nazaninrahmani

nazaninrahmani

توسط ۴ نفر دنبال می شود

همه چیز راجع به سونا خشک و انواع آن

 

سونا خشک سابقه ای طولانی در پشت خود دارد. افسانه ها، دستورالعمل ها و الزامات خاصی برای انجام ایمن آن وجود دارد. کسانی که به طور مرتب از آن استفاده می کنند به تأثیرات مثبت آن بر سلامتی، سلامت جسمی و روحی و زیبایی بدن سوگند یاد می کنند.

افزایش دمای بدن در داخل سونا باعث کاهش استرس، آرامش ماهیچه ها و ایجاد حس آرامش و شوخ طبعی می شود و تاثیرات مثبتی بر افسردگی نیز دارد.

سونا اغلب با کاهش وزن همراه است، اما در واقع فقط مایعات با عرق از بین می روند ، در حالی که چربی ها لمس نمی شوند.

با این حال، سونا یک مزیت بزرگ برای کسانی که می خواهند وزن کم کنند وجود دارد: شوک حرارتی گردش خون و همچنین متابولیسم را تحریک می کند و به تسریع آن کمک می کند .

بنابراین، بیایید توضیح دهیم که سونا در واقع چگونه بر بدن تأثیر می گذارد، چگونه به تنظیم فشار خون، تقویت سیستم ایمنی و بهبود کیفیت زندگی کمک می کند.

در اینجا همه چیز را در مورد تاریخچه آن خواهید آموخت، چه زمانی می توان از آن استفاده کرد و چه زمانی بهتر از آن اجتناب کرد.

 

سونا خشک چیست؟

کلمه سونا از زبان فنلاندی گرفته شده و به معنای " اتاق عرق " است. با این حال، خود سونا به اسکاندیناوی ها باز نمی گردد. در اصل، از شمال شرق آسیا آمده است، جایی که بیش از 1500 سال پیش، کشاورزان به طور تصادفی مزایای آن را تشخیص دادند.

می گویند روزی بعد از کار برای بهبودی به اتاقی با هوای گرم رفتند و از فواید آن تحت تأثیر قرار گرفتند. با این حال، این به آنها کمک نکرد تا آن تجربه را به یک روش تبدیل کنند، کاری که فنلاندی ها کمی بعد انجام دادند. در ابتدا به عنوان روشی برای گرم کردن خانه های سنگی خود ، سپس به عنوان اتاق های اضافی به آپارتمان ها که می توانند زمانی را به استراحت بگذرانند.

امروزه، این یک درمان سلامتی است که به طور گسترده در شمال اروپا، ایتالیا، روسیه و حتی ژاپن استفاده می شود. این به طور سنتی در یک کابین چوبی کوچک یا به طور منظم در یک اتاق بسته که در آن حمام گرما گرفته می شود، انجام می شود.

اتاقکی که از چوب ساخته شده است، پذیرای افراد روی نیمکت هایی است که در طبقات کم و بیش کم چیده شده اند. گرمای ایجاد شده توسط سنگ های آتشفشانی قرار داده شده در اجاق گاز بین 70 درجه سانتی گراد تا 100 درجه سانتی گراد (بین 3 تا 20 درصد رطوبت) افزایش می یابد.

اجاق گاز می تواند هیزمی یا برقی باشد که به آن کیواس می گویند و سنگ هایی را که روی آن آب می ریزند گرم می کند تا بخار ایجاد کند و دما را افزایش دهد.

چند نوع سونا وجود دارد؟

حداقل 13 نوع مختلف وجود دارد و هر کس می تواند یکی را انتخاب کند که به بهترین وجه با نیازهای خود مطابقت دارد.

بیایید ابتدا از یک فرض شروع کنیم: سوناهای خشک و مرطوب وجود دارد . در یک سونا خشک، رطوبت نسبتاً کم باعث می شود گرما را شدیدتر احساس کنید.

از طرفی در فرمول مرطوب (بخار) گرما قابل تحمل تر است. تنوع زیادی از هر دو وجود دارد. آنها را ببینیم.

سونا خشک فنلاندی

شناخته شده ترین است. این سونا چوبی کلاسیک است که گرما را جمع کرده و آزاد می کند. دمای آن بین 60 تا 120 درجه متغیر است.

