سیف برقی گفت: تعداد بسیار کمی از دانشجویان که نتوانستند در این کلاسهای مجازی شرکت کنند کسانی بودند که سرگرم پایان نامه و پروژه بودند و بقیه دانشجویان شاید به دلایلی مانند نبود اینترنت، ابتلا به بیماری و ... نتوانستند در کلاسهای الکترونیکی شرکت کنند که بر اساس آمار تعداد این افراد زیر ۵ درصد است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به اعتراض دانشجویان در خصوص نحوه برگزاری کلاسها به صورت مجازی اظهار کرد: دانشگاه الزهرا (س) قسمتی را به نظرات و پیشنهادات دانشجویان اختصاص داده و اعتراضاتی هم در مورد کلاس های مجازی در آن بیان شده است، اما ریشه این اعتراضات بحث فنی سامانه الکترونیکی دانشگاه نبوده بلکه به موضوع تدریس برخی اساتید اعتراض شده است. تعداد اعتراضها در برابر بیش از ۲ هزار درس موجود در دانشگاه بسیار اندک است و شاید حداکثر دانشجویان به ۵ درس اعتراض کرده اند.
سیف برقی گفت: درسهای نظری که توسط اساتید مربوطه به هر دلیلی (مانند اینکه استادی مدعی بود که ضعف بینایی دارد) یا دلایل موجه دیگر ارائه نشده است برای جلوگیری از عقب ماندن دانشجویان از درس تسط اساتید دیگر ارائه شده است و طبق آمار موجود تاکنون هیچ درس نظری نداشته ایم که تشکیل نشده باشد.
او درباره درخواست دانشجویان برای حذف دروس، اظهار کرد: اگر دانشجویان برای حذف دروس به صورت جمعی و با تعداد بالا اقدام کنند ما به این نتیجه دست مییابیم که کم کاری در این درس شده است و ممکن است با تصمیم گیری این درس را در ترم تابستان ارائه کنیم.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا (س) با اشاره مفید بودن کلاسهای مجازی، اظهار کرد: طبق بررسیهایی که کرده ایم به این نتیجه دست یافتیم که در دنیا و تا قبل از شیوع ویروس کرونا بهترین شیوه آموزش «بلندر» است؛ یعنی آموزش با حالت ترکیبی مجازی و حضوری که هر کدام از آنها نقاط ضعف و قدرت دارد. فراگیری ابزارهای آموزشی توسط اساتید بعدها برای کلاسهای حضوری میتواند مورد استفاده قرار بگیرد و این روش بسیار موثر است.
سیف برقی ادامه داد: ابزارهای مدرن باعث شده تا اساتید و دانشجویان درسها و تکالیف را داخل سامانه مجازی قرار دهند که احتمال دارد در ترمهای آینده با عادی شدن شرایط از اساتید بخواهیم از این ابزارها استفاده کنند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا (س) درباره برگزاری امتحانات پایان ترم گفت: دانشگاه الزهرا (س) در صورت باز نشدن دانشگاهها امتحانات را به صورت غیر حضوری برگزار خواهد کرد و ما خود را برای این کار آماده کرده ایم تا اساتید و دانشجویان برای آزمونهای الکترونیکی مشکلی نداشته باشند. برای اساتید شکلهای متفاوت آموزشی را ارائه میدهیم تا اساتید بر اساس یکی از شرایط نوع درس، علایق و شروط دیگر از نظر تعداد دانشجو و مقطع برای برگزاری امتحانات پایان ترم اقدام کنند.
سیف برقی با اشاره به آموزشهای ارائه شده به اساتید برای برگزاری امتحانات پایان ترم، افزود: یکی از شیوههای آزمون به صورت تستی با زمانهای کوتاه است و سوالاتی که پیش از این توسط اساتید طراحی شده است به صورت اختیاری در دسترس دانشجویان قرار میگیرد؛ برای مثال ۵۰ سوال توسط استاد طراحی شده و به صورت تصادفی ۲۰ سوال در اختیار دانشجویانی که پشت سیستم نشسته اند قرار میگیرد و به این صورت سوالات دو دانشجو هم شکل در نمیآید که با این روش امکان تقلب از دانشجویان گرفته میشود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا (س) درباره برگزاری امتحانات مقطع ارشد و دکتری دانشجویان، گفت: در روش اول اساتید باید برای دروس تخصصی به خصوص در مقطع تحصیلات تکمیلی مانند کارشناسی ارشد و دکتری با توجه به تعداد کم دانشجویان دوربینها را روشن بگذارند و از آنها آزمون بگیرند و روش دوم این است که قالب سوالات آزمون یکی باشد و دادههای ادبی متفاوت باشد که این نوع روش امکان تقلب از دانشجویان را میگیرد.
پاسخ ها