nazaninrahmani

nazaninrahmani

توسط ۴ نفر دنبال می شود

اصول طراحی روف گاردن

در این مقاله در مورد مزیت های  طراحی روف گاردن، ویژگی ها و انواع چنین محوطه سازی، مراحل ایجاد بام سبز، امکان چیدمان باغ بر روی انواع بام، الزامات اصول طراحی روف گاردن با دستان خود.

اصول طراحی روف گاردن

یک روف گاردن که روی آن یک چمن یا یک باغ سرسبز واقعی رشد می کند، به جای تخته سنگ معمولی یا سقف نرم، امروزه به یک گزینه محبوب برای چیدمان سقف ساختمان ها تبدیل شده است. علاوه بر این، باغ ممکن است نه تنها در پشت بام یک خانه خصوصی معمولی ظاهر شود. چنین سقف های سبز دیگر در ساختمان های چند طبقه در کلان شهرها غیر معمول نیست.

یک روف گاردن مزایای زیادی دارد و تنها یک اشکال دارد - تجهیز آن بدون کمک طراحان و سازندگان منظره چندان آسان نیست. ویژگی ها، انواع و برخی از جنبه های فنی ایجاد روف گاردن در این مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت.

روف گاردن - انواع و چیدمان با دستان خود

مزایای طراحی روف گاردن

اگر فکر می کنید که چمن و درختان روی پشت بام یک روند جدید و مدرن هستند، سخت در اشتباهید. حداقل باغ های معروف Semiramis در بابل باستان را به خاطر داشته باشید! در نروژ، سقف های پوشیده از چمن، ذغال سنگ نارس، پوست درخت غان و پوشیده از علف و خزه یک سنت ملی است که برای چندین قرن وجود داشته است. امروز، مقامات کپنهاگ و اسلو قصد دارند بام های سبز را به خیابان های شهرهای خود بازگردانند و این گزینه چیدمان را "در راستای تمایل مدرن به استفاده از مواد مناسب، اقتصادی و سازگار با محیط زیست" در نظر می گیرند. همچنین بام های سبز در سانفرانسیسکو، تورنتو، زوریخ، بازل، بوردو، لندن، لیون، مادرید و دیگر شهرها دیده می شود.

روف گاردن - انواع و چیدمان با دستان خود

چه چیزی باعث محبوبیت روف گاردن ها از جمله باغ های چند سطحی شده است؟ چندین دلیل بسیار جدی برای این وجود دارد:

  1. بهبود وضعیت اکولوژیکی. این لحظه به ویژه برای شهرهای بزرگ مهم است، جایی که تشخیص مکان بین آسفالت و بتن برای منطقه پارکینگ دشوار است. شاخ و برگ سقف به طور موثری هوا را تصفیه می کند و بیش از 25 درصد از مواد مضر و گرد و غبار را در جو به دام می اندازد. به عنوان مثال، همین مقامات در کپنهاگ انتظار دارند تا سال 2015 از بام های سبز استفاده کنند تا اثر گلخانه ای در شهر را به صفر برسانند.
  2. افزایش عایق صدا و حرارت. روف گاردن به کاهش سر و صدای داخل خانه کمک می کند، که برای ساکنان خانه های واقع در بزرگراه های شلوغ نیز مهم است. علاوه بر این، خانه زیر بام سبز در زمستان گرم و در تابستان خنک خواهد بود که باعث کاهش هزینه های تهویه مطبوع و گرمایش می شود.
  3. سقف زیر یک باغ یا چمن چندین سال بیشتر از یک سقف معمولی دوام می آورد، زیرا گیاهان و یک لایه خاک به طور قابل اعتماد آن را از تأثیرات خارجی و شرایط آب و هوایی محافظت می کند. با مراقبت مناسب از باغ، عمر چنین سقفی بیش از 20 سال است.
  4. صرفه جویی در فضا و جبران خسارت ساختمان. روف گاردن برای فضای اشغال شده در حین ساخت خانه طبیعت را جبران می کند. بنابراین، ریزاقلیم محلی حفظ می شود و صاحب سایت دوباره چمن خود را می گیرد، که در طول ساخت پایه خانه از بین رفته است.
  5. احتباس آب باران. این مزیت برای شهرهایی که سیستم فاضلاب ممکن است قادر به مقابله با حجم زیاد آب در هنگام بارندگی شدید نباشد، صدق می کند. روف گاردن ها و چمنزارها مقداری از باران را جذب می کنند و از ورود آن به خیابان ها و ورود آن به فاضلاب جلوگیری می کنند. یک روش بسیار موثر برای جلوگیری از سیل.
  6. روف گاردن تخت یک محل استراحت اضافی برای همه ساکنان خانه است، یعنی یک منطقه مفید دیگر.
  7. خانه ای با سقف سبز همیشه زیبا، غیرمعمول است و بلافاصله جلب توجه می کند.

