🖊آخرین اخبار

🖊آخرین اخبار

جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان
توسط ۴۹ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

شاهچراغ پناه دیگر دل عاشقان از مجاورت میلیونی زائران تا نکاح آسمانی به میزبانی آستان احمدی و محمدی

حرم مطهر شاهچراغ (ع) ملجا و پشتیبان بزرگی است که مردم در آموزه‌های معنوی زندگی از آن بهره می‌برند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های اخبار از شیراز ، از بزرگی، وقار، متانت و عظمت حضرت شاهچراغ (ع) همین بس که او را امین ولایت می‌نامند، همچنین مردم حضرت احمد بن موسی (ع) را ملجا و پشتیبان بزرگی می‌دانند که مزار شریفش محل اجابت دعاهایشان است و برای بهره گیری از آموزه‌های معنوی زندگی فرصتی گسترده در جامعه است.

مدتی بود دلم هوای دوست می‌کرد، دلی بی قرار که لحظه شماری برای دیدن حضرت احمد بن موسی (ع) داشت. دلم برای جایی سو سو می‌کند که رحمت، برکت و مغفرت الهی از بقعه سبزش جاری است، آری به مراد دل رسیدم، درِ حرم گشوده شد،‌ ای کاش می‌توانستم نه با پا که با سینه و سر ملجا شریفت را در آغوش بگیرم.

احمد بن موسی شاهچراغ (ع) پسر موسی کاظم (ع) هفتمین امام و پیشوای شیعیان است. حرم مطهر احمد بن موسی (ع) در شهر شیراز واقع شده است، آن حضرت نه تنها در بین مردم شیراز احترام و ارج بسیار دارد بلکه زائران زیادی همه روزه برای تبرک و توسل به زیارت این آستان مقدس می‌آیند.

بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع)

ششم ذیقعده پنجمین روز از دهه کرامت با نام بزرگداشت احمد بن موسی در تقویم ملی ثبت شده است اما روز تولد حضرت احمد بن موسی (ع) به درستی مشخص نیست و نقل‌های مختلفی در این خصوص وجود دارد، به همین دلیل حد فاصل تولد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) یک روز به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی (ع) در تقویم ایران تعیین شد.

آستان مقدس احمدی و محمد‌ی در طول تاریخ مرکزی برای رشد و معارف شیعه در جنوب کشور بوده است.

شاهچراغ الگوی مناسب و تاثیرگذار زندگی جوانان

شاهچراغ آرامگاهی معروف و متبرک در شیراز است، این حرم مطهر، سومین مکان برای قلب عاشقان اهل بیت (ع) که همه ساله مردم زیادی از جای جای این سرزمین ولایت مدار به شهر شیراز با جان و دل قدم برمی‌دارند تا همیشه ارادت و محبت خود را به این ساحت مقدس نشان دهند.

همچنین آستان مقدس احمدی و محمدی در زمان اربعین در مسیر عاشقان حسینی است، تا میزبان خیل عظیمی از دلسوختگان کربلایی باشد.

از ویژگی‌های بارز و فضائل احمد بن موسی (ع) ولایت پذیری و پیروی بی چون چرای او از ولی خدا، خطیب، محدث و اهل تقوا بودن است، که باعث شده در دل و قلب مردم همیشه جا داشته باشد.

شاهچراغ الگوی مناسب و تاثیرگذار زندگی جوانان

حجت الاسلام احمد سلامی معاون فرهنگی آستان مقدس احمدی و محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: حضرت احمدبن موسی (ع) شاهچراغ به عنوان بزرگ شیراز و شخصیتی کریم که دارای جلالت و مقام در نزد مردم، زائران و مجاوران قرار دارد.

او افزود: همچنین وقتی به عکس‌های قدیمی حرم که در فضای موزه هستند نگاه می‌کنیم به خوبی ابراز محبت و علاقه مردم به ساحت مقدس ایشان مشاهده می‌شود.

معاون فرهنگی آستان مقدس احمدی و محمدی تصریح کرد: مردم ما بعد از توکل به خدا، ساحت مقدس شاهچراغ (ع) را به عنوان یک ملجأ شریف برای حل مشکلاتشان می‌دانند و وقتی وارد فضای معنوی حرم می‌شوند درد و دل‌های خود را به ایشان می‌گویند.

معاون فرهنگی آستان مقدس احمد بن موسی شاهچراغ (ع) ادامه داد: یکی از فعالیت‌های آستان شاهچراغ (ع) جذب خدام برای خدمتگزاری به ساحت مقدس است، که در حال حاضر قریب به چند هزار نفر اعم از جوان، کودک و میانسال مشغول به فعالیت هستند.

او گفت: برای تشویق جوانان و نوجوانان طرحی را تحت عنوان جوانان احمدی یاوران مهدوی انجام می‌دهیم تا آنها بتوانند افتخار خادمی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) را داشته باشند و بهره‌مند شوند.

حجت الاسلام سلامی اضافه کرد: کسی که در مسیر خدمتگزاری آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) قرار بگیرد، با تاثیر از شخصیت والامقام او، سبک زندگی خود را اسلامی خواهد کرد و این تاثیرگذاری خاص حضرت شاهچراغ (ع) در قشر جوان یک نکته مثبت برای جامعه ما است.

