راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری و نوزاد🥰

راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎
توسط ۳۲ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

استفراغ خون در دوران بارداری

هماتمیز به استفراغی گفته می شود که دارای مقدار قابل توجهی خون روشن قهوه‌ای قرمز روشن داشته باشد. معمولاً خون قرمز روشن هرگونه خونریزی از قسمت فوقانی دستگاه گوارش بیشتر از مری یا اثنی عشر را نشان می دهد. زمانی که اسیدهای معده هموگلوبین را به هماتین تبدیل می‌کنند هماتمیس اتفاق می‌افتد.

 

آیا استفراغ خون در دوران بارداری طبیعی است؟

استفراغ خون در دوران بارداری طبیعی نیست و در صورت استفراغ خون باید به پزشک مراجعه کنید. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شما دچار بیماری مری شوید که مخاط مری را تحریک کرده و منجر به خونریزی می شود. عفونت های دستگاه گوارش یا سایر بیماری های شدید نیز ممکن است منجر به خون در استفراغ شود. در صورت مشاهده خون در استفراغ بلافاصله برای تشخیص و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

چه عواملی باعث هماتمیز در بارداری می شود؟

دلایل وجود خون در استفراغ در زنان باردار همانند بقیه افراد است. یعنی مردان و زنانی که باردار نیستند و به علت های زیر به وجود می آید:

- گاستریت شدید یا زخم معده:

گاستریت (التهاب غشای معده) یا زخم معده (زخم های دردناک در پوشش داخلی معده) باعث احساس سوزش در شکم شما شده و به عروق آسیب می رساند. این می تواند منجر به استفراغ خون شود.

- واریس مری:

این وریدهای بزرگ شده در مری تحتانی (لوله غذا) هستند که خونریزی می کنند اما ممکن است هیچ دردی ایجاد نکنند. آنها معمولاً در اثر فشار خون بالا یا بیماری الکلی کبدی ایجاد شوند (کبد به دلیل قرار گرفتن در معرض طولانی مدت الکل آسیب دیده است). اگر پزشک به این موضوع مشکوک باشد ، ممکن است آن پزشک از شما بخواهد فوراً در بیمارستان بستری شوید.

- پارگی در لوله غذا:

عقب رفتن طولانی مدت می تواند باعث پارگی در مخاط مری شود و در نتیجه منجر به خونریزی شود.

- بیماری شدید ریفلاکس معده و مری (GORD):

اسیدهای معده به مری نشت می کند و پوشش داخلی را تحریک می کند و باعث خونریزی آن می شود.

 

علائم و نشانه‌هایی که ممکن است استفراغ خون را همراه داشته باشد چیست؟

همراه با خون در استفراغ بسته به علت خونریزی ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنید. آنها می توانند:

  • حالت تهوع
  • ضربان قلب سریع
  • تاری دید
  • سرگیجه
  • گیجی
  • غش کردن
  • کاهش میزان ادرار
  • درد در قسمت فوقانی شکم
  •  

تشخیص استفراغ خون در دوران بارداری به چه صورت است؟

آزمایشات تشخیصی انجام شده در دوران بارداری مشابه آزمایشاتی است که روی زنان غیر باردار انجام می شود. فقط پزشک شما می تواند آزمایش تصویربرداری مورد نیاز را برای تشخیص علت واقعی پیشنهاد کند. برخی از آزمایشات تصویربرداری که ممکن است به شما توصیه شود عبارتند از:

  • اسکن با امواج فراصوت
  • اشعه ایکس
  • اسکن ام آر آی
  • آندوسکوپی
  • اسکن پزشکی هسته ای
  • آزمایش خون

عوارض استفراغ خون چیست؟

خفگی:

هنگامی که خون ممکن است در ریه ها جمع شود و توانایی شما را برای تنفس مختل کند.

آسپیراسیون:

جایی که خون استفراغ دوباره از طریق مجاری هوایی کشیده می شود.

کم خونی، کمبود گلبول های قرمز ممکن است در صورت از دست دادن سریع خون از طریق استفراغ ایجاد شود. برای جلوگیری از این عوارض هنگام استفراغ توجه داشته باشید تا خون را بررسی کنید به ویژه هنگامی که برخی از علائم ذکر شده در بالا را تجربه می کنید.

