وزیر علوم با بیان اینکه ارائه الگوی سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی، امری مهم و در عین حال دشوار است، گفت: به طور کلی ما باید نسلی را به عنوان مدیران آینده آموزش عالی در نظر بگیریم و استعدادهای مدیریتی همه مدیران ردههای مختلف را در دوران خدمت تقویت کنیم که این روش هم اکنون در دانشگاهها به صورت منظم انجام میشود و همکاران در ردههای مدیریتی با نشان دادن استعدادهای برتر خود به ردههای بالای مدیریتی نیز میرسند.
وی افزود: مصوبهها و شاخصهای تعیین شده در نظارت و ارزیابی آموزش عالی باید متقن و محکم باشند و در برابر مقاومت افراد و واحدها درخصوص اعمال نظارتهای قانونی نباید به صورت ضعیف برخورد شود زیرا این روش لازمه ارتقای کیفیت آموزش عالی است.
غلامی با بیان اینکه ما میتوانیم درخصوص انتخاب مدیران شایسته، الگوهای مطلوبی ارائه دهیم، گفت: ارائه الگو، شاخصهای ارزیابی و همچنین اطلاعرسانی در این خصوص، ضمن کمک به تربیت و انتخاب مدیران شایسته، به مدیران در حال مسئولیت هم کمک میکند تا برخی از شاخصها را در خود بررسی کرده و ضعف و قوت خود را بسنجد و در جهت تکمیل و ترمیم آن برآیند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون از مرحله توسعه کمی مراکز آموزش عالی عبور کردهایم، گفت: در حال حاضر ساماندهی مراکز آموزش عالی به صورت جدی در حال پیگیری است و در این فضا لازم است به ظرفیتهای مدیریتی هم بپردازیم تا در مرحله اجرا نتیجه قابل قبولی حاصل شود.
غلامی با بیان اینکه هم اکنون آموزش، پژوهش و فناوری کشور نیاز به نوآوری و ساماندهی جدی دارد، اظهار داشت: در این خصوص فعالیتهای خوبی صورت گرفته و اخبار آن به مراجع تصمیمگیری کشور هم رسیده که انعکاس آن هم مثبت بوده است و ما باید همگی به جد تلاش کنیم تا شأن جایگاه علمی کشور را بیش از این ارتقاء دهیم و شرایطی فراهم کنیم تا ساحت علم، پژوهش و فناوری به نحو شایستهای حفظ شود.
وزیر علوم در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد نتایج این نشست به ارائه الگویی معتبر و متقن در انتخاب مدیران آموزش عالی کشور منجر شود.
پاسخ ها