سیره زندگی احمد بن موسی (ع) سرمشق زندگی جوانان و عشاق

معاون فرهنگی آستان مقدس احمدی و محمدی با اشاره به زائرانی که به زیارت حرم مطهر می‌آیند و خود را در مسیر خدمتگزاری قرار می‌دهند، گفت: سبک زندگی این افراد عوض می‌شود و سعی می کنند سبک زندگی اسلامی و خیر خواهانه را در پیش بگیرند.

سلامی اظهار کرد: مردم شریف و عاشق اهل بیت (ع) شیراز در مناسبت‌های مختلف برای عرض ارادت و ابراز محبت به ساحت مقدس او به حرم مطهر پناه می‌آوردند و بخشی از مردم با برگزاری مراسم عقدشان در این مکان مقدس، زندگی خود را آغاز می‌کنند.

جوانان و عشاقی که سیره زندگی احمد بن موسی (ع) را پیشرو زندگی خود قرار می‌دهند

سلامی با اشاره به اینکه زائران و مجاوران در همه شادی‌ها و غم هایشان در محضر مبارک شاهچراغ هستند، تصریح کرد: در ایام شیوع کرونا وقتی که برای ۷۵ روز در‌های حرم بسته شده بود، بسیاری از عاشقان و ارادتمندان این حضرت جلوی در‌های آستان مقدس می‌آمدند و از فضای بیرون زیارت نامه، دعا و نماز می خوانند.

او ادامه داد: این ارادتمندی و احترام به ساحت مقدس همانگونه که در محضر حضرت امام رضا (ع) در مشهد مقدس بود، بین جوانان و عاشقان حرم مطهر شاهچراغ (ع) نیز به صورت گروهی اتفاق افتاد.

شاهچراغ و آیین گرامیداشت دهه کرامت در فارس

معاون فرهنگی آستان مقدس احمدی و محمدی ضمن اشاره به فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) است، گفت: بزرگداشت دهه کرامت نیاز به همکاری تمام دستگاه‌های فرهنگی، هنری، مذهبی و اجتماعی دارد.

احمد سلامی با بیان اینکه برنامه‌های دهه کرامت با محوریت امین ولایت تا سیزدهم تیرماه برگزار می‌شود، افزود: در همه مساجد، اماکن فرهنگی، مذهبی و در شهر‌هایی که وضعیت سفید اعلام شده است برنامه‌ها به صورت فیزیکی و در شهر‌هایی که وضعیت هشدار است به صورت مجازی برگزار می شود.

شاهچراغ و آیین گرامیداشت دهه کرامت در فارس

او ضمن بیان اینکه بیشتر برنامه‌ها در فضای مجازی برگزار می‌شود، تصریح کرد: هدف اصلی برگزاری این مراسم‌ها این است که با توجه به شیوع کرونا و شرایط خاص، چراغ دهه کرامت روشن نگه داشته شود.

سلامی با اشاره به برنامه‌های دهه کرامت گفت: برنامه عطر عاشقی، سخنرانی در شب‌های میلاد ائمه اطهار، آماده سازی کلیپ، نماهنگ، مداحی، پخش سخنرانی از شبکه‌های سیما و همچنین دعوت از شاعران و مدیحه سرایی از جمله برنامه‌های دهه کرامت است.

تشرف سالانه بیش از یک میلیون زائر به حرم مطهر شاهچراغ (ع)

محمد مهدی شکوهی مدیر روابط عمومی و بین الملل آستان مقدس احمدی و محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به تشرف زائران به حرم مطهر شاهچراغ (ع) گفت: سالانه بیش از یک میلیون زائر به این بارگاه منور مشرف می‌شوند.

 او افزود: درمانگاه خیریه آستان مقدس در حوزه‌های مختلف اعم از سلامت، امداد، درمان، ویزیت پزشک، اورژانس، دندانپزشکی، آزمایشات، جراحی‌های سرپایی و همچنین تزریقات به زائران و مجاوران حرم مطهر خدمات ارائه می‌کند.

محمد مهدی شکوهی اضافه کرد: همچنین موزه حرم مطهر شاهچراغ (ع) با دارا بود بیش از ۸ هزار شیء با ارزش تاریخی و بیش از ۳ هزار نسخه خطی و سند قدیمی پذیرای زائران بارگاه مقدس بوده است.

تشرف سالانه بیش از یک میلیون زائر به حرم مطهر شاهچراغ (ع)

مدیر روابط عمومی و بین الملل حرم مطهر شاهچراغ (ع) به اقدامات آستان مقدس در تکریم زائران و همچنین زیباسازی و بهسازی راه‌های دسترسی به حرم مطهر اشاره کرد و افزود: بازگشایی راه‌های دسترسی برای تسهیل در عبور و مرور زائران از جمله اقداماتی است که به منظور افزایش رفاه حال مجاوران حرم مطهر صورت گرفته است.

آستان مقدس احمدبن موسی (ع) در طول تاریخ مرکزی برای رشد و معارف شیعه در جنوب کشور به شمار می‌رود، و محدودیت زمانی برای زیارت زائران و مجاوران خود ندارد.

شاهچراغ فرزند موسی بن جعفر و برادر بزرگ علی بن موسی (ع) است، که در سال ۲۱۸ قمری در راه رسیدن به برادر خود بوسیله مامون خلیفه عباسی در شیراز به شهادت رسید.

🖊آخرین اخبار
🖊آخرین اخبار جدیدترین خبرهای ایران و جهان🌍 پربیننده ترین اخبار روز. مهمترین اخبار روز. آخرین و جدیدترین اخبار جهان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