نوا محاجر

نوا محاجر

شعر و کتاب و کتابخونه یعنی بهشت

ترافیک چه تاثیری بر روح و روان کلانشهرها دارد؟

ترافیک چه تاثیری بر روان کلان شهر نشین ها می‌گذارد؟



چکیده : اگر در شهرهای بزرگ مانند تهران زندگی می‌ کنید یا برای کار به این شهرها رفت و آمد دارید، حداقل یک بار تجربه ترافیک سنگین و طاقت فرسا را داشته اید. آلودگی صوتی و دود ناشی از ماشین های گیر افتاده در ترافیک، به طور مستقیم بر روان افراد ساکن کلان شهرهایی مانند تهران اثر می‌ گذارد

اگر در شهرهای بزرگ مانند تهران زندگی می‌ کنید یا برای کار به این شهرها رفت و آمد دارید، حداقل یک بار تجربه ترافیک سنگین و طاقت فرسا را داشته اید. آلودگی صوتی و دود ناشی از ماشین های گیر افتاده در ترافیک، به طور مستقیم بر روان افراد ساکن کلان شهرهایی مانند تهران اثر می‌ گذارد. عصبانیت و پرخاشگری، کاهش آستانه تحمل، زودرنجی، استرس بالا، کاهش شادابی و احساس خستگی بیش از حد، از تاثیرات مهم ترافیک بر سلامت روان و جسم کسانی است که هر روز ساعات زیادی را پشت ترافیک می‌ گذرانند. در ادامه درباره تاثیرات مهم ترافیک بر سلامت روان کلان شهرنشین ها و دریافت کمک از بهترین روانشناس تهران در روان درمان بخوانید.

 

تاثیر ترافیک بر روان افراد

 

1. پرخاشگری و افزایش عصبانیت

یکی از بیشترین تاثیرات ترافیک بر روان کلان شهرنشین ها، افزایش سطح پرخاشگری آن ها است. گیر کردن در ترافیک باعث تاخیر در رسیدن به مقصد، نگرانی نسبت به دست رفتن قرارهای مهم کاری، دیر رسیدن به محل کار و بطور کلی بهم ریختن برنامه ریزی ها می‌ شود. هرکدام از این اتفاقات کافی است تا افراد پس از عبور از یک ترافیک سنگین، به دنبال تخلیه خشم خود به هر نحوی باشند.

 

2. افزایش سطح استرس و اضطراب

وقتی کارهایی که باید در ساعت مشخصی انجام شوند به دلیل ترافیک به عقب افتاده یا کنسل می‌ شوند، استرس افراد افزایش پیدا می‌ کند. رساندن یک بسته پستی مهم، رسیدن به بانک برای کار اداری مهم و رساندن فرزند به مدرسه از جمله عوامل اضطراب زای ناشی از ترافیک هستند. ترافیک علاوه بر استرس رانندگان، می‌ تواند استرس فردی که در خانه است را هم بیشتر کند. مثلا کسی منتظر اورژانس است تا بتواند مادرش را از مرگ نجات دهد، بدون آنکه به طور مستقیم در ترافیک باشد، اضطراب به شدت زیادی را تجربه می‌ کند.

 

3. کاهش کیفیت خواب

ترافیک می‌تواند کیفیت خواب را تحت تاثیر شدید خود قرار دهد. ذرات حاصل از سوختن بنزین در ترافیک و تنفس آن ها، بر عملکرد و سلامت مغز اثر منفی دارد. بنابراین ممکن است پس از یک روز پرترافیک بتوانید به راحتی بخوابید و در نتیجه هنگام صبح احساس خستگی و بی خوابی داشته باشید.

 

4. احساس خستگی بیش از حد و فرسودگی

اگر مدت زیادی را داخل ماشین و پشت ترافیک سنگین اتوبان های کلان شهری مثل تهران بگذرانید، احساس خستگی ناشی از گذراندن یک روز پرمشغله دوچندان خواهد شد. این احساس خستگی باعث می‌ شود تا بعد از گذراندن یک روز سخت، نتوانید زمانی را برای تفریح و بودن در جمع خانواده یا دوستان بگذرانید. در نتیجه احتمال اینکه دچار فرسودگی شغلی، مشکلات خانوادگی و تنهایی شوید بیشتر می‌ شود.

 

ترافیک چه تاثیری بر روان کلان شهر نشین ها می‌گذارد

 

5. کاهش بهره‌وری شغلی

سپری کردن زمان‌های طولانی در ترافیک می‌‌تواند به کاهش بهره‌وری در محل کار و مسئولیت های روزانه منجر شود که می‌‌تواند به احساس نارضایتی و استرس اضافی دامن بزند.

 

6. مشکلات زناشویی و رابطه

تمام مسائل یک روز کاری سخت با تمام چالش ها، می‌ تواند با گذراندن اوقاتی خوش و لذت بخش کنار شریک عاطفی، جبران شود. برقراری رابطه عاشقانه و رابطه جنسی می‌ تواند سهم زیادی در کاهش دغدغه ها داشته باشد. اما اگر روز خود را با ترافیک به اتمام رسانده باشید، نمی‌ توانید آنطور که باید با شادابی کنار همسرتان باشید و این موضوع باعث جر و بحث بین شما خواهد شد.

 

اقدامات لازم برای کاهش تاثیرات ترافیک بر سلامت روان

به روانشناس مراجعه کنید

روانشناس فقط برای درمان اختلالات روانی نیست، بلکه می‌ تواند به شما کمک کند تا بتوانید سطح تحمل خود برای زندگی در شهرهای شلوغ و پرترافیک را افزایش دهید. به کمک روانشناس می‌ توانید شیوه های مختلف ریلکسیشن را تمرین کنید و آن را هنگام افزایش احساس خشم انجام دهید. برای این کار می‌ توانید از بهترین روانشناس تهران در روان درمان کمک بگیرید.

 

اقدامات لازم برای کاهش تاثیرات ترافیک بر سلامت روان

 

مشکلاتتان را با متخصص سلامت روان مطرح کنید

اگر درگیر مسائل خانوادگی، نارضایتی های زناشویی، احساسات منفی و هیجانات ناسازگار هستید، مشکل خود را با یک متخصص خوب و کاربلد در میان بگذارید. متخصص مربوطه به شما کمک می‌ کند تا احساساتتان را به شیوه ای مناسب کنترل کنید و هیجانات خود را به جای سرکوب، ابراز کنید.

 

ورزش را جدی بگیرید

برای اینکه بتوانید شادابی خود را حفظ کنید، بهتر است زمانی از روز را به انجام ورزش مورد علاقه خود بپردازید. ورزش سطح سلامت روان و فیزیکی را بهبود می‌ بخشد.



نوا محاجر
نوا محاجر شعر و کتاب و کتابخونه یعنی بهشت

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