بیوسونا

بیوسونا از روغن های ضروری استفاده می کند . اینها به آبی که در آن ریخته می شود اضافه می شوند تا یک گرمازدگی ناگهانی بزرگ ایجاد کنند. این یک فرمول شدید است که در آن حوله‌های خیس به هم زده می‌شوند تا گرما را توزیع کنند و آن را قابل تحمل کنند.

مراقب باشید که سوء استفاده نکنید: توصیه می شود حداکثر دو بار و هر بار 10 دقیقه تمرین کنید.

سونا  خشک مادون قرمز

از لامپ های مادون قرمز به عنوان منبع گرما استفاده کنید. نور عمیقاً در بدن نفوذ می کند و مفاصل و ماهیچه ها را به خوبی گرم می کند .

کالداریوم

کالیداریوم سونایی است که بر خلاف رطوبت آن که برای تحریک تعریق بسیار زیاد است، دما در آن زیاد افزایش نمی یابد .

کلو

Kelo یک سونای سنتی نوردیک است که از چوب های کلو ساخته شده است که خاصیت حفظ گرما را دارد.

حمام ترکی

حمام ترکی یا حمام مکانی است که دمای آن نسبت به سونای معمولی کمتر است اما رطوبت آن به قدری بالاست که شما یک حمام بخار واقعی دارید که باعث تعریق شما می شود.

بانیا روسی

در بانیا روسی (یا بانیا) دما بین 80 تا 100 درجه است. آب روی سنگ های داغ پرتاب می شود. رطوبت شدید به شما اجازه می دهد تا در برابر گرمای زیاد مقاومت کنید.

معمولاً چندین فضا وجود دارد از جمله یکی برای شستشو، یکی برای عرق کردن شدید و دیگری برای استراحت.

سونای هندی

سونای هند یا کلبه پزشکی ، سونای فرهنگ هندو است. سنگ های داغ را در یک کلبه یا چادر قرار می دهند و می بندند.

دمایی که به سرعت بالا می رود باعث می شود که به شدت عرق کنید.

سونا رنگی

لامپ ها رنگ های مختلف را با اثر درمانی (در صورت لزوم تسکین دهنده و تحریک کننده) پخش می کنند.

سونا کریستال

در سونای کریستال سنگریزه های گرانبها (اغلب آمیتیست ) وجود دارد که تا دمای 95 درجه حرارت داده شده اند. این کریستال ها انرژی منفی را جذب کرده و بدن و ذهن را تصفیه می کنند.

سنگ نمک

این به خاطر فضایل تسکین دهنده، درخشندگی و نوری که منعکس می کند مشهور است. و نمکی که آزاد می کند، تا حدود 65 درجه حرارت داده می شود، برای دستگاه تنفسی بسیار مفید است .

سونا معطر

با سونای خشک معطر، از رایحه های خاصی مانند نعناع یا رزماری استفاده می شود که خاصیت تصفیه کنندگی، تسکین دهنده و تحریک کننده دارند.

سونا پانوراما

می تواند خشک یا بخارپز باشد، اما آنچه در اینجا اهمیت دارد منظره باشکوه (جنگل، کوه، باغ استثنایی، چشم انداز مجلل) است که در طول جلسه از آن لذت می برید.

تفاوت سونا و حمام ترکی

برای افراد ناآشنا به راحتی می توان سونا و حمام ترکی را با هم اشتباه گرفت، اما در واقعیت تفاوت های زیادی بین این دو نوع درمان وجود دارد.

 

بیایید با دما شروع کنیم . در حالی که در یک سونای کلاسیک فنلاندی دمای بالا بین 80 درجه و حداکثر 130 درجه سانتیگراد می تواند غالب باشد، در حمام ترکی درجه حرارت حدود 40-50 است.

دمای به طور قابل توجهی سردتر در اتاق بخار توسط مردم، به ویژه افراد مبتدی در سونا و افراد مبتلا به مشکلات قلبی عروقی و همچنین افراد مبتلا به بیماری های تنفسی، از گرمای سونا لذت بخش تر و قابل تحمل تر است.

