🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

حیواناتی با طول عمر باورنکردنی

از موش حفار برهنه گرفته تا کوسه‌های گرینلَند، در این مطلب با موجوداتی آشنا می‌شوید که طولانی‌ترین عمر را دارند.

فرادید: زمان مفهوم گیج‌کننده‌ای است. برای نمونه، انیشتین توضیح داد زمان نسبی است و اشیاء بسته به سرعت حرکتشان، آن را متفاوت تجربه می‌کنند. با این حال، بسیاری از حیوانات در سراسر جهان، تجربه حیات‌شان، ظاهرا بیش از سهم عادلانه‌شان است. این حیوانات بیشترین طول عمر را دارند و غیرممکن را ممکن ساخته‌اند. اما کدام حیوانات بیشترین طول عمر را دارند؟ 

دانشمندان سال‌ها وقت صرف کرده‌اند تا راز عمر طولانی را بیابند و شاید بسیاری از گونه‌های موجود در این فهرست، سرنخ‌های سالم‌تر و طولانی‌تر زیستن را به ما بدهند. 

طولانی‌ترین عمر میان موجودات آبزی: اسفنج شیشه‌ای

جانورانی با طول عمر باورنکردنی

اسفنج‌های شیشه‌ای جزو موجوداتی با طولانی‌ترین عمر روی زمین هستند. این موجودات با وجود ظاهر ظریفی که دارند، می‌توانند تا ۱۵۰۰۰ سال زندگی کنند. این موجودات را با وجود نادر بودن، می‌توان در تمام اقیانوس‌های جهان در اعماق کمتر از ۴۵۰ متر یافت. 

چیزی که این موجودات را متمایز می‌کند، توانایی استثنایی آن‌ها در تولید پالس‌های الکتریکی در سراسر بدنشان است. تاژک‌های آن‌ها (موهای ریزی که باکتری‌های آب را به دام می‌اندازند) در صورت احساس خطر از تپش باز می‌ایستند. اما اسفنج‌های شیشه‌ای بر خلاف انواع دیگر اسفنج‌های دریایی، در صورت تحریک شدن منقبض نمی‌شوند و تغییر شکل نمی‌دهند. 

طولانی‌ترین عمر میان پرندگان: طوطی کاکلی

جانورانی با طول عمر باورنکردنی

طولانی‌ترین عمر ثبت‌شده میان پرندگان متعلق به یک طوطی کاکلی نر صورتی (تصویر بالا) است که در باغ‌وحش بروکفیلد شیکاگو در اسارت زندگی کرد. سال ۲۰۱۴، طوطی کاکلی در رکوردهای جهانی گینس به عنوان مسن‌ترین طوطی جهان شناخته شد. آن زمان او به سن ۸۱ سالگی رسیده بود و برای حفظ سلامتی از نمایش عمومی بازنشسته شد. متأسفانه این طوطی سال ۲۰۱۶ در سن ۸۳ سالگی از دنیا رفت. این پرنده به شکل باورنکردنی، ۵۲ سال بیشتر از پیرترین طوطی کاکلی بعدی عمر کرد. 

طولانی‌ترین عمر میان جوندگان: موش حفار برهنه

جانورانی با طول عمر باورنکردنی

موش حفار برهنه به راستی یک جونده استثنایی است. این حیوان به قدری سرسخت و مقاوم است که می‌تواند ۱۸ دقیقه بدون اکسیژن زنده بماند و همچنین در برابر بسیاری از انواع سرطان مقاوم است. عامل دیگری که به طول عمر این حیوان می‌افزاید اینست که در اعماق لانه‌های زیرزمینی زندگی می‌کند، به این معنا که از شرّ شکارچیان طبیعی در امان است. 

مطالعات نشان داده‌اند که خطر مرگ موش‌های حفار برهنه با افزایش سن، به سرعتِ سایر پستانداران افزایش نمی‌یابد. سلول‌های آن‌ها به لطف برخی ویژگی‌های ژنتیکی شگفت‌انگیز، با دقت بیشتری بازتولید می‌شوند و کمتر آسیب می‌بینند. سال ۲۰۲۰، گزارش شد یک موش برهنه نر ۳۷ ساله شد. این رقم او را به راحتی به پیرترین جونده روی زمین تبدیل می‌کند. 

