این استاد حوزه علمیه ادامه داد: دوم در آیه ۵۱ سوره مبارکه غافر «.. یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ» یعنی روز قیامت روز قیام گواهان است و شهود میایستند که در قرآن اشارات فراوانی در باره شهود داریم و سوم آیه ۳۸ سوره مبارکه نباء که میفرماید: «یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِکَةُ صَفًّا ...».
وی با بیان اینکه لفظ «قیامت» ۷۰ بار در قرآن آمده است، گفت: «یوم الجمع» دو بار در قرآن آمده یکی سوره مبارکه تغابن آیه ۹ و دیگری سوره مبارکه شوری آیه ۷. علاوه بر این، تعبیر «یوم الحساب» پنج بار در قرآن آمده آیه ۴۱ سوره مبارکه ابراهیم و تعبیر «یوم الدین» ۱۳ بار در قرآن آمده و ما هر روز در سوره مبارکه حمد به آن اشاره میکنیم.
حجت الاسلام حسینی قمی با بیان اینکه این چهار نام قیامت در خطبه ۱۰۲ نهج البلاغه امیرمومنان امام علی (ع) آمده است، تصریح کرد: ما درباره قیامت وارد نهج البلاغه نمیشویم، چون اگر وارد تعابیر این کتاب درباره قیامت شویم، دریای بسیار مفصلی است که انسان به این زودیها نمیتواند به ساحل آن باز گردد.
وی تاکید کرد: در این خطبه به یوم الجمع بودن روز قیامت اشاره شده، چون خلق از اول تا آخر در آنجا جمع میشوند. امیرمومنان (ع) میفرماید: همه در صحرای محشر با کمال خضوع ایستاده اند و عرق همچون لجام، اطراف دهان و صورت شان را گرفته است.
این استاد حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: ایشان ادامه میدهند: فردای قیامت همه در پیشگاه الهی ایستاده اند و نیکوحالترین آنان کسی است که جای گذاشتن دو پایش را پیدا کند یا جایی برای آسوده ماندن بیابد.
وی با بیان اینکه پس بدترین انسانها در صحرای محشر چه کسانی هستند، خاطرنشان کرد: بدترین انسانها آنهایند که التماس میکنند و میگویند: خدایا! تقاضا داریم بی نوبت به حساب ما رسیدگی کن و حتی ما را به جهنم بفرست (کنایه از اینکه از اینجا نجات مان بده).
منبع: شبستان
پاسخ ها