در مرحله دوم، رطوبت باید در نظر گرفته شود . در یک سونا کلاسیک گرمای خشک غالب است که به طور مرتب با تزریق مرطوب می شود. در اتاق بخار، رطوبت حداکثر به 100٪ می رسد.

در عرق کردن نیز تفاوت وجود دارد . حتی اگر به نظر برعکس باشد، در حمام ترکی کمتر از سونا عرق می کنید . با این حال، تأثیر سونا و حمام ترکی بر سلامت و تندرستی کاملاً قابل مقایسه است.

برای به دست آوردن اثر مورد نظر، چه از سونا و چه از حمام ترکی، لازم است که در داخل آنها با توجه به زمان ها و روش های تعیین شده در دستورالعمل توقف کنید: دو یا سه گذر بین 8 تا 15 دقیقه، با متناوب گرم و گرم. مرحله سرد و متعاقب آن استراحت پس از هر بازدید .

در نهایت، تفاوت در طراحی بین یک نوع و نوع دیگر وجود دارد. در حالی که فضای داخلی سونا فنلاند به طور سنتی از چوب ساخته شده است، دیوارها و صندلی های اتاق بخار کاشی کاری شده یا با سنگ یا مرمر پوشیده شده است. تمام موادی که در برابر رطوبت مقاوم هستند.

تمام مزایای سونا خشک

جلسات سونا خشک سالم هستند : تناوب هوای خشک و گرم و متعاقب آن خنک شدن، یک محرک قوی بر بدن اعمال می کند که ورودی به همه اندام ها ایجاد می کند، متابولیسم را تسریع می کند و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

سونا خشک تشکیل آنتی بادی ها را ترویج می کند

در مدت کوتاهی دمای بدن، روی پوست حدود ده درجه و در داخل دو درجه افزایش می‌یابد و به حدود ۳۸.۵-۳۹ درجه می‌رسد. این سیستم ایمنی را برای تشکیل آنتی بادی تحریک می کند.

حتی با جلسات منظم سونا می توان از عفونت های برونش ریوی پیشگیری کرد . از طرف دیگر، اگر سرماخوردگی ادامه داشته باشد، جلسه سونا باید تا رفع علائم به تعویق بیفتد.

اثر مفید بر روی دستگاه تنفسی

گرمای (مرطوب) در سونا و اتاق بخار تنفس آسان‌تر و مهم‌تر از همه را تضمین می‌کند. افرادی که به طور منظم به سونا می روند، اغلب احساس سبکی هنگام نفس کشیدن را گزارش می دهند .

غشاهای مخاطی نیز به گرما واکنش مثبت نشان می دهند . به عنوان مثال، افزایش جریان خون به دستگاه ریوی می تواند از بیماری های تنفسی جلوگیری کند یا اثرات آن را از قبل کاهش دهد.

عفونت ها و ظاهر پوست را بهبود می بخشد

سونا علاوه بر محافظت در برابر عفونت های شبه آنفولانزا می تواند برای بیماری های پوستی مانند پسوریازیس نیز مفید باشد .

 

بیماران مبتلا به نورودرماتیت یا کهیر نیز اثر مثبت سونا را گزارش می دهند. علاوه بر این، اثرات تسکین دهنده درد و ضد التهابی در بیماری های روماتیسمی و بیماری های مرتبط با ساییدگی و پارگی سیستم اسکلتی عضلانی توصیف شده است.

در نهایت، از آنجایی که منافذ در طول سونا باز می شوند، برای بهبود ظاهر کلی پوست ایده آل است .

می تواند در برابر فشار خون بالا عمل کند

بسیاری از مطالعات تأیید می کنند که جلسات سونا می تواند به طور دائم فشار خون را به طور متوسط ​​10 تا 15 میلی متر جیوه (mmHg) کاهش دهد.

گرما باعث می‌شود که قلب سریع‌تر و سخت‌تر بکوبد ، در حالی که رگ‌های خونی کوچک و منشعب‌شده در بدن در طول سرد شدن دوباره منبسط شده و منقبض می‌شوند.

این اثر تمرینی عروق کوچک را انعطاف پذیرتر می کند و می تواند فشار خون را بهتر جبران کند .

سونا خشک،افزایش امید به زندگی

طبق مطالعه دانشگاه فنلاند شرقی ، استفاده منظم از سونا می تواند امید به زندگی را افزایش دهد .

تبلیغات
 

از طریق آموزش مداوم سیستم قلبی عروقی، خطر تلاش برای مرگ ناگهانی قلبی به طور قابل توجهی کمتر است. بازدید از سونا یک یا دو بار در هفته خطر را تا حدود 20 درصد کاهش می دهد در حالی که 4 تا 7 بار در هفته این خطر را تقریباً 2/3 کاهش می دهد.

عامل دیگر تأثیر سونا بر روان است که اغلب دست کم گرفته می شود.

احساس خوشایند و حیاتی بدن که در طول زمان ایجاد می شود، تأثیر بسزایی بر وضعیت روانی و عواملی مانند آمادگی جسمانی، کیفیت خواب، مقاومت در برابر استرس و خلق و خوی عمومی دارد.

متابولیسم را تحریک می کند

آنچه مسلم است سونا سوخت و ساز بدن را تحریک می کند . با افزایش فرآیندهای متابولیک در بدن، در زمان استراحت، یعنی در مراحل استراحت یا بازسازی پس از جلسات سونا، انرژی بیشتری مصرف می‌کند.

در پزشکی ورزشی ما از به اصطلاح اثر پس‌سوختگی صحبت می‌کنیم . بدن برای مدتی در وضعیت متابولیک بالا باقی می ماند. این هیچ تأثیر فوری بر وزن ندارد، اما می تواند در هنگام تصمیم گیری برای کاهش وزن با سایر استراتژی ها حمایت کننده باشد.

در واقع، در دراز مدت، سونا می تواند از کاهش وزن حمایت کند. برای داشتن وزن ایده آل ، نمی توان از تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم اجتناب کرد.

 
 

به خصوص دومی کاملاً در ترکیب با سونا کار می کند. با این حال، مهم است که حداقل 20 دقیقه پس از ورزش به بدن استراحت دهید تا زمانی که نبض عادی شود.

سونا اثر بازسازی کننده بر عضلات تحت فشار دارد، زیرا گردش خون را بهبود می بخشد. بنابراین، درد عضلانی کمتری دارید.

آیا سونا باعث کاهش وزن می شود؟

اثرات مثبت زیادی بر بدن ما دارد و همچنین می تواند ذهن را آرام کند. اما در مورد کاهش وزن، مراقب باشید فریب یک افسانه نادرست را نخورید.

در طول یک جلسه سونا، بدن مایعات زیادی را به شکل عرق از دست می دهد . بسته به نوع سونا و اینکه چقدر راحت یا سخت عرق می کنید، این مقدار می تواند تا ۲ تا ۳ لیتر عرق باشد.

البته این از دست دادن آب روی ترازو مشهود است که بلافاصله بعد از سونا وزن کمتری را نشان می دهد. خبر نسبتا بد این است که متأسفانه پدهای چربی یا به طور کلی چربی سوزانده نمی شوند.

حداکثر با پر کردن مایع از دست رفته، این اثر کوتاه مدت از بین رفته است.

در مورد کالری، فقط فکر کنید که مصرف انرژی ، بدیهی است که بسته به شرایط بدن و وزن مربوطه، حدود 20 کیلو کالری در هر جلسه سونا (15 دقیقه) است.

 

برای مقایسه، یک سیب متوسط ​​به تنهایی حدود 60 کیلو کالری دارد، بنابراین برای سوزاندن انرژی یک سیب، باید حدود 3 جلسه سونا را تکمیل کنید.

از این مثال مشخص می شود که چگونه سونا نمی تواند تأثیر مستقیمی بر کاهش وزن داشته باشد.

نکاتی برای ساخت سونا عالی

اول، هرگز نباید با معده خالی یا بعد از یک منوی پنج وعده شروع کنید. در حالت ایده آل، دو یا سه ساعت قبل از ورود، بهتر است چیزی سبک بخورید.

مراسم معمولی این است که از یک طرف به دلایل بهداشتی با دوش گرفتن شروع می شود و از طرف دیگر هر لایه عرق را از روی پوست پاک می کند. سپس، باید خوب خشک کنید، زیرا پوست خشک بهتر عرق می کند.

یک حمام پا با گرم قبل از اولین جلسه سونا می تواند به سازگاری بدن شما کمک کند و آن را برای گرمای موجود در دمنوش آماده کند.

پس از آن برای مرحله اول که همان گرما است و بین 8 تا 15 دقیقه طول می کشد وارد سونا می شوید . معمولاً روی یک حوله نسبتاً بزرگ روی نیمکت دراز می کشید یا می نشینید.

مرحله دوم شامل خنک کردن است. ابتدا باید برای چند دقیقه مستقیماً به هوای سرد رفت و با پر کردن اکسیژن تازه راه های هوایی را خنک کرد. سپس با استفاده از آب سرد باید تمام بدن را از پا به سمت قلب خنک کرد.

تبلیغات
 

در نهایت، مرحله استراحت وجود دارد . آرامش خالص که باید حداقل به اندازه فاز گرما طول بکشد. نکته مهم این است که وقت بگذارید و به بدن خود گوش دهید.

سپس، می توانید به سونا برگردید و مراحل را از نو شروع کنید.

در حین سونا، بدن مایعات خود را از دست می دهد، بنابراین برای جبران این کمبود، بهتر است آب یا آب میوه بنوشید . غذا در پایان جلسات بهتر ادغام می شود و در هر صورت همیشه چیزی کمی سبک است.

فراموش نکنید که بعد از آن مقدار زیادی نوشیدنی بنوشید : بدن شما باید مایعات از دست رفته در اثر تعریق را بازیابی کند.

سونا خشک خانگی: آنچه باید بدانید و هزینه ها

اگر سونا برای شما به معنای آرامش، آرامش و سلامتی است، پس ممکن است به فکر خرید یک سونا خانگی و ایجاد یک واحه سلامت خصوصی به جای رفت و آمد در سوناهای عمومی باشید.

اما ابتدا باید جزئیاتی را که برای شما فهرست کرده ایم در نظر بگیرید.

  1. می توان آن را در هر مکانی، زیرزمین، اتاق زیر شیروانی و یا در یک فضای آزاد از خانه نصب کرد ، به شرطی که فضای کافی و تمام اتصالات مربوط به برق و آب وجود داشته باشد. همین امر در مورد سیستم تهویه که باید به راحتی نصب شود نیز صدق می کند.
  2. به کفی که باید صاف و بالاتر از همه ضد آب باشد توجه کنید. در این مورد، انتخاب کاشی مهم است.
  3. اگر می خواهید یک سونا در باغ بسازید، می توانید بین اشکال مختلف یکی را انتخاب کنید : بشکه، کلبه چوبی یا سبک اسکاندیناوی.
  4. با توجه به نوع سونا محل مناسب را انتخاب کنید . به عنوان مثال سونای کلاسیک و فنلاندی برای نصب در منزل مناسب هستند زیرا رطوبت کمی دارند و فشار کمتری به دیوار وارد می کنند. در عوض، سوناهای زیستی یا حمام ترکی برای محیط‌های بیرونی مناسب‌تر هستند.
  5. همچنین به اقدامات پیشگیری از آتش سوزی و پایه ای که روی آن قرار می گیرد فکر کنید که باید بسیار محکم باشد.
  6. اجاق هیزمی هم طبق قانون نیاز به شومینه یا هود دارد.
  7. بهترین متریال را انتخاب کنید، چه چوب باشد و چه کاشی.

هزینه سونای منزل چقدر است؟

تا آنجا که به هزینه ها مربوط می شود، اگر از سونای پیش ساخته استفاده می کنید، حتی با 5000 یورو نیز می توانید راه حل هایی پیدا کنید. بسته به کیفیت و اندازه، قیمت می تواند متفاوت باشد و حتی به 20000 یورو برسد .

 
 

انتخاب اجاق گاز معمولا تاثیر بسزایی در هزینه های نهایی دارد.

به طور کلی، هزینه های سونا برای دو نفر را می توان به شرح زیر تقسیم کرد:

  • کابین دو نفره : از 2 تا 3 هزار یورو.
  • اجاق گاز : از 300 تا 600 یورو.
  • ساخت و ساز : از 300 تا 500 یورو.
  • اتصال کارخانه : از 200 تا 500 یورو.

سوناهای عمومی

یک جایگزین ارزان تر، حداقل در کوتاه مدت، رفتن به سوناهای عمومی است. اما کجا می توان آنها را یافت؟ یکی از مکان های برتر بدون شک SPA است، ایستگاه حرارتی که معمولاً مطابق با یک چشمه حرارتی بالا می رود و مجهز به سیستم های مدیریت آب درمانی است.

مکان‌های دیگر مراکز سلامتی هستند که در آن‌ها از آرامش و مراقبت از بدن در 360 درجه مراقبت می‌شود.

خطرات و موارد منع مصرف

اگر از هر گونه آسیب شناسی یا اختلال جسمانی رنج می برید، همیشه بهتر است به دنبال مشاوره پزشکی باشید و به توصیه های او عمل کنید.

اگرچه سونا به مقابله با فشار خون کمک می کند، اما مواردی وجود دارد که در آنها منع مصرف دارد:

 
  • در تنگی آئورت
  • آنژین ناپایدار.
  • انفارکتوس میوکارد تازه.
  • سابقه سکته مغزی ناپایدار.
  • آریتمی های قلبی و نارسایی قلبی (که باید توسط متخصص قلب به صورت موردی ارزیابی شود).
  • افت فشار خون ارتواستاتیک (در این مورد، بیماران باید به ویژه در هنگام خروج از سونا مراقب باشند).
  • مشکلات کلیوی.
  • دیابت.
  • صرع.
  • اختلالات گردش خون.

سونا در دوران بارداری

حتی بارداری اغلب به عنوان یک لحظه حساس در نظر گرفته می شود که در آن بهتر است از سونا پرهیز شود، اما برخی از مطالعات فنلاندی تخمین زده اند که در زنانی که حتی قبل از بارداری به سونا می روند، ادامه استفاده از آنها حتی در دوران بارداری می تواند مفید باشد.

به طور خاص، سونا علائم مرتبط با بارداری و ناراحتی در ناحیه کمر را تسکین می دهد و همچنین احتباس آب را از بین می برد . به طوری که 90 درصد زنان فنلاندی تا زمان تولد کودک به استفاده از سونا ادامه می دهند. شاید با چند احتیاط بیشتر. به عنوان مثال، برای جلوگیری از تحریک زایمان، اقامت در داخل کابین را کاهش دهید و پس از خروج از حمام سرد استفاده نکنید، بلکه فقط حمام های گرم را انجام دهید.

کسانی که قبلا هرگز آن را امتحان نکرده اند، مطمئناً باید از انجام آن در دوران بارداری اجتناب کنند.

سایر موارد منع مصرف سونا خشک

همچنین در موارد خاص دیگری که در زیر می بینیم باید از سونا خشک اجتناب کرد:

  • تب و افزایش دمای بدن.
  • عفونت های حاد
  • جراحات، زخم های باز.
  • ترومبوز
  • بلافاصله پس از آفتاب گرفتن یا بازدید از سولاریوم.
  • مصرف الکل و مواد مخدر.
  • نارسایی قلبی/آریتمی قلبی.
  • اسکلروز چندگانه.
  • رگهای واریسی شدید (وریدهای واریسی).
  • بیمارانی که به تازگی عمل کرده اند.
  • مشکلات خواب: بلافاصله قبل از رفتن به رختخواب، باید از سونا اجتناب کرد، زیرا در ابتدا متابولیسم را تحریک می کند و به خواب رفتن را دشوار می کند. با این حال، کسانی که در طول روز در سونا حمام گرم می‌گیرند، از اثر آرامش‌بخش و هماهنگ‌کننده‌ای بهره می‌برند که پس از مدتی مشخص در بدن پخش می‌شود و این به خوابی آرام کمک می‌کند.
  • قبل از ورزش یا سایر فعالیت های بدنی: گرما به هیچ وجه جایگزین مرحله گرم کردن ماهیچه ها که قبل از هر فعالیت ورزشی است نمی شود. حمام سونا قبل از ورزش می تواند باعث شود بدن سیگنال های گرما را اشتباه تفسیر کند و خطر فعالیت بدنی را افزایش دهد.
nazaninrahmani
nazaninrahmani

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