او هدف از اجرای این عملیات را تبدیل بندر چابهار به بندری بدون محدودیت عمق در سطح جهانی اعلام و تصریح کرد: اجرای این طرح عمق پای اسکلهها را در مواقع مد کامل به ۱۹- متر و جرز کامل به ۱۷- متر افزایش خواهد داد.
به گفته این مقام مسئول، این برنامه همگام با دیگر پروژههای طرح توسعه بندر شهید بهشتی به واسطه پیگیری و نظارت دقیق تیمهای تخصصی این اداره کل و بهره گیری از توان متخصصان دریایی داخلی، با پیشرفتهای خوبی همراه است.
آقایی با اشاره به این که در حال حاضر بندر چابهار بندری بدون محدویت در پذیرش کالا و سایز کشتی است، اضافه کرد: افزایش توان عملیاتی بندر، ترافیک کالا و مسافر، ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمدی اقشار مختلف در استان و منطقه از اهداف اجرای پروژههای بندری و دریایی در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور محسوب میشود.
او با اشاره به جمع آوری اسکلههای نصب سریع از این بندر استراتژیک، ادامه داد: این اسکلهها در سال ۱۳۶۲ و با توجه به ضرورتهای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در ضلع جنوب شرقی بندر جانمایی شده بود که علاوه بر طی عمر مفید خود، مانع چرخش کشتیها در حوضچه و پهلو گرفتن در اسکلههای خدماتی و جنرال کارگو میشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: این اسکلهها با استفاده از توان مطالعاتی و فنی متخصصان داخلی به صورت ایمن برچیده شد تا عملیات لایروبی این محدوده نیز طبق برنامه، اجرایی شود.
او گفت: عملیات لایروبی در این محل توسط دستگاه لایروب کاترساکشن پردیس ۷ در بستر سخت بندر چابهار با عملکرد ۳۵ هزار متر مکعب در شبانه روز در حال انجام است که رکوردی دیگر برای این بندر استراتژیک محسوب میشود چراکه نمونه آن به ندرت ثبت شده است.
آقایی خاطرنشان کرد: از مجموع حجم تعهدات لایروبی طرح توسعه بندر شهید بهشتی، ۱۴۰ هزار متر مکعب باقی مانده و علاوه بر این ۵۱۰ هزار مترمکعب دیگر نیز به پیمانکار ابلاغ شده است که با انجام این عملیات بندر چابهار به عنوان عمیقترین بندر ایران شناخته خواهد شد و میتواند میزبان بزرگترین کشتیهای دنیا باشد.
پاسخ ها