به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی اخبار ، تا حالا شده به فکر جمع آوری اطلاعات شخصی خودتان بیفتید؟! هویت و اطلاعاتی که با پیشرفت عصر تکنولوژی و ذخیره سازی آن در فضای مختلف مجازی و ابری کار حفظ و نگهداری آن را برای شما مشکل کرده و در مقابلش دسترسی به اطلاعات شما را برای دیگران آزاد گذاشته است. اما اگر بخواهیم اطلاعات خود را بایگانی کنیم، چه باید کرد؟!
پیشگیری و راهکاری که در راه اندازی شبکه ای بومی رقم خورده است، افتتاح مراکز دادهای به اصطلاح دیتاسنترها. فضای حقیقی که محل نگهداری بسیاری از دادههای مجازی است و قرار است در شبکهای بومی بانک اطلاعات کشور خودمان باشد و در راه رسیدن به استقلال ایران در فضای مجازی کمک کند.
در واقع یکی از ویژگیهای اساسی شبکه ملی اطلاعات، ایجاد استقلال و بومی سازی فضای مجازی ایران در رقابت با دیگر کشورهاست، که بخشی از آن را دیتاسنترها پوشش میدهد. در همین راستا نیز، خبرنگار ما گفتگویی با نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات و زیرساخت داشته و از او درباره ویژگیهای اساسی دیتاسنترها جویا شده است.
سجاد بنابی نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات و زیر ساخت در گفتگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی اخبار ، درباره روند و برنامههای دولت دوازدهم با اشاره به افتتاح چندین مرکز داده اطلاعاتی در حوزه فناوری بیان کرد: طبق اطلاعاتی که بنده دارم سال ۸۰، در بحث توسعه فناوری اولین مرکز داده (دیتاسنتر) به نام تکفا ایجاد شد، و این تشکیل شبکه به حتم تا زمانی که قدرت پردازش دادهها و تکنولوژی در جهان وجود دارد، بحث ایجاد دیتاسنترها هم داغ خواهد بود و تشکیل آنها متوقف نخواهد شد.
وی با تاکید بر این موضوع که آمارها و اطلاعات شبکه ملی اطلاعات همگی باید در درون شبکه ای بومی پردازش شود، گفت: همزمان با اولین سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی بود که خدمتی دیگر به نام تعریف مرکز دادههای اطلاعاتی برای حفظ و نگهداری اطلاعات بومی و امنیتی کشور در سند فضای مجازی بیان شد. درواقع ما دو نوع اختصاصی و عمومی، مرکز داده داریم، که بخش اختصاصی از قدیم وجود داشته است و بزرگترین مثال آن بانکها هستند، اما یکسری مرکز دادهها مرکز دادههای عمومی داریم، که برای آن دسته از شرکتهای کوچکی مانند استارت آپها که ساخت مراکز داده برایشان صرف نمیکند و جزو برآورد مالی نیست، ایجاد میشود.
نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات و زیرساخت، ادامه داد: تا امروز عناوینی که شما شنیدید، همگی مراکز داده عمومی هستند، که دو اپراتور بزرگ کشور و مرکز اقماری دیگری هم هر کدام بخشی از این مراکز دادهای را تشکیل میدهد.
وی با اشاره به ظرفیت ها و پردازش دیتاسنترها گفت: بالاخره آن فضایی که شروع به کار میکند، سقف و محدودیتی دارد، ولی در اغلب موارد به این شکل است که یک ظرفیت بالقوهای را ایجاد کرده، تا بسته به ظرفیت و پردازش رکهای خالی بیشتری را بگیرد و اگر حتی نیاز به افزایش بود، باید سرمایه گذاری بیشتری صورت بپذیرد.
بنابی در ادامه این گفتگو با گروه فضای مجازی اخبار ، درخصوص هزینههای صرف شده، در حوزه دیتاسنترها تصریح کرد: تمامی هزینههای تولید و خرید ایجاد یک دیتاسنتر وابسته به قیمت دلار است. در بحث دیتاسنترها دو بخش تجهیزاتی اکتیو و عمومی وجود دارد که هر کدام عددی ثابت را در خرید و تولید نشان نمیدهد. در راستای تولید و بومی سازی بسیاری از تجهیزات از قیبل رکها و تجهیزات خنک کننده، امنیتی و .. را خودمان در کشور تولید میکنیم، اما تجهیزات اکتیو، چون قیمت دلار در آن دخیل است، قیمتش متغییر خواهد بود.
نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات و زیرساخت در پایان به برنامههای این شرکت در حوزه دیتاسنترها تا پایان دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت:دیگر برنامه ما افتتاح مرکز دادهای منطقه آزاد پیاماست که برای صادرات محتوایی ایرانی به خارج از کشور افتتاح خواهد شد و چندین برنامه دیگر که همگی در عرصه محتوا یکی پس از دیگری به ثمر خواهد نشست.
گفتنی است؛ تا امروز افرانت، پارس آنلاین، تبیان، زیرساخت، ایرانسل، شاتل، آسیاتک، همراه اول و برخی بانکهای فعال کشور از جمله مهمترین مراکز داده ایران را دارند که به گفته بنابی تا زمانی که ما با پیشرفت تکنولوژی و فناوری روبرو هستیم، ایجاد مراکز دادهای دیگر را هم در دستور کار خواهیم داشت.
پاسخ ها