با توجه به تمام مزایا و مزایای فوق، روشن می شود که چرا باغ های پشت بام همچنان در بسیاری از مناطق شهری غربی محبوبیت پیدا می کنند.

روف گاردن - انواع و چیدمان با دستان خود

انواع طراحی روف گاردن

محوطه سازی سقف به طور کلی به دو نوع اصلی تقسیم می شود:

  • همه جانبه. چنین سبز شدن سقف ها شامل استفاده از خاک سبک است که ضخامت آن از 5 تا 15 سانتی متر متغیر است. این ساده ترین گزینه برای محافظت از سقف در برابر تأثیرات خارجی و ایجاد یک اکوسیستم مستقل است. در مورد باغبانی گسترده، فقط از گیاهان بی تکلف استفاده می شود که نیازی به آبیاری منظم یا مراقبت دقیق ندارند. باغبانی جامع پشت بام ایجاد یک فرش پیوسته از گیاهان همیشه سبز است. این گزینه به هیچ منطقه تفریحی دلالت نمی کند. اغلب از این روش محوطه سازی در پشت بام آلاچیق ها، گاراژها، ساختمان های بیرونی و خانه های خصوصی استفاده می شود. اگر وزن یک لایه نازک و سبک خاک با گیاهان به طور متوسط ​​​​تنها 20 کیلوگرم در هر متر مربع سقف باشد، راحت است، بنابراین، تقویت اضافی پایه مورد نیاز نخواهد بود. نوع جامع دیگری از منظره، وان های معمولی با گیاهان آپارتمانی هستند که در بهار به سقفی صاف منتقل می شوند. در این مورد، امکان تجهیز یک منطقه تفریحی در اینجا وجود دارد، اما، البته، شما نمی توانید چنین گزینه ای را باغ یا چمن واقعی بنامید.
  • شدید . در این مورد، یک باغ واقعی روی پشت بام با مسیرهای پیاده روی، منطقه پیک نیک، آلاچیق ها، آلاچیق ها و حتی حوضچه ها ظاهر می شود. البته کاشت بوته ها و درختان به یک پایه محکم نیاز دارد که بتواند لایه ای از خاک را تا ضخامت 1.5 متر تحمل کند. اغلب از محوطه سازی متراکم در ساختمان های چند طبقه، هتل ها، مراکز خرید و سایر اشیاء نسبتاً بزرگ استفاده می شود. اگر صاحبان یک خانه خصوصی قصد دارند چنین باغچه کاملی را در پشت بام خود ایجاد کنند ، به نظر متخصصانی نیاز دارند که تعیین کنند آیا دیوارهای باربر و پایه می توانند چنین وزن جامدی را تحمل کنند یا خیر. با محوطه سازی فشرده، کل بار در هر متر مربع سقف می تواند به 700 کیلوگرم برسد.

با توجه به نوع سقفی که باغ یا چمن روی آن ظاهر می شود، منظره معمولاً به دو دسته شیب دار و مسطح تقسیم می شود. در یک سقف شیبدار، فقط محوطه سازی گسترده امکان پذیر است، اما در یک سقف مسطح، هم محوطه سازی گسترده و هم فشرده امکان پذیر است - همه اینها به قدرت پایه و توانایی های مالی صاحبان بستگی دارد.

روف گاردن - انواع و چیدمان با دستان خود

سقف‌های سبز نروژی اغلب شیب‌دار هستند، بنابراین جایی برای نشستن وجود ندارد - فقط یک لایه یکنواخت از چمن سبز

الزامات امنیتی در اصول طراحی روف گاردن

همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، می توان از محوطه سازی گسترده در هر دو سقف شیبدار و مسطح استفاده کرد. با این حال، شیب سقف شیبدار نباید از 30 درجه سانتیگراد تجاوز کند. در غیر این صورت لایه ضد آب، زهکش و خاک روی سطح بسیار شیب دار باقی نمی ماند و لایه مفید خاک در اثر بارندگی ها شسته می شود.

