روشهای توسعه برند
نام تجاری یا برند در واقع با ارزش ترین دارایی کسب و کار شما است. به همین دلیل توسعه آن یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید با به کار بردن استراتژی های تخصصی در طول زمان انجام دهید. به دلیل اهمیت برندسازی و توسعه ی آن در پیشرفت کسب و کار در این مطلب از قصد داریم در خصوص موضوع توسعه برند صحبت کنیم.
برند به هویت، اسم و یا نمادی گفته می شود که محصولات و خدمات کسب و کار شما را نسبت به کسب و کارهای مشابه دیگر متمایز می کند. برندسازی در واقع اولین اصل تجارت و بازاریابی محصولات است و به کسب و کارها کمک می کند تا محصولات خود را با شفافیت بیشتری تبلیغ کرده و بفروشند.
از آنجایی که مشتریان محصولات را با نام برند آن می شناسند، برند سازی سبب می شود که محصولات بیشتر در ذهن مشتریان باقی بمانند. از لحاظ روانشناسی مردم در زمان خرید، انتخاب یک محصول که نام آن را قبلا شنیده اند به انتخاب محصولی که تا به حال در تبلیغات یا جاهای دیگر نامی از آن نشنیده اند (علی رغم کیفیت بالاتر) را ترجیح می دهند. به همین رعایت نکردن همین اصل مهم می تواند به شکست یک کسب و کار به ظاهر موفق بیانجامد!
برند چیست
توسعه ی برند به معنای تقویت برند کسب و کار از طریق اضافه کردن محصولات جدید، بازاریابی هدفمند و استفاده از ابزارهای خلاقانه ای است که باعث تبلیغات بیشتر محصول و افزایش نرخ بازار آن می شود.
یکی از مهم ترین راه های توسعه ی برند اضافه نمودن محصولات جدید و مرتبط است. برای مثال برند نایک در ابتدا با تولید و عرضه ی کفش های خود شناخته شد و به مرور محصولات با کیفیت و جدیدتری مانند: عینک، کلاه، دستبند، انواع تو گلف و فوتبال را اضافه کرد.
البته استفاده از این استراتژی برای توسعه ی محصول بسیار حساس است؛ زیرا در صورت ارائه محصول بی کیفیت ارزش برند شما با وجود محصولات فوق العاده ی قبلی، کاهش شدیدی پیدا می کند. راه های توسعه ی برند بسیار برای کسب و کارهای مختلف، مفاوت است. در این مقاله قصد داریم تعدادی از این راه های خلاقانه ای را که می توانید با هر محصول و خدماتی که دارید، از آن استفاده کنید را معرفی کنیم.
توسعه برند و تبلیغات
در ابتدا لازم است که به این سوال مهم پاسخ دهید، غالب مشتریان شما چه کسانی هستند و چه سلیقه و یا درخواستی دارند؟ اگر نتوانید به این سوال به روشنی پاسخ دهید، در مسیر توسعه ی برند شکست در انتظار شما است!
تحقیقات ثابت کرده که شرکت های بزرگی که توانسته اند سالیانه با نرخ بالا برند خود را توسعه دهند، دقیقا می دانند که مخاطب هدف محصولات و یا خدمات آنها چه کسانی هستند. برای توسعه ی برند لازم است در مواردی مطابق با سلیقه ی مشتریان خود امتیازاتی را در نظر بگیرید. بنابراین اگر با پرسونا و یا شخصیت مشتریان خود آشنا نباشید متاسفانه دچار چالش های بسیاری خواهید شد.
شناخت مشتری یکی از راههای توسعه برند است
تحقیق بازار به شما کمک می کند که بهتر بتوانید مشتریان خود را بشناسید و متوجه شوید که رقبای شما از چه استراتژی های برای توسعه ی برند استفاده می کنند. البته تحقیق بازار موارد مختلفی را شامل می شود. اما برای هدف فعلی شما که توسعه برند است، انجام تحقیق بازار کمک می کند که با راهکارهای خلاقانه برای بازاریابی موفق آشنا شوید.
