‌شود. همچنین می‌تواند علائم کل بدن از جمله کاهش وزن، تب، تعریق شبانه و خارش را ایجاد کند. خارش اغلب شدید است. الکل و دوش گرفتن می‌تواند باعث خارش شود. داروهای مورد استفاده برای درمان این بیماری نیز می تواند باعث خارش شود. علائم دیگر لنفوم هوچکین عبارتند از:

- سرفه کردن

- عرق کردن شبانه

- تب

- خستگی مداوم

- تنگی نفس

- کاهش وزن بدون دلیل

 

کهیر کولینرژیک را چطور درمان کنیم؟

کهیر کولینرژیک مانند بسیاری دیگر از انواع کهیر اغلب می‌تواند به راحتی با آنتی هیستامین‌های خوراکی درمان شود. آنتی هیستامین‌های غیر آرام بخش نسل دوم که برای درمان کهیر کولینرژیک استفاده می‌شوند عبارتند از:

- آلگرا (فکسوفنادین)

- کلارینکس (desloratadine)

- کلاریتین (لوراتادین)

 

کهیر آکواژنیک را چطور درمان کنیم؟

مانند بسیاری دیگر از انواع کهیر AU را می‌توان به راحتی با آنتی هیستامین‌های خوراکی غیر آرامبخش درمان کرد. سایر گزینه‌های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- کرم‌ها یا سایر پمادهایی که به ضد آب شدن پوست کمک می‌کنند مانند محصولات حاوی روغن نفت و روغن بچه

- درمان با اشعه ماوراء بنفش (فتوتراپی)

- امالیزوماب دارویی که معمولاً برای آسم شدید استفاده می‌شود

 

خارش آکواژنیک ایدیوپاتیک به چه علت است؟

خارش اکیوژنیک ایدیوپاتیک (IAP) یک بیماری نادر است. بعد از تماس پوست فرد با آب باعث خارش بدون بثورات می‌شود. IAP به احتمال زیاد در اثر فعال شدن سیستم عصبی ایجاد می‌شود. مواد شیمیایی مختلف توسط اعصاب داخل پوست پس از تماس با آب آزاد می‌شوند.

را چطور درمان کنیم؟ IAP

هیچ درمانی برای خارش آکواژنیک مثرتر نشان داده نشده است. درمان کهیر آکوآژن ممکن است مفید باشد. سایر درمان‌های احتمالی عبارتند از:

- کورتیکواستروئید مانند تریامسینولون

- آنتی هیستامین‌های غیر آرامبخش

- کرم کپسایسین موضعی

- بی کربنات سدیم به آب حمام اضافه می‌شود

- آلفا اینترفرون

- تحریک الکتریکی عصبی زیر پوستی

- مکمل‌های ب آلانین

 

نتیجه‌گیری:

خارش بعد از دوش گرفتن یا حمام یک پدیده شایع است. معمولاً در اثر خشکی پوست ایجاد شده و با مرطوب کننده درمان می‌شود. شرایط متعددی می‌تواند باعث خارش پس از قرار گرفتن در معرض آب گرم شود. اگر بعد از دوش گرفتن پوست شما قرمز، ترک خورده و تحریک شده است سعی کنید دمای آب را پایین بیاورید و از صابون‌های معطر و مواد شوینده اجتناب کنید و یک یا دو بار در روز مرطوب کنید. خارش می‌تواند نشانه بیماری جدی‌تری باشد. اگر بعد از دوش خارش بدون علت داشتید برای ارزیابی کامل به پزشک مراجعه کنید. برخی از شرایطی که باعث خارش می‌شوند و می‌توانند خطرناک و حتی تهدید کننده زندگی باشند.

 

منبع:

www.verywellhealth.com

راهنمای بارداری و نوزاد🥰
راهنمای بارداری و نوزاد🥰 راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