پایه یک سقف مسطح باید بار جامد را تحمل کند. یک لایه خاک معمولی با ضخامت تنها 5 سانتی متر و مساحت یک متر مربع می تواند تا 100 کیلوگرم وزن داشته باشد و خاک تنها یکی از لایه های پایه باغ آینده است. استفاده از بسترهای سبک خاص و سیستم های زهکشی سبک وزن به کاهش بار کمک می کند، اما انتخاب آنها نیاز به رویکرد دقیق و مشاوره با متخصصان دارد.

روف گاردن - انواع و چیدمان با دستان خود

همچنین باید به خاطر داشت که در زمستان برف روی سقف صاف جمع می شود و بار روی سقف می تواند تا 400 کیلوگرم در هر متر مربع افزایش یابد. کاشت درختان اعم از کوچک و درختچه ها باعث افزایش لایه خاک شده و بر این اساس وزن بام سبز را به 700 کیلوگرم در متر مربع می رساند.

کارشناسان منظر توصیه می کنند بار روی سقف را کاهش دهید، درختان بزرگ بکارید و اشیاء بزرگ را در مکان های سازه های نگهدارنده قرار دهید.

روف گاردن - انواع و چیدمان با دستان خود

چند نکته مهم دیگر هنگام طراجی یک روف گاردن: باید به محافظت در برابر باد، تقویت سازه های عمودی، ایجاد یک پناهگاه قابل اعتماد در امتداد لبه سقف و دسترسی راحت و ایمن به باغ از طبقه فوقانی توجه شود.

تکنولوژی روف گاردن

اگر به ساختار یک روف گاردن در یک بخش نگاه کنید، بیشتر آن شبیه یک کیک چند لایه است که لایه بالایی آن مستقیماً گیاهان است.

روف گاردن - مزایا، انواع، چیدمان DIYکف روف گاردن در بخش شبیه یک کیک است که از چندین لایه تشکیل شده است که هر یک دارای ریزاقلیم و ساکنان سبز خاص خود هستند که برای ایجاد یک اکوسیستم کامل ضروری است: 1 - دال بتنی. 2 - ضد آب 3 – عایق حرارتی 4 – غشای محافظ ریشه 5 – ژئوتکستایل 6 - لایه زهکشی؛ 7 – ژئوتکستایل 8 - زمین؛ 9 - گیاهان

هر لایه و تکنولوژی سبز کردن سقف را در نظر بگیرید:

  1. اولین لایه یک روف گاردن یا چمن، سازه های پشتیبان سقف خواهد بود: یک دال کف بتنی در مورد سقف صاف و یک پوشش سقف شیبدار پیوسته. البته اگر روی سقف شیبدار تخته سنگ یا کاشی وجود داشته باشد، ابتدا باید آنها را جدا کرد. اگر یک تخته بتنی مسطح به عنوان اساس باغ آینده باشد، باید از وجود شیب 1.5-5 درجه به سمت زهکشی مراقبت کنید. برای ایجاد چنین شیب ملایمی در یک سقف صاف، می توانید از سیمان ماسه ای استفاده کنید.
  2. لایه دوم ضد آب است. باید تا حد امکان قابل اطمینان باشد، زیرا در صورت نشتی، تمام لایه های بالایی باید برای تعمیر برداشته شوند و این یک فرآیند بسیار زمان بر، پرهزینه و طولانی است. به عنوان یک ماده عایق رطوبتی، امروزه معمولاً از مواد نورد قیر-پلیمری برای پوشش سطح استفاده می شود. لایه های پایینی آن به صورت مکانیکی به پایه متصل می شوند و لایه بالایی ذوب شده است، تمام درزها به طور قابل اعتماد لحیم می شوند. لایه ضد آب در طرفین سقف باید به ارتفاعی بیش از ضخامت عایق خم شود.
  3. لایه سوم عایق حرارتی است. این لایه از تخته های چوب پنبه ای، فوم پلی استایرن اکسترود شده یا فوم پلی اورتان ایجاد می شود. صفحات عایق به طور محکم به یکدیگر چیده می شوند، اگر فشار لایه های بالایی کافی نیست، می توانید آنها را با چسب مخصوص متصل کنید. ورق های پلی استایرن یا پلی اورتان نیازی به ثابت شدن روی پایه ندارند.
  4. لایه چهارم محافظت در برابر نفوذ ریشه است. در برخی موارد، می توانید از قرار دادن این لایه اضافی خودداری کنید. به عنوان مثال، اگر برنامه ای برای کاشت درخت در پشت بام وجود نداشته باشد و یک چمن معمولی وجود داشته باشد، پس عایق رطوبتی کافی است. در غیر این صورت، کارشناسان طراحی منظر توصیه می کنند برای اطمینان، یک غشای محافظ ریشه در بالای لایه عایق قرار دهید، که از جوانه زدن سیستم ریشه و آسیب رساندن به پایه جلوگیری می کند. یک پد پلیمری الاستیک با سلول های خاص که رطوبت را حفظ می کند یا یک فیلم با پوشش فلزی برای این اهداف ایده آل است.
  5. پنجم، لایه میانی ژئوتکستایل است. این یک رول از مواد است که نوارهای آن روی هم قرار می گیرند. به یاد داشته باشید که ریشه های گیاه می توانند به راحتی بر ژئوتکستایل ها غلبه کنند - بنابراین یک لایه حفاظتی اضافی از ریشه لازم است.
  6. ششم، لایه زهکشی. ضخامت این لایه از 5 تا 10 سانتی متر متغیر است.لایه زهکشی برای حفظ رطوبت در زمان خشکسالی و همچنین تخلیه آب اضافی ضروری است. لایه زهکشی به سیستم زهکشی متصل است. معمولاً کک پرلیت، پوکه خرد شده، پلی آمید یا شن رسی منبسط شده به عنوان زهکش استفاده می شود - مواد بسیار سبک. از خاک رس شل و شن معمولی نیز می توان استفاده کرد، اما این لایه سنگین تر خواهد بود. اغلب لوله های سوراخ دار برای بهبود جریان آب در لایه زهکشی قرار می گیرند.
  7. لایه هفتم - لایه دیگری از ژئوتکستایل روی زهکش گذاشته می شود که به عنوان فیلتری برای ذرات ریز شسته شده از خاک عمل می کند.
  8. لایه هشتم خاک است. فقط اکنون می توانید شروع به ایجاد لایه نهایی کنید که گیاهان روی آن کاشته می شوند. مخلوط خاک سبک ویژه با افزودن ماسه، پرلیت، ذغال سنگ نارس، خاک رس منبسط شده، خاک رس، تراشه های چوب، تخته سنگ و پوست خرد شده اغلب به عنوان بستری برای یک روف گاردن استفاده می شود. ضخامت خاک به طور کلی بین 5 تا 50 سانتی متر متغیر است و با توجه به نیاز گیاهان، بستر روی پشت بام قرار می گیرد. استفاده از زمین معمولی برای روف گاردن توصیه نمی شود.

روف گاردن - انواع و چیدمان با دستان خود

فقط پس از چیدمان و آماده سازی هر هشت طبقه پایه می توانید مستقیماً به کاشت گیاهان بپردازید. به یاد داشته باشید که گیاهان پشت بام در شرایطی شبیه به شرایط کوهستانی و بیابانی - زیر باد و آفتاب رشد می کنند. بنابراین، ارزش انتخاب فقط بی تکلف ترین گونه ها را دارد. درختان پشت بام معمولاً کوتوله کاشته می شوند، تزئینی هستند و سیستم ریشه آن چندان گسترده نیست.

باغ پشت بام کاشته شده با درختان خزنده، بوته های کم ارتفاع، چمن های مقاوم در برابر سرما و گل های بی تکلف مفید به نظر می رسد. چنین باغی نیازی به مراقبت روزانه نخواهد داشت و با آرامش در زمستان در فضای باز زنده می ماند.

