به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی اخبار ، حافظه نیرویی است که همه افراد در موقعیتهای مختلف به آن نیازمندند، اما گاه چنین پیش میآید که اشخاص احساس میکنند در این حیطه دارای کارایی و بازدهی لازم و کافی نیستند. همه میتوانند با انجام تمرینهایی مناسب، از قدرت جادویی حافظه خود بهره مند شوند.
تکرار روشی برای انتقال اطلاعات از حافظهی کوتاه مدت به حافظهی بلندمدت است. اگر مطلبی را یک بار بخوانید و از هیچ یک از روشهای تقویت حافظه نیز استفاده نکنید، آن مطلب تنها برای مدتی کوتاه در ذهن شما باقی میماند. یعنی آن اطلاعات در حافظهی کوتاه مدت شما ضبط میشود. اما اگر آن اطلاعات را مدام تکرار کنید، آنها را از حافظهی کوتاه مدت به حافظهی بلندمدت تان منتقل میکنید و تا مدت زمان بیشتری قادر به یادآوری آن اطلاعات خواهید بود. این روش معمولاً تنها روشی است که دانش آموزان و دانشجویان برای یادگیری به کار میبرند. اما روشهای دیگر میتوانند سرعت یادگیری شما را افزایش دهند.
از طریق تصویر سازی، اطلاعات بهتر در ذهن میمانند. برای حفظ کردن اعداد باید آنها را تصویری کرد. یادگیری این روش شما را به هیجان میآورد چرا که بسیار کاربرد دارد. شما دیگر لازم نیست شمارهی تلفن دوستان تان را یادداشت کنید. با این روش قادر خواهید بود که ۱۰۰ عدد و یا بیشتر را به راحتی حفظ کنید و به همان ترتیب که حفظ کردید، آنها را تکرار کنید. در ابتدا باید برای هر عدد یک حرف از حروف الفبا و یک کلمه را، معادل قرار دهید.
عدد ۱= (آ، أ، إ) - (آب)
عدد ۲ = (د) – (در)
عدد ۳= (س، ص) - (سیب)
عدد ۴ = (چ) - (چوب)
عدد ۵= (پ) - (پول)
عدد ۶ = (ش) – (شیر)
عدد ۷= (هـ، ح) - (هویج)
عدد ۸ = (ت، ط) - (تیر)
عدد ۹= (ن) - (نمک)
عدد ۰ = (ف) - (فیل)
حال برای عدد «۱۰» باید کلمه جدیدی که شامل حروف «آ، أ، إ» و حرف «ف» که معادل اعداد «یک و صفر» است، بسازیم. مثلاً «افعی».
با توجه به اینکه حروف «عین و یا» معادلی ندارند، بنابراین مسالهای ایجاد نمیشود.
۱۰- افعی ۱۱ - آلبالو ۱۲ - آرد ۱۳- اسب ۱۴- جارچی ۱۵- لامپ ۱۶- قاشق ۱۷- آهو
۱۸ - خیاط ۱۹- انجیر ۲۰- دف ۲۱- دریا ۲۲- دود ۲۳- دیس ۲۴- دل چرک ۲۵- دیپلم
۲۶- دوش ۲۷- دکه ۲۸- دکتر ۲۹- دوربین ۳۰- سفیر ۳۱- ساک ۳۲- سد ۳۳- سگ
۳۴- سوئیچ ۳۵- سوپ ۳۶- سرشیر ۳۷- مجسمه ۳۸- سطل ۳۹- سینی ۴۰- چرخ و فلک
۴۱- چای ۴۲- چرم،دوز ۴۳- چسب ۴۴- چرچیل ۴۵- چپق ۴۶- چشم ۴۷- مورچه ۴۸- چتر
۴۹- چمن ۵۰- پفک ۵۱- پا ۵۲ - پودر ۵۳- پسر ۵۴- پیچ ۵۵- پیپ ۵۶- پشم
۵۷- پهلو ۵۸- پتو ۵۹- پلنگ ۶۰- شوفر ۶۱- شال ۶۲- خورشید ۶۳- شمسی ۶۴- شک چی
۶۵- شیپور ۶۶- شمشیر ۶۷- شبح ۶۸- شتر ۶۹- شتل ۷۰- محفل ۷۱- حمام ۷۲- حدیث
۷۳- حصیر ۷۴- هچل ۷۵- هپلی ۷۶- هوش ۷۷- حبه ۷۸- هتل ۷۹- حلزون ۸۰- تفکر
۸۱- کتاب ۸۲- متد ۸۳ - طلسم ۸۴- تیزچرخ ۸۵- توپ ۸۶- ترشی ۸۷- تله ۸۸- توت
۸۹- تنور ۹۰-فریاد ۹۱- نجار ۹۲- قند ۹۳- نسیم ۹۴- نچ (نه) ۹۵- نپیر (نام جزیرهای است)
۹۶- گنجشک ۹۷- نهر ۹۸- تُت ۹۹- نگین
برای اعداد ۱۰۰، ۲۰۰ و ... نیز میتوانید تصویر سازی کنید. مثلاً معادل عدد ۱۰۰ میشود صابون و معادل عدد ۲۰۰ میشود داربست.
با توجه به اینکه کلمات فوق براساس روش مشخصی معادل اعداد فوق قرار گرفته اند، لذا حفظ اعداد و معادل آنها بسیار راحت است.
حال به این عدد توجه کنید ۴۱۵۲۶۳۷۵۳۱۶۴. آیا میتوانید این عدد را در ۱۰ ثانیه حفظ کنید. برای حفظ اعداد طولانی باید از سمت چپ دو رقم دو رقم، معادل اعداد را از طریق اتصال یا داستان سرایی به یکدیگر مرتبط کنید؛ بنابراین کلمات: چای، پودر، شمسی، هپلی، ساک و شک چی را از طریق داستان سرایی به هم متصل میکنیم.
مثلاً من چندین بسته چای را در پودر لباسشویی میریزم و آن را میدهم شمسی خانم میخورد و تبدیل به یک آدم هپلی میشود و داخل یک ساک میبرد و به خودش شک میکند.
حفظ کردن سالنامه: به این عدد ۱۲ رقمی توجه کنید:
۴۱۵۲۶۳۷۵۳۱۶۴ از سمت چپ هر رقم نمایندهی اولین شنبهی هر ماه سال ۱۳۸۶ است؛ بنابراین اولین شنبهی فروردین روز چهارم است و اولین شنبهی اردیبهشت ماه روز یکم است و...
حال میتوانیم با استفاده از سیستم تصویرسازی و اتصال بین عدد ۴ (اولین شنبه) و فروردین ماه ارتباط بر قرار کنیم. مثلاً عدد ۴ را با تصویر چوب میشناسیم. حال چوب را به فروردین ماه مرتبط میکنیم. مثلاً تصور میکنیم که در فروردین ماه شیرینیها و آجیلها را از چوب میسازیم.
آیا میتوانید بگویید که سومین شنبهی فروردین ماه سال ۸۶ چندم فروردین است؟ با استفاده از روش زیر میتوانید به این جواب برسید:
(اولین شنبه ۴) + (دومین شنبه ۷) + (سومین شنبه ۷) = روز هجدهم پس سومین شنبهی فروردین ۸۶ روز هجدم فروردین است.
حال آیا میدانید روز چهارم دیماه ۱۳۸۶ چند شنبه است؟
(اولین شنبه یکم است) + (سه روز) = سه شنبه
پس روز چهارم دیماه سال ۱۳۸۶ سه شنبه است.
پاسخ ها