 

چگونه  هماتمیز در دوران بارداری را درمان کنیم؟

در صورت از دست دادن خون پزشک ممکن است داروهایی را برای شما تجویز کند. ممکن است به تزریق خون یا قطره قطره نیاز داشته باشید. در موارد شدید تهدید کننده زندگی احیای اضطراری یا انتقال خون ممکن است لازم باشد. درمان معمولاً به علت استفراغ خون بستگی دارد. این ممکن است شامل آندوسکوپی برای جلوگیری از خونریزی با مهر و موم یک زخم داخلی یا جراحی اضطراری برای کنترل خونریزی شدید باشد.

آیا می توانید از خونریزی در دوران بارداری جلوگیری کنید؟

حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری شایع است اما می توانید برای جلوگیری از شدید شدن آنها و در نتیجه استفراغ خون اقدامات زیر را انجام دهید:

قبل از دست زدن به غذا، پس از استفاده از توالت یا پس از دست زدن به سطل زباله یا سطوح آلوده با شستن مرتب دستان خود بهداشت شخصی را حفظ کنید.

از تماس با هرکسی که ورم معده و روده دارد خودداری کنید.

اگر دچار عفونت هستید از استخرهای عمومی خودداری کنید

از غذاهای خام خودداری کنید و گوشت ها را کاملاً بپزید.

از غذاهای پرادویه که باعث تحریک معده یا ریفلاکس اسید می شوند خودداری کنید.

سیگار و الکل را ترک کنید

از خوردن زیاد پرهیز کنید

در صورت تهوع بیش از حد از استفراغ خودداری کنید

 

با درمان های خانگی استفراغ خون را چطور درمان کنیم؟

استفراغ خون در دوران بارداری ممکن است نظارت دقیق پزشکی را الزام کند. از دست دادن خون بدن شما را ضعیف می کند و برای سلامتی کودک شما خوب نیست. علاوه بر این استفراغ خونی نیز احساس ناخوشایندی در دهان شما ایجاد می کند. در اینجا چند راه حل مفید وجود دارد که ممکن است شما را از حالت تهوع در بارداری راحت کند:

 

1- آب زیادی بنوشید:

نوشیدن آب بیشتر آب میوه و محلول های الکترولیت را برای بهبودی از کمبود آب بدن در نظر بگیرید.

2- از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید:

یک رژیم غذایی مناسب به شما مقدار مناسبی از مواد مغذی و مواد معدنی ضروری را می دهد تا سلامت شما را حفظ کند. صبح که از خواب بیدار می شوید ممکن است حالت تهوع داشته باشید. خوردن نان تست یا ترقه ممکن است احساس را کاهش دهد و همچنین می تواند انرژی ایجاد کند.

3- از غذای روغنی پرهیز کنید و کمتر بخورید:

از غذاهای چرب یا ادویه دار که باعث تحریک استفراغ در دوران بارداری می شوند دوری کنید. بهتر است غذاهای آب پز و تا حدی ملایم داشته باشید. در طول روز وعده های کمی بخورید و از خوردن مقادیر زیاد قبل از خواب خودداری کنید.

4- استراحت کافی:

حالت تهوع ناشی از استفراغ می تواند استرس، کمبود خواب و خستگی ایجاد کند. تا آنجا که می توانید استراحت کنید و از استرس دوری کنید زیرا این امر می تواند در رشد سالم جنین نیز کمک کند.

 

آیا استفراغ خون نشانه سقط جنین است؟

استفراغ خون نشانه سقط جنین نیست. خونریزی واژن، ترشح، گرفتگی عضلات و احساس ضعف علائم معمول شما در صورت سقط جنین است. استفراغ خون در بارداری یک بیماری جدی است. برای تشخیص و درمان مناسب از مراقبت های پزشکی استفاده کنید تا از عوارض بعدی جلوگیری کنید. برای کمک به کنترل حالت تهوع و استفراغ در بارداری اقداماتی انجام دهید تا خطر استفراغ خون به حداقل برسد. اگر متوجه خون در استفراغ خود شدید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع: www.momjunction.com

راهنمای بارداری و نوزاد🥰
راهنمای بارداری و نوزاد🥰 راهنمای بارداری😍 بچه داری 😘 کودک و نوزادی 🥰 همه چیز درباره خانواده، دوران بارداری، زنان و زایمان😎

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