به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی اخبار ، حمید یزدانیان، دکترای امنیت ملی و مشاور رییس دانشگاه فنی و حرفهای اظهار کرد: از دیرباز، رخدادهای بزرگ در فضای جامعه معمولاً سریعتر منتشر میشدهاند و امروزه با توجه به گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات، شبکههای اجتماعی و مفهوم جدیدی با عنوان "شهروند خبرنگار"، اثرگذاری رسانههای سنتی و رسمی کاهش یافته و وقایع مهم و خاص، با سرعت غیرقابل باوری با روایتها و تعابیر مختلف منتشر میشوند که این جریان، مدیریت افکار عمومی را سخت و تا حدودی ناممکن کرده است.
این پژوهشگر عرصه امنیتی افزود: در گذشته به ارباب رسانه، بایدها ونبایدهایی ابلاغ و با اهرم مقررات، بخشنامهها و قوانین از انتشار اخبار کذب، جلوگیری میشد و درواقع، افکار عمومی توسط رسانههای شناسنامهدار مدیریت میشدند. اما امروزه، نه تنها روایتهای متفاوتی از یک حادثه توسط عناصر داخلی با اهداف و اغراض گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... منتشر میشود بلکه با توجه به شرایط ویژهی جمهوری اسلامی ایران و نبرد سنگین رسانهای و مرموز غرب و شرق علیه ما، در مقاطع بحرانی، اخبار و تحلیلهایی توسط خودیها در فضای رسانهای منتشر میشود که ساخته و پرداخته معاندین و دشمنان قسمخورده نظام هستند.
او گفت: این پدیده در حوادث ناگوار سالهای اخیر از زلزله و سیل گرفته تا شهادت شهید سردار سلیمانی و شهید فخریزاده به وضوح قابل مشاهده است. نکته قابل تامل در بحران رسانهای پس از شهادت شهید فخریزاده این بود که حتی قدرت تشخیص رسانه ملی نیز در انبوه اخبار درست و نادرست دچار نقصان شد؛ تا حدی که به صحبت حاج قاسم با سردار نوعیاقدم عنوان التماس دعای حاج قاسم به شهید فخریزاده داده و کلیپ مربوط را با همین عنوان قبل از اخبار ۲۰:۳۰ منتشر میکنند. نمونهای دیگر این که فایل صوتی سخنان آیتالله صمدی آملی پیرامون کرونا در قالب سخنان شهید فخریزاده به وفور در فضای مجازی دست به دست میشود.
یزدانیان ادامه داد: رسانهای از الکترونیکی و اتوماتیک بودن تمام فرآیند ترور صحبت میکند و رسانهای از حضور و اقدام ۲ یا ۳ عامل انسانی. اخبار رسانه بعدی نیز از حضور ۱۲ عامل انسانی و چندین خودرو دیگر در صحنه عملیات ترور علاوه بر نیسان آبی جاسازیشده حکایت دارد. دولتمردی از اطلاع کامل نظام اطلاعاتی کشور از مکان و محدوده زمانی ترور قبل از حادثه میگوید و قصور حفاظت شخصیتها را برجسته میکند و رسانهای هم اهمال دولتمردان در حفاظت از اطلاعات شخصی دانشمندان هستهای را متذکر میشود.
این پژوهشگر عرصه امنیتی با اشاره بر اینکه طرفداران دولت فعلی به سهلانگاری حفاظتی دولت قبلی خرده میگیرند و دولتهای قبلی نیز هر یک با دیدگاه و شکلی دیگر انگشت قصور و خطا را به سوی دیگری نشانه میروند، گفت: آنچه که در این فرآیندها دچار آسیب میشود منافع ملی و امنیت کلان کشور است.
او تصریح کرد: کشورهایی که سابقه بیشتری در مدیریت بحرانها، چه از جنس بحرانهای طبیعی و چه از جنس بحرانهای سیاسی- امنیتی دارند، راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از این آشفتگی رسانهای ارائه دادهاند.
یزدانیان بیان کرد: خبرنگاری که قبل، حین و پس از بحران با تسلط بر فضای رسانهای و افکار عمومی، بتواند بحران را مدیریت رسانهای کند، به نحوی که هم اهداف حاکمیت تامین شود و هم امید و مشروعیت عمومی محفوظ بماند. در کشورهای مذکور همزمان با بحران، مدیران ارشد میدانند که اطلاعرسانی بحران باید توسط این دسته از خبرنگاران صورت بگیرد و ایشان هستند که باید سخنگوی سازمانی باشند که مدیریت بحران را بر عهده دارد تا به این ترتیب، از بیان فیاالبداهه و بدون تامل و درنگ مطالب اجتناب شود.
او تاکید کرد: تنها راهکار برونرفت از این وضعیت، ارتقای سطح اعتماد عمومی در جامعه است.
این فعال رسانهای ادامه داد: کیفیت ارائه خدمات به مردم توسط دستگاهها، شفافیت، پایبندی به قانون، وجدان کاری و امانتداری در مسئولان، پاسخگویی مناسب، عدالت اجتماعی، کاهش فساد اداری، شایستگی و شایستهسالاری، صداقت و راستگویی، تقید به اصول اخلاقی، پیوند تنگاتنگ با مردم، مشارکت دادن مردم و خیرخواهی برای شهروندان عوامل موثری در این اعتمادسازی و تقویت آن محسوب میشوند.
یزدانیان تاکید کرد: اگر این اعتماد ایجاد شود، مردم کمتر به سمت رسانههای بیگانه رفته و نیاز خبری و تحلیلی خود را از رسانههای خودی تامین میکنند.
پاسخ ها