به گزارش گروه وبگردی اخبار ، احتمالاً همهی ما تجربهی کار با رئیس یا همکار بدقلق را داشته ایم. در چنین مواقعی هر کسی ترجیح میدهد این محیط عذاب آور را ترک کند و سراغ کار دیگری رود. اما واقعیت این است که این کار همیشه ممکن نیست. ممکن است این شغل را بعد از مدتها جستجو پیدا کرده باشیم، درآمد خوبی از آن داشته باشیم، برای پرداخت بدهی یا وامی به درآمدش نیاز داشته باشیم، یا به هر علت دیگری – دست کم فعلاً – چارهای جز ادامهی این شغل نداشته باشیم. بدیهی است که سرو کله زدن با یک رئیس یا همکار بدقلق شرایط سختی ایجاد میکند، اما همین مسأله درس بزرگی در مورد کنار آمدن با آدمهای بدقلق برای ما دارد.
پس وقتی که استعفا برایمان امکان پذیر نیست، در ادامه چند استراتژی برای مدیریت این شرایط به شما یاد خواهیم داد.
۱- هر چه که میتوانید را مستند کنید
وقتی با رئیس یا همکار بدرفتاری سر و کار پیدا میشوید، باید هر چه میتوانید مدرک بیشتری از اظهارات و رفتارهای ناپسند او داشته باشید. با رجوع به حافظه نمیتوانید دفاع خوبی از خودتان داشته باشید، بنابراین بهترین راه این است که هر چه که میان شما و آن شخص میگذرد را به شکلی منظم و سازمان یافته مستند کنید.
توصیه میشود همهی مکالماتی که بین تان رخ میدهد، به خصوص آنهایی که مربوط به کار هستند را مستند کنید.
برای این کار از ایمیل یا هر چیز دیگری که رئیس یا همکارتان از آن برای صحبت کردن با شما دربارهی مسائل کاری استفاده میکند کمک بگیرید. در جواب هر خواستهای که از شما دارد یک ایمیل یا پیغام بفرستید و برداشت تان از خواستهی او را توضیح دهید. اگر چیزی به شما گفته شد که قابل مستند کردن نیست، در اولین فرصت صدای خود را ضبط کنید یا یک ایمیل برای خودتان بفرستید و در آن اتفاق رخ داده را با ساعت و تاریخ شرح دهید.
۲- با بخش منابع انسانی محل کارتان صحبت کنید
بسته به وسعت شرکتی که در آن کار میکنید و زیرمجموعههای آن، احتمالاً باید کسی در محل کارتان باشد که بتوانید با او به عنوان نمایندهی بخش منابع انسانی صحبت کنید و از او در مورد وضعیتی که پیش آمده کمک بگیرید.
اگر این امکان برایتان وجود دارد، توصیه میشود با کسی در بخش منابع انسانی شرکت دربارهی این موضوع شفاف صحبت کنید.
اگر کسی در محل کارتان رفتار نامناسب یا آزاردهندهای دارد، به بخش منابع انسانی شفاف بگویید که ۱) قصد استعفا ندارید و ۲) سعی دارید به بهترین شکلی که میتوانید بدون صدمه زدن به سلامت روان خود از پس این مسأله بربیایید. با این حال باید در نظر داشته باشید که اگر شما با رئیس یا همکارتان دچار مشکل باشید، به احتمال زیاد در محل کارتان کس دیگری هم هست که این شرایط را داشته باشد؛ بنابراین بخش منابع انسانی باید در جریان این موضوع قرار گیرد تا در مسأله مداخله کند، از شما حمایت کند و بداند که عامل استرس زایی درون شرکت وجود دارد که ممکن است کسب و کار آن را به خطر اندازد.
