خلیل رنجبر رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های اخبار از سنندج ،گفت: برنامه ارزشمند سنجش به عنوان فرصتی برای برنامه ریزی آموزشی، مداخله به هنگام، تشخیص وکمک به بهبود کیفیت آموزشی وکنترل عوامل مؤثر بر افت تحصیلی در دو مرحله مقدماتی (غربالگری) و تخصصی همزمان با سراسر کشور از چهارم مرداددر استان آغاز وتا ۱۷ مهر ادامه دارد.
رنجبر با بیان اینکه تا کنون پانزده هزارو ۹۸۹ نفرنوآموز درسامانهی سنجش سلامت نوبت گیری کردند، افزود: درشرایط کنونی بیماری کرونا نوبت گیری در سامانه با فاصله زمانی نیم ساعت است، هرپایگاه سنجش روزانه تعداد ۲۰ نفر نوآموز را ارزیابی وساعت کاری در نوبت صبح ازساعت ۸ تا ۱۳ ودر نوبت بعدازظهر از ساعت ۱۴ تا ۱۹ با رعایت شیوه نامههای بهداشتی است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: ازآغاز فعالیت پایگاههای سنجش تا کنون سیزده هزارو ۴۸۳ نفرنوآموز معادل ۸۴ درصد نوآموزان بدوورود به دبستان با مراجعه به پایگاههای سنجش در شهرستانها ومناطق تابعه استان ارزیابی شدند.
او افزود: از این تعداد نوآموز ارزیابی شده در پایگاههای سنجش، ۵۹۷ نفر ارجاع بینایی، ۲۳۸ نفرارجاع شنوایی، ۴۱ نفر ارجاع جسمی- حرکتی ویک هزارو ۷۹۳ نفرنوآموزنیز در مرحله اول آمادگی تحصیلی حد نصاب لازم را کسب نکردند و به مرحله تخصصی ارجاع شدند.
رنجبر با بیان اینکه از این تعداد ارجاعات هوش ۸۹۶ نوآموز دیرآموز تشخیص داده شدند، افزود: ۴۲ نوآموز نیز دراین مرحله آموزش پذیر شناسایی وبه مدارس با نیازهای ویژه جهت ادامه تحصیل معرفی شدند.
او خاطر نشان کرد:از ارجاعات شنوایی ۱۰ نفر دارای مشکل شنوایی یکطرفه و ۸ نفر نیزنیاز به سمعک ومعلم رابط در مدارس عادی دارند.
دبیر اجرایی ستاد سنجش استان با اشاره به اینکه از ارجاعات بینایی ۶۶ نفر تحت درمان آمبلیوپی تشخیص داده شدند اظهار کرد:۱۹ نفر نیاز به درمان دارویی - جراحی، ۴ نفرنیز نیاز به کتاب درشت خط ومعلم رابط در مدارس عادی داشته و ۲ نفر نابینا به مدارس استثنایی برای ادامه تحصیل معرفی شدند.
او گفت:از تعداد ۲۱ نفر نوآموز بدو ورود به دبستان مشکوک به اختلال رفتاری طیف اُتیسم ۵ نفر اُتیستیک بوده وبه مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.
رنجبر گفت: ۱۵۰ نفر نیروی اجرایی تخصصی در ۲۱ پایگاه اولیه ومجازی با ارزیابی شنوایی، بینایی وآمادگی تحصیلی نوآموزان بدوورود به دبستان اجرای برنامه سنجش سلامت وآمادگی تحصیلی نوآموزان استان را تا ۱۷ مهرماه جاری برعهده دارند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان اظهار کرد: بر اساس آمارهای جهانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان به نحوی دارای مشکلات جسمی، حسی یا رشدی هستند و تشخیص به موقع این کودکان نه تنها میتواند از بروز و تشدید معلولیتها در آنها جلوگیری نماید بلکه در رفع مشکلات آموزشی آنان نیز موثر است و تشخیص ندادن به موقع مشکلات، آسیبهای جبران ناپذیری را دارد.
او در ادامه افزود: ۲۷ هزارو ۴۳۴ نفر نوآموز بدوورورد به دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی وآمادگی تحصیلی نوآموزان بدوورود به دبستان استان در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ مورد ارزیابیهای اولیه وتخصصی قرار گرفته وبه مدارس معرفی شدند.
پاسخ ها