روف گاردن - انواع و چیدمان با دستان خود

به طور کلی، فناوری ایجاد باغ و چمن در سقف صاف و شیبدار مشابه است. با این حال، سقف شیبدار از قبل دارای شیب برای تخلیه آب است، بنابراین می توان از یک لایه زهکشی صرف نظر کرد. بدون نیاز به عایق اضافی - این لایه معمولاً در زیر تیرهای اتاق زیر شیروانی یافت می شود. بنابراین، فناوری تشکیل یک چمن روی سقف شیبدار معمولاً شامل قرار دادن یک ضد آب، غشای محافظ ریشه، ژئوتکستایل و یک لایه خاک است. با این حال، در امتداد لبه سقف شیبدار، همچنین باید یک صفحه مرزی قابل اعتماد ایجاد کنید که از لغزش خاک جلوگیری کند. همچنین توصیه می شود روی لایه محافظ ریشه یک مش یا داربست مخصوص قرار دهید که اغلب برای تقویت شیب ها استفاده می شود.

اجرای روف گاردن

همانطور که می بینید، اجرای روف گاردن یک فرآیند نسبتا پیچیده و طولانی است که نیاز به دانش، تجربه و مواد خاص دارد. شروع سریع باغبانی فشرده پشت بام با دستان خود، بدون آمادگی، خطرناک است. با این حال، برای چیدمان باغ یا چمن روی پشت بام، می توانید از یکی از گزینه های ساده تر و مقرون به صرفه زیر استفاده کنید:

  1. در یک سقف صاف، می توانید وان ها، گلدان های گل و گلدان های گل را با گیاهان به زیبایی بچینید. در احاطه شده توسط چنین منطقه سبز، گوشه ای دنج برای استراحت با مبلمان و باربیکیو ممکن است به نظر برسد.
  2. محوطه سازی جامع هزینه کمتری دارد و حتی می توان آن را روی سقف شیبدار سنتی یک گاراژ یا خانه تابستانی ایجاد کرد.

روف گاردن - انواع و چیدمان با دستان خود

  1. در یک سقف مسطح، می توانید یک گوشه جداگانه را انتخاب کنید که فضای سبز در آن قرار گیرد. در این قسمت، یک فرورفتگی صاف از یک فیلم ضد یخ ضد آب ساخته شده است که حاوی مواد مضر برای گیاهان نیست، لبه های آن 5 سانتی متر بالا می رود. لبه ها را می توان با چوب یا سنگ ثابت کرد. یک لایه شن برای زهکشی در حفاری ریخته می شود و در بالا بستر تمام شده قرار دارد. همه چیز، باغ گل آماده است، فقط برای مرطوب کردن خاک و کاشت بذر باقی می ماند. درست است ، از چنین "تخت گل" باید به طور مرتب آب اضافی بریزید (برای این کار باید یکی از لبه های فیلم را پایین بیاورید). البته، شما نمی توانید در اینجا درخت بکارید، اما علف و گل های بی تکلف ریشه می دهند..
  2. سیستم های منظر آماده از شرکت های متخصص در طراحی منظر. چنین سیستمی یک "کیک" آماده با تمام لایه های لازم است که روند چیدمان باغ را بسیار تسهیل می کند. سیستم های مشابه در حال حاضر توسط شرکت های آلمانی FlorDepot و ZinCo ارائه می شود. شما می توانید چمن پشت بام خود را تنها در یک روز با این سیستم های آماده که سبک و استفاده آسان هستند مجهز کنید.

اگر رویای شما یک باغ بام تمام عیار است، به احتمال زیاد باید به متخصصان مراجعه کنید. فراموش نکنید که نه تنها طراحان منظر، بلکه سازندگان نیز در سبز کردن سقف شرکت خواهند کرد. راحت تر است که با یک استودیوی طراحی منظر که مستقیماً با یک شرکت ساختمانی کار می کند تماس بگیرید. این سازندگان هستند که تمام کارهای اولیه را در مورد نصب عایق رطوبتی و ایجاد یک پایه قابل اعتماد برای باغ بام انجام می دهند.

روف گاردن - انواع و چیدمان با دستان خود

هزینه خدمات تخصصی به عوامل زیادی بستگی دارد و در بیشتر موارد به صورت جداگانه برای هر مشتری محاسبه می شود.

با وجود تمام سختی ها، هزینه ها و نیاز به مراقبت های بعدی، ایده روف گاردن بسیار جذاب به نظر می رسد. و این تعجب آور نیست، زیرا حتی ساکنان شهر برای چندین نسل این تمایل را داشته اند - تا حد امکان زمان خود را در طبیعت بگذرانند و بهشت ​​خود را در مرکز شهر ایجاد کنند، حتی اگر زمین کافی برای آن وجود نداشته باشد.

nazaninrahmani
nazaninrahmani

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