۳- هنر واکنش نشان ندادن را یاد بگیرید
وقتی با رئیس یا همکار بدقلقی سروکار پیدا میکنید، با احساسات ناخوشایندی که در این میان رد و بدل میشوند هم درگیر میشوید. گرچه شما با خودتان فکر میکنید که کاش میتوانستید آن شخص را سرزنش کنید و با او از رفتار وحشتناکی که با شما داشته بگویید، اما شما میدانید که در واقعیت نمیتوانید این کار را انجام دهید. با این حال، میتوانید یاد بگیرید که چطور عکس العمل هایتان را مدیریت کنید که شما هم رفتار پرخاشگرانهای به رئیس یا همکارتان نشان دهید.
گرچه کار سادهای به نظر نمیرسد، اما یادگیری آن را میتوانید با تمرینات ذهن آگاهی شروع کنید.
تمرینات ذهن آگاهی منبع خوبی برای یادگیری تکنیکهای مختلفی مثل پاسخ بدون عکس العمل هستند. شما باید این را درک کنید که اتفاق افتادن چیزی آن را واقعی نمیکند. میان افکار و واکنش هایتان فاصله ایجاد کنید. اگر حرفها یا کارهای کسی فوراً احساساتی یا خشمگین تان میکند، بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که موقعیت پیش آمده را به شکل دیگری برای خود پردازش کنید. تکنیکها و تمرینات ذهن آگاهی میتوانند به شما کمک کنند یاد بگیرید برخوردی عاری از قضاوت نسبت به خودتان و شخصی داشته باشید که رفتار نامناسبی با شما دارد. به علاوه میتوانید یاد بگیرید که در موقعیتهای پر تنش حس شفقت و همدردی خود را به کار گیرید.
۴- با تأیید درماندگی اش خلع سلاحش کنید
از تکنیکهای مذاکرهای استفاده کنید که میتوانند رئیس یا همکارتان را متوجه رفتاری که با شما دارند و نامناسب بودن نحوهی ارتباط شان کنند. اولین کاری که میتوانید انجام دهید استفاده از هنر گوش دادن فعال (Active Listening) است.
وقتی سر و کارتان به رئیس یا همکار بدرفتاری افتاده باشد، استفاده از مهارتهای گوش دادن فعال تأثیر زیادی در به حداقل رساندن سوء تفاهمها خواهد داشت.
یکی از کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که وقتی رئیس یا همکارتان درخواستی از شما میکند، همان چیزی که شنیده اید را تکرار کنید. مثلاً بگویید: «پس چیزی که متوجه شدم این است که شما میگویید … منظورتان همین بود؟» این کار به رئیس یا همکارتان اجازه میدهد دیدگاه خود را از زاویهی شخص دیگری بشنود و فرصتی برای او فراهم میکند تا در مورد دیدگاه خود شفافسازی کند.
در قدم بعدی، سعی کنید او را با تأیید درماندگی اش خلع سلاح کنید. از دست کسی که احساس تان را کاملاً درک کرده باشد، سخت میشود عصبانی یا ناراحت بود.
مثلاً بگویید: «درماندگی ات را کاملاً درک میکنم. ذرهای هم به خاطر ناراحتی ات سرزنشت نمیکنم. ناراحتی ام اگر بیشتر از تو نباشد، کمتر نیست.» این نوع تأیید به او این امکان را میدهد که بداند حرف هایش شنیده میشود، تدافعی به نظر نمیرسد و میتواند نیروی مخرب دگرگونی عاطفی او را از بین ببرد.
سر و کله زدن هر روزه با یک رئیس یا همکار بدرفتار هم خسته کننده است، هم انرژی بر. اما ارزش امتحان کردن را دارد که فکر کنید چه برنامهای میتوانید در مورد رئیس یا همکار بدقلق تان در پیش بگیرید، اینکه تعاملات تان را مستند کنید و آن را به بخش منابع انسانی محل کارتان ارائه دهید، یا اینکه یاد بگیرید با رفتار جسورانهی خودتان او را به خود آورید تا متوجه رفتاری که با شما دارد شود.
منبع: روزیاتو
پاسخ ها