تحقیق بازار باعث شناخت مشتری می شود
در این مرحله لازم است که برای تثبیت برند خود در بازار تلاش کنید. به تعریف ساده تثبیت برند یا (market positioning) به معنای آشنایی با 50 درصد از مشتریان بالقوه و رقبا با برندتان است. برای تثبیت برند لازم است به این پرسش پاسخ دهید که چرا مشتریان باید از میان سایر برند ها محصولات شما را انتخاب کنند. پاسخ این سوال به شما کمک می کند برای بازاریابی خود تمرکز بیشتری روی نقاط قوت تان داشته باشید و سریع تر بتوانید برندتان را در ذهن مشتریان ماندگار کنید.
تثبیت برند در بازار
پس از شناخت مشتریان و تثبیت نسبی موقعیت برند، لازم است برای گروه های هدف خود یعنی چند دسته ی اصلی مشتریان، روش های مختلف بازاریابی را برنامه ریزی کنید. برای تعدادی از مشتریان بهتر است امتیازاتی مانند ارائه کد تخفیف در نظر گرفته شود اما برای تعدادی دیگر ارسال رایگان محصول، جذاب تر به نظر می رسد. شما می توانید برای ایده گرفتن مقاله های مختلف با موضوع امتیازات خلاقانه برای مشتری را در سایت های مختلف مطالعه کنید و یا رفتار رقباتان را در خصوص شیوه های جذب مشتری بررسی کنید.
یکی از دیگر راه هایی که می توانید به توسعه برند خود کمک کنید، نظرخواهی از مشتریان در مورد کیفیت محصولات و موارد پیشنهادی جدید برای اضافه شدن به خدمات است. در بسیاری از اوقات مشتریان شما اطلاعات بیشتری در خصوص بازارهای رقیب دارند. به همین دلیل با نظرخواهی از آنها در خصوص موارد مختلف می توانید از نقاط قوت و ضعف کسب و کارتان آگاه شده و برند خود را سریع تر گسترش دهید.
نظرخواهی از مشتری یکی از راههای توسعه برند
یکی از دلایلی که بعضی از کسب و کارها پس از مدتی وارد اصطلاحا مرحله ی کما می شوند آن است که از لحاظ موقعیت جغرافیایی در مکان نامناسبی هستند و با توجه به مکان خود بیشترین تعداد مشتری را تا به حال جذب کرده و با وجود استفاده از استراتژی هایی مانند تبلیغات، دیگر فروش بالایی ندارند.
شرایط کما در دراز مدت منجر به شکست کسب و کار و برند شما خواهد شد. یکی از راه هایی که می توانید از این شرایط نجات پیدا کنید، افتتاح شعبه ی جدید در سایر مناطق و یا جابه جایی است. البته دقت داشته باشید که قبل از افتتاح شعبه جدید و یا جابه جایی در خصوص مناطق بالقوه ای که می توانید بازار فروش بیشتری داشته باشید، به طور کامل تحقیق کنید تا مجددا پس از مدت کوتاه وارد مرحله ی کما نشوید.
یکی از استراتژی های مهمی که لازم است برای افزایش فروش و توسعه ی برند خود در بازار در نظر بگیرید، برنامه ریزی برای آموزش و توانمند سازی تیم فروش است. تیم فروش شما در واقع هسته ی اصلی کسب و کار در بحث معرفی و عرضه محصولات است.
اگر کسب و کار شما تیم فروش توانمندی نداشته باشد، با وجود ارائه ی محصول با کیفیت و امتیازات جذاب، نرخ فروش محصولات شما روند کاهشی و یا ثابت خواهد داشت. به همین علت توصیه می کنیم حتما بودجه ی کافی برای آموزش و توانمندسازی تیم فروش تان در نظر بگیرید.
علاوه بر پرزنت حرفه ای، تیم فروش شما باید اطلاعات و داده های مربوط به فروش را دائما آنالیز کرده و با ارائه ی گزارش های ویژه ی برای هر بخش، سبب بهبود خدمات و توسعه ی سریع تر برند شود.
آموزش تیم فروش برای توسعه برند
در نهایت توصیه می شود برای افزایش فروش و توسعه ی برند خود حتما از مشاوره ی کارشناسان با تجربه ی کسب و کار استفاده کنید تا بتوانید نسبت به رقبا سریع تر سهم بازار محصولات خود را افزایش دهید.
گردآوری : بخش کامپیوتر و اینترنت
پاسخ ها