رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: براساس اصل توسعه انسان محور به جای توسعه منابع محور و تکنولوژی محور، همه انسانها باید در توسعه نقش ایفا کرده و از توسعه بهرهمند شوند و انسانهای با نیازهای ویژه بخشی از محور توسعه هستند.
حسینی افزود: براساس اصل تفاوتهای فردی، باید داشتهها و داراییها را در مرکز نگاه قرار دهیم، باید این باور را به جامعه انتقال داد که همه انسانها، تفاوتهای فردی دارند و همه انسانها داشتههایی دارند که این داشتهها باید دیده شود.
او با اشاره به اینکه دانشآموزان با نیازهای ویژه داراییهای بسیاری دارند که باید دیده شود تصریح کرد: اصل توانمندسازی برای به فعلیت رساندن داراییهای دانشآموزان با نیازهای ویژه از دیگر رویکردهای سازمان است و مناسبسازی جامعه، معلمان، والدین، دانشآموزان عادی و کتب درسی رویکرد تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: دانشآموزان با نیازهای ویژه براساس اصل فراگیری تا حد امکان باید در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کنند. برای فراگیرسازی جامعه، مناسبسازی ضرورت اصلی است و برای مناسبسازی در درجه اول باید به سمت جامعه دوستدار انسان به ویژه جامعه دوستدار معلول حرکت کرد.
حسینی اظهار داشت: براساس اصل فرصت آفرینی، مهارتها باید در پیوند با جامعه قرار گیرد و در راستای فرصتآفرینی، نظام جامع کارآفرینی و توسعه آموزشهای فنی و حرفهای در حال تدوین است. اگر دانشآموزان با نیازهای ویژه مهارتهای آموخته شده را به دل جامعه بیاورند آن وقت است که میتوان گفت معلولیت نمیتواند ناتوانی باشد.
او خاطرنشان کرد: تخصص، کارآمدی و انگیزه بالا از ویژگیهای همکاران آموزش و پرورش استثنایی است و راه اندازی پارلمان مجازی، تدوین نظام جامع از کف تا ستاد، تمرکز زدایی، مشارکت همگانی و علم بنیاد کردن تصمیمات از برنامههای آموزش و پرورش استثنایی است. مشکلات مزمن آموزش و پرورش با مشارکت همه همکاران در امور، کم خواهند شد.
پاسخ ها