محمدرضا شیخ کبیر نایب رئیس انجمن لجستیک و زنجیره تامین در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی اخبار ، گفت:
لجستیک و زنجیره تامین در واقع یک موضوع قدیمی نسیت حدود کمتر از ۲۰ سال است که این موضوع در کشور مطرح شده است.
او در ادامه گفت: خاستگاه اصلی موضوع لجستیک در دنیا در حوزه نظامی و به طور کلی یک عبارت نظامی است به طوری که اگر در یک حوزه کاری کسی قصد تغییر مکان از جایگاهی به جایگاه دیگر را داشته باشد، فعالیتهای بسیار متنوعی باید رخ دهد تا همه ارکان آن نقش خود را به درستی ایفا کنند.
شیخ کبیر افزود: دانش لجستیک علاوه بر اینکه بیشتر در حوزه نظامی بوده در حوزه صنعتی کشورهای پیشرفته نیز نقش داشته و ابتدای کار خود را از حوزه خودور آغاز کرده است.
نایب رئیس انجمن لجستیک و زنجیره تامین ادامه داد: لجستیک در ایران ۲۰ الی ۲۵ سال است که وارد صنعت خودرو شده و در حوزه دانشگاهی در بخش نظامی همواره پیشقدم بوده است.
او بیان کرد: انجمن لجستیک به عنوان یک نهاد علمی وزارت علوم در سال ۸۳ تاسیس شد و در سال ۸۵ لجستیک از دوره کاردانی در دانشگاه علمی کاربردی عنوان شد و این رشته به عنوان دروس قابل تدریس به کار گرفته شد و قصد ما از این که این رشته را از دوره کاردانی آغاز کردیم این بود که علاوه بر اینکه لجستیک یک رشته میان رشتهای است اکثر دانشجویان رشته مهندسی صنایع و دانشجویان اقتصاد با آن آشنا هستند.
شیخ کبیر گفت: دوره کارشناسی ارشد این رشته در دانشگاه پلی تکنیک (امیر کبیر) تدریس میشود و همچنین دوره دکترا از سال ۹۴-۹۵ وارد این دانشگاه شد.
نایب رئیس انجمن لجستیک و زنجیره تامین بیان کرد: استادان دانشگاه در سالهای اخیر علاقهمندی بیشتری به فعالیت در این حوزه نشان دادند و این روزها یکی از چالشهای ما در سطح بنگاهها و در سطح ملی که باعث عدم رشد سریع و به موقع این رشته میشود این است که متولی آن مشخص نیست.
او تصریح کرد: برای اینکه لجستیک به درستی در کشور نهادینه شود به نهادی بالاتر از وزارتخانه نیازمند است؛ بنابراین نیازمند یک نهاد دولتی همانند معاونت ریاست جمهوری لجستیک است تا بتواند یک همگرایی میان وزارتهای مربوط به این رشته را ایجاد کند و امکانات مربوط به آن را برای رشد سریع در جامعه فراهم کند.
شیخ کبیر بیان کرد: متاسفانه در کشور حتی با ثبت کردن نام لجستیک به دلیل اینکه میگویند یک نام غیر ایرانی است مشکل دارند و از ما در خواست شده تا به دنبال معادل فارسی آن باشیم در حالی که این عنوان معادل فارسی ندارد، اما این روزها اگر کسی بخواهد در حوزه کسب و کار مربوط به این رشته ورود کند علاوه بر اینکه نام این رشته را نمیتواند به ثبت برساند بلکه نهادی نیز وجود ندارد تا به آن رجوع کند.
نایب رئیس انجمن لجستیک و زنجیره تامین گفت: دولت باید در قبال چنین کسب و کارهایی در حوزه لجستیک تصدی گری نکند بلکه تسهیل گری کند چرا که اگر بخواهیم اشتغالی مولد با ارزش افزوده داشته باشیم باید محوریت رشد و توسعه را بدانیم و در مسیر آن حرکت کنیم و همچنین لجستیک و زنجیره تامین در آن را به کار ببریم.
او عنوان کرد: ما با توجه به اینکه در یک منطقه بسیار ارزشمندی هستیم یک کشور لجستیکی محسوب میشویم و باید از این بستر و قابلیت به درستی استفاده کرده و زیر ساختهای آن را فراهم کنیم.
پاسخ ها