nilo nila

nilo nila

دامنه چیست؟

 

دامنه چیست؟

برای اینکه دیگران فروشگاه، شرکت یا حتی منزل شما را پیدا کنند، باید یک آدرس منحصر به‌فرد داشته باشید. وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی شما هم باید یک آدرس داشته باشد. احتمالا می‌پرسید معنی دامنه یا دامین چیست؟ منظور از دامنه یا دامین (به انگلیسی domain)، همان آدرس اینترنتی است. بله! همان آدرس‌هایی که برای باز کردن یک سایت در اینترنت وارد می‌کنید. برای مثال، آدرس اینترنتی سایت گوگل، www.google.com است و آدرس اینترنتی سایت ما هم www.bluvira.com.

چند نکته در مورد دامنه ها

حالا که فهمیدیم دامنه یا دامین چیست، بگذارید کمی بیشتر دربارۀ آن صحبت کنیم. در ادامه، ویژگی‌ها و نکات مهم در مورد دامنه ها را به شما خواهیم گفت.

دامنه‌ها شامل دو بخش اصلی هستند

اولین چیزی که باید بدانید این است که دامنه‌ها شامل دو قسمت هستند:

  1. نام دامنه: این اسمی است که شما برای سایت خودتان انتخاب می‌کنید. برای انتخاب اسم، شما هیچ محدودیتی ندارید. تنها مساله این است که اسم شما باید سرهم باشد. البته شما می‌توانید کلمات را با خط فاصله (-) از هم جدا کنید. 
  2. پسوند: در اینترنت پسوندهای بسیار متنوعی برای ثبت دامنه وجود دارند. هر کدام از این پسوندها، معنایی به خصوص دارند. مثلا، پسوند ir به معنی آن است که سایت شما ایرانی است. پسوند com مخفف commerce است و به معنای سایت تجاری است. سایر پسوندها نیز هر کدام معنایی برای خود دارند. 

هر دامنه‌ای، منحصر به فرد و اختصاصی است

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که دامنه‌ها اختصاصی هستند. برای مثال، همین آدرس portal.ir به نام ما ثبت شده است و بنابراین ما صاحب آن محسوب می‌شویم. پس هیچ شخص دیگری نمی‌توان این ترکیب مشخص را به نام خود ثبت کند. با اینحال شاید یک آدرس مثل portal.net خالی باشد و امکان ثبت آن وجود داشته باشد.

دامنه‌ها به صورت سالیانه خریداری می‌شوند

خرید دامنه به صورت سالیانه است. این یعنی زمانی که شما یک دامنه را ثبت می‌کنید (که اصلاً هم کار سختی نیست و در انتهای مقاله در مورد آن صحبت می‌کنیم)، برای مدت زمان مشخصی این کار را انجام می‌دهید. یعنی مثلاً برای 1 سال یا چند سال آن را خواهید داشت و پس از گذشت این دوره، اگر دوباره ان را تمدید نکنید، دیگران می‌توانند این دامنه را برای خود تصاحب کنند.

 

زیردامنه (ساب‌دامین) چیست‌؟

نام انتخابی برای دامنه اصلی کاملاً اختیاری است و محدودیتی ندارد؛ مثلاً گوگل از mail.google.com برای جیمیل استفاده می‌کند یا وب‌سایتی از mobile.parspack.com برای نسخه موبایل خود استفاده می‌کند.

استفاده از زیردامنه (ساب‌دامین) روی هر دامنه (Domain) می‌تواند نامحدود باشد؛ اما بهتر است با شرکت ارائه‌دهنده سرویس میزبانی خود مشورت لازم کنید.

پارک دامین چیست‌؟

پارک دامین به‌معنی نمایش‌دادن یک وب‌سایت با چند دامنه است؛ یا به عبارت دیگر، پارک دامین یک نام دامنه است که شما خریداری کرده‌اید ولی در حال حاضر آن را مورد استفاده قرار نمی‌دهید. این دامنه برای آینده «پارک‌شده» است.

nilo nila
nilo nila

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