طولانی‌ترین عمر میان بی‌مهرگان: صدف اقیانوسی

جانورانی با طول عمر باورنکردنی

صدف‌های اقیانوسی طولانی‌ترین عمر را میان جانوران روی زمین دارند. دانشمندان دانشگاه بانگور دریافتند یک صدف اقیانوسی که سال ۲۰۰۶ در سواحل ایسلند پیدا شد، به طرز باورنکردنی ۵۰۷ سال سن داشت. 

محققان با الهام از سلسله مینگ که فرمانروایان چین در زمان تولد این صدف بودند، نام «مینگ» را روی او گذاشتند. با این حال، در ایسلند، این صدف Hafrun نامیده میشود، نامی زنانه که تقریباً به معنای «راز اقیانوس» است. 

صدف‌های اقیانوسی مانند این را می‌توان به روشی مشابه درختان تاریخ‌گذاری کرد. هر سال، یک نوار روی پوسته صدف ظاهر می‌شود، بنابراین شمارش این نوارها سن صدف را نشان می‌دهد. 

طولانی‌ترین عمر میان لاک‌پشت‌ها: لاک‌پشت غول پیکر آلدابرا

جانورانی با طول عمر باورنکردنی

طولانی‌ترین عمر گونه لاک‌پشت در جهان را لاک‌پشت غول‌پیکر آلدابرا دارد. مسن‌ترین آن‌ها نری به نام Adwaita بود. سال ۲۰۰۶ زمانی که این لاک پشت در باغ وحش آلیپور، کلکته در هند درگذشت، تصور میشد ۲۵۵ سال داشته است. تصور می‌شد Adwaita سال ۱۷۵۰ از تخم درآمده و بیش از ۱۰۰ سال در باغ وحش زندگی انفرادی داشته است. همانطور که از نامش پیداست، زادگاه این لاک‌پشت غول‌پیکر آلدابرا، جزیره مرجانی آلدابرا در سیشل است که محل زندگی حدود ۱۰۰۰۰۰ لاک‌پشت از این نوع است. این مکان بزرگترین تجمع لاک‌پشت در سراسر جهان است. 

طولانی‌ترین عمر میان ماهیان: کوسه گرینلَند

جانورانی با طول عمر باورنکردنی

کوسه گرینلند طولانی‌ترین عمر را میان گونه کوسه در سیاره زمین دارد. اما از آنجا که این کوسه بسیار با سایر کوسه‌ها متفاوت است، تاریخ‌گذاری آن بسیار دشوارتر است. کوسه‌های دیگر نوارهایی دارند که روی خارهای باله‌هایشان رشد میکند مثل حلقه‌های رشد یک درخت، اما کوسه گرینلَند  نه بافت سخت در بدنش دارد نه چنین نوارهایی!

تنها راه تخمین درست سن این کوسه از طریق تاریخ‌گذاری کربن است که اندازه‌گیری دقیقی نیست. دانشمندان با استفاده از این فرآیند، توانستند یک ماده را در سن ۲۵۲ تا ۵۱۲ سالگی تاریخ‌گذاری کنند. 

آب‌های سردی که این موجودات در آن زندگی می‌کنند به این معناست که احتمالاً متابولیسم بسیار کندی دارند که می‌تواند دلیل طول عمر و همچنین سرعت شنای آهسته آن‌ها باشد. 

طولانی‌ترین عمر میان سگ‌ها: رافیرو دو آلنتخو

جانورانی با طول عمر باورنکردنی

یک سگ اصیل نژاد پرتقالی رافیرو دو آلنتخو، قبل از اینکه در اکتبر ۲۰۲۳ از دنیا برود، ۳۱ سال سن داشت. اوایل همان سال، سن او در رکوردهای جهانی گینس به عنوان پیرترین سگ ثبت شده بود و رکورد قبلی (با ۲۹ سال و ۵ ماه) را پشت سر گذاشته بود. با این حال، از آن زمان ادعاهایی مبنی بر نادرست بودن رقم سن او، مطرح شده است. 

رافیرو دو آلنتخوها بومی پرتغال هستند و به آرام بودن معروفند و برای نگهبان شدن عالی هستند. آن‌ها یک نژاد بزرگ با سرهای بزرگ و پوشش متراکم هستند که آن‌ها را گرم نگه می‌دارد.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