به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی اخبار ، ایجاد سامانههایی مانند #۸۰۰* که برای ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی که از طریق سامانههای ارسال پیام کوتاه و با سرشمارههای مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال میشد و یا سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی که با شمارههای شخصی ارسال میشدند از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از جمله اقداماتی است که در راستای جلوگیری از ارسال پیامکهای تبلیغاتی انجام شد.
پس از اینکه کسبوکارها با مسدود شدن سرشمارههای پیامکی، به ارسال پیامک تبلیغاتی با خطوط شخصی اقدام کردند، مسدود کردن خطوط شخصی مطرح شد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدام به راهاندازی سامانه ۱۹۵ برای مقابله با پیامکهای تبلیغاتی با شمارههای شخصی کرد.
همچنین شناسایی رفتار سیمکارتهایی که تنها به ارسال پیامکهای انبوه اقدام میکردند و استفادههای دیگری از جمله تماس و پیامک نداشتند نیز راهی برای تشخیص و مسدود کردن سرشمارههای شخصی بدون شکایت از طرف کاربران بود.
بر این اساس، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از زمان مسدود کردن پیامکهای مزاحم، تعداد خطوط شخصی قطعشده به دلیل مزاحمت پیامکی را اعلام میکند که طبق این آمار، تا امروز ۲۲ تیرماه، ۳۱۹ هزار و ۷۹۹ خط شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی قطع شده است.
کاربران در صورت مواجهه با پیامکهایی که اقدام به ارسال پیامکهای تبلیغاتی با شماره شخصی میکنند، میتوانند شماره مورد نظر را به سامانه ۱۹۵ ارسال کرده تا روند مسدود کردن سیمکارتهای مزاحم را تسریع کنند.
پیش از این، پیمان قرهداغی مدیرکل دفتر حمایت از حقوق مصرفکننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته بود: پیامک از طریق سرشمارهها برای کسانی که دریافت پیامکهای تبلیغاتی را مسدود نکردند، قابل ارسال است، اما اگر با ستاره ۸۰۰ مربع دریافت پیامکهای تبلیغاتی قطع شده باشد، ارسال پیامک از سرشمارهها تخلف محسوب میشود. مردم میتوانند در خصوص تخلفات مربوط به سرشمارهها از طریق ارسال پیامک به ۱۹۵ و یا مراجعه به سایت ir.۱۹۵ شکایتشان را ثبت کنند.
پاسخ ها