نارنجک بانمک

نارنجک بانمک

مطالب مفید و آموزنده از خودم و چیزایی که از کانال ها و پیج ها و سایتای مختلف میخونم
 ۳ نفر را دنبال می کند

چگونه دستکش بوکس مناسب را انتخاب کنیم؟ (راهنمای خرید دستکش بوکس)



دستکش بوکس, راهنمای خرید دستکش بوکس, خرید دستکش بوکس

ورزش بوکس

  

دستکش بوکس خوب و استاندارد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ 

یکی از لوازم مهم برای رشته ورزشی بوکس، دستکش مخصوص بوکس است. این رشته ورزشی در جهان طرف‌داران زیادی دارد. دستکش بوکس یکی از مهم‌ترین وسایل مربوط به این ورