به گزارش گروه استان های اخبار از شیراز ، این زمان است که عقل و خرد تخته میشود و دکان هایی برای کاسبان جهالت رونق می گیرد تا این سوداگران، استخوان جانوران و دیگر روش های عجیب و غریب را دستمایه کسب خود کنند.
گردانندگان بازار طلسم، جانوران را از قبربیرون میکشند و با خشکاندن اسکلت حیوانات برروی استخوان آن ها وردهای پیچاپیچ مینویسند.
هر یک از این طلسم نویسان، نسخه های متفاوتی را تجویز می کنند؛ از جاسازی مهره مار و عاج فیل گرفته تا خوراکی ها و مایعات نامعلومی که تاکید می کنند در لیوان آب یا چای شخص مورد نظر برای به راه آمدن و اطاعت پذیری بریزند.
در موارد دیگر نیز استخوان ها را آتش می زنند تا طلسم اجرا شود و بدین ترتیب به خیال خود و مشتریان، جادو و جنبل اتفاق افتد.
رمال ادعا میکند که برای اجابت دعا می بایست استخوان جانور مرده را با آب طلا نوشت سپس آن را در قبرستان دفن کرد. با این باورها حیوانات بی گناه قربانی کوته فکران می شوند.
دام نهادن در راه آدم و حیوان
سخن از کسانی است که نام و عنوان رمال دارند؛ اینان گاهی استخوان جانوران را به صورت دستبند، گردنبند و وسایل تزئینی درمیآورند و در برخی مواقع هم پودر استخوان حیوانات حرام گوشتی مثل سگ را در غذا یا فضای خانه مشتری مورد نظر میریزند.
گزارش ها و مشاهدات نشانگر آن است که رمالان و وردنویسان برای سفید کردن بخت و اقبال طلسم خواهان، روزگار آنان را سیاه می کنند اما پایه های دکان شیادان بر عقاید خرافی ساخته شده و ضمانت تداوم آن موهومات است.
رمالی گاهی از دل کوه و دشت شروع و به کوچه و بازار شهر ختم میشود و در برخی مواقع هم از کوچه پس کوچهها و بیابانها در اتاقهای تاریک و دودزده سربرمی آورد.
شکارچیان برای به دام انداختن مار، گراز، گرگ، خرس و کفتار انواع تله و طعمه را در مسیرشان قرار می دهند و ساعت ها در کمین مینشینند، تا با به چنگ آوردن این حیوانات، پولی از مشتریان به چنگ آورند.
در برخی مناطق هرساله تعداد زیادی از کفتارهای ماده را برای گرم کردن کانون زندگی های زناشویی به کشتن می دهند تا عضو تولید مثل حیوان را جدا کنند؛چنین می پندارند که باید این عضو بدن کفتار ماده را خشک کرد و به گردن دختران آویخت تا زندگی آنان با خوشبختی همراه شود اگرچه زندگی حیوان گرفته شده است.
قیمت های نجومی که برای این کاسبی به راه انداخته اند، بسته به تیپ و قیافه افراد از ۳۰۰ هزار تومان تا بیش از پنج میلیون تومان تجاوز می کند.
شکم های جانوران را پاره می کنند، دم ها را می زنند،چشم ها و دندان ها را نیز در می آورند و در بیابان رهایشان می کنند.
آن ها از موی پیشانی حیوانات گرفته تا استخوان و مفاصل شان را جدا و خشک می کنند و در برخی موارد بندانگشت شان را می بُرند.
تقلب اندر تقلب
رمالان برای کاسبی و درآمدزایی به دنبال انواع خرمهره، اعضای کفتار، ناف آهوی ختن، استخوان هدهد،چشم و موی پیشانی گرگ راهی کوه و دشت می شوند.سپس آن را به دعا نویس تحویل می دهند و جادو و جنبل بازی شروع می شود.
البته عده ای هم هستند که پا را فراتر گذاشته و کار خو را راحت تر میکنند و انواع مهره مار، چشم و پیشانی گرگ و غیره را به صورت ساختگی و تقلبی را با نرخ های گزاف راهی بازار می کنند، طوری که هیچ کس اصل یا تقلبی بودن آن را متوجه نمی شود.
طبق مشاهدات، گرایش ها و تمایلات به این باورها،پایین شهر و بالاشهر ندارد،افراد زودباور از هر قشری که باشند برای بازکردن گره مشکلاتشان پای سخن ساحران می نشینند و طوری دل به صحبت هایشان می دهند که انگار از آن دنیا هم خبردارند.
به طور کلی در پایین شهر یا مرکز شهر این باورها عادی تر به نظر می رسد و حتی روی شیشه برخی مغازهها هم نوشته شده که مثلا «مهره مار موجود است».
یکی از مغازهداران با بیان این که مهره مارهای موجود در بازار تقلبی است، می گوید:بعضی ها با این مهره ها هر چند که تقلبی باشد،اعتماد به نفس پیدا می کنند و تاثیر مثبت آن را در زندگی خود می بینند و فکر می کنند به خاطر مهره مار بوده است.
نه تنها کم سوادان، سالمندان و میانسالان بر این باورها اصرار دارند بلکه برخی جوانان شهری که تحصیلات بالای دانشگاهی دارند نیز به گرفتن طلسم و دعا روی می آورند.
رمالان ادعا می کنند که اثربخشی نوشته هایشان (که نام دعا بر آن گذاشته اند) مهلت ۴۰ روزه دارند و بعد از آن نیاز به تمدید دارند اما طلسمها که قیمت بالاتری دارند، مادام العمر و تضمین شده معتبر هستند.
طلسم هایی مثل آدمک،نعل اسب و مهره مهرمار بین سه تا هفت میلیون تومان قیمت دارد. باطل کردن سحر و جادو، باز شدن بخت، شفای بیمار، ایجاد مهر و محبت، نازایی، جنزدگی و پاگرفتن نوزاد از جمله مواردی است که حل آن را در طلسم و جادو می دانند.
تا چند وقت پیش ردپای رمالان و طلسم نویسان را در سایت های رسمی و ثبت شده معاملات و کاسبی هم دیده می شد اما به تازگی این نوع فعالیت از چنین سایت هایی رخت بربسته است اما در جاهای دیگر در سایت های غیر رسمی و حتی وبلاگ ها سربرآورده است.
رمالی، دعا نویسی و طلسم، حرف امروز و دیروز نیست،تا چند سال قبل باید برای پیدا کردن آن ها از دوستان و آشنایان پرس و جو میکردید، الان با یک جست و جوی کوتاه در اینترنت، نشانی و آمارشان جلو چشمتان ظاهر می شود.
کم نیست ویدئوهایی از دختران و پسران امروزی که روبروی لنز دوربین با لبخند میگویند: «بچهها اگر میخواهید فلانی برگردد، از چشم زخم در امان باشید، جن احضار کنید، رزق و روزیتان زیاد شود و...به این صفحه مراجعه کنید؛ کارشان حرف ندارد.»
در برخی مواقع هم بحث و جدل کاربران در شبکه های اجتماعی در استفاده از طلسم و جادو حسابی بالا می گیرد؛ یک نفر از اتفاقات خوشی که برایش رقم خورده می گوید و دیگری به شدت ابراز پشیمانی و شرمساری می کند.
به این ترتیب صحبت از رمالی و دعانویسی در همه جا، ازشهرهای شمالی تا جنوبی و غرب و شرق کشورمی پیچید که البته در برخی موارد مشتریان پروپاقرصی هم دارد.
تکه لباس در قبرستان
فضا و محل کسب و کار مدعیان دعانویسی به طور معمول شبیه هم است.
ندا شکری که برای گرفتن دعا به یک مدعی دعانویسی مراجعه کرده است، توصیفی از محل کرده و می گوید:درخانه اش چوبی و زهوار دررفته بود،گویی صد سال از عمرش میگذشت.در را باز کردم و وارد اتاق شدم،با نور بیرون که به داخل اتاق تاریک تابید پیرمرد گوژپشتی را دیدم که در نزدیکی و در پشت در نشسته و کتابی در دست داشت.
دور تا دور اتاق انواع و اقسام تکه پارچه های کهنه و دودزده، کاغذهای پاره شده و صندلی های شکسته بود که روی هم انبار شده بودند.سقف اتاق از چوب های شکسته و آویزان شده ای بود و نگران بودم که مبادا هر لحظه روی سرم آوار شود.
پیرمرد اسم او را می پرسد،به کتابش نگاهی می اندازد سپس سرش را به سمت دیگری می کند،گویی کسی در کنارش نشسته است و به او چیزی می گوید. بعد از چند دقیقه ای که در همین حالت است رو به او می کند و می گوید:به گفته موکلم،تکه ای از لباست را در قبرستانی در زیر خاک دفن و تو را جادو کرده اند، اگر می خواهی به زندگی عادی برگردی و روزگار خوشی داشته باشی،باید سه میلیون تومان را روی کتاب بگذاری و بیاوری تا به او(آقای جن) بگویم تکه لباست را از زیر خاک بیرون بیاورد و به تو بازگردانم.
برخی همسایه ها می گویند او اگر می توانست، برای خودش کاری می کرد چرا که زندگی اش از هم پاشیده و وضع مالی خوبی ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا حدائق، مسئول قرارگاه تبلیغی عمار و مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز در پاسخ به این پرسش که آیا استجابت دعا بر روی استخوان صحت دارد، گفت:نوشتن دعا بر روی استخوان بدن انسان و حیوان یا تکه لباس شخص خرافات و حرام است،هیچ کدام از این موارد در سیره اهل بیت نبوده و تنها سوء استفاده از اعتقادات مردم است.
او با بیان این که نوشتن دعا از شرایط خاصی برخوردار است و تنها منسوب به قرآن و اهل بیت می شود، افزود: شیادان با حدس و گمان راه خود را پیش می برند و گفته هایشان علمی و ثابت شده نیست. طلسم و جادو ساخته دست افراد سودجو و شیطان صفتی است که به جای دعا، ورد می خوانند.
به گفته مردم محلی،با این که نیروهای امنیتی و آگاهی بارها به شهروندان هشدار داده و در دکان های این کلاهبرداران را تخته کرده اند اما بازهم هستند افراد زیادی که ادعاهای دروغین شان را باور می کنند و فریب می خورند.
ساناز چراغی، پژوهشگر و روانشناس با اشاره به این که رمالی و ادعای دعانویسی یک واقعیت اجتماعی است، گفت: در کشور ما پژوهش و اطلاع رسانی واقعی و اهمیت به این موضوع آنطور که باید نیست، لذا ضروری است که برای آگاه سازی به این مسئله نیز پرداخته شود.
او به این که افراد مدعی دعانویسی از هر طریقی و از خلال صحبت ها به دنبال سرنخ برای گرفتار کردن و دریافت اطلاعات فرد مراجعه کننده هستند، اظهار داشت:وردنویسان و مدعیان دعانویسی تا حدودی تکنیک های روانشناسی را می دانند و با توجه به حالات و روحیات فرد حدس و گمان هایی می زنند و اعتماد آن ها را جلب می کنند.
چراغی بر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای مردمی که قصد بیان و رفع مشکلات خود دارند تاکید و توصیه کرد مردم در این موارد به روانشناسان و متخصصان مراجعه کنند.
این روانشناس در مصاحبه با ایرنا ادامه داد:برخی از افراد حاضر نمی شوند مثلا سه جلسه با روانشناس مشاوره یا صحبت کنند و هزینه ۳۰۰ هزار تومانی بدهند اما به راحتی یک میلیون تومان را به یک مثلا دعانویس می دهند تا به خیال خود کار را ساده و آسان تر به سرانجام برسانند.
چراغی روانشناس و پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به این که افراد زودباور و احساسی بیشتر به این سمت کشیده می شوند، بیان کرد:تمایل به سحر و جادو ارتباطی به دانش و تحصیل فرد ندارد و به طور معمول افراد خرافی که به دنبال ساده ترین راه هستند به طلسم و شبه دعا روی می آورند.
او ادامه داد: رمال ها با تلقین به افراد و اعتمادسازی برای آن ها که با شرط داشتن طلسم و جادو ، کارشان تسهیل می شود، افراد را ترغیب می کنند تا به موفقیت در کار خود امیدوار شوند، بدین ترتیب افراد ساده لوح باور می کنند که از این طریق اتفاق مورد نظرشان به وقوع می پیوندد.
چراغی راهکارِ از میان بردن این مسائل را در حمایت و خدمات درمانی و بیمه دانست و گفت: ضروری است که دولت درحمایت از افراد، خدمات روان درمانی ارائه دهد و برای بیماری و مشکلات روانی خدمات بیمه ای در نظر بگیرد.
احسان حمیدی زاده ، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز معتقد است: عجز و ناتوانی برخی افراد در مواجهه با مشکلات و زمانی که شخص خود را در گردابی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و غیره می بیند و راه چاره ای برای آن پیدا نمی کند به سحر و جادو متوسل می شود.
او بیان کرد: به طور معمول عقل و منطق انسان ها در مواجهه با امور مبهم و نامعلوم کمتر نمایان می شود و عواطف و احساسات قدرت بیشتری پیدا می کند.
او گفت: طلسم و جادو نه تنها موجب آزار روح و روان می شود و پای افراد ناشایست را به زندگی ها باز می کند بلکه سلامت هر فرد را نیز به خطر می اندازد.
منبع: ایرنا
پاسخ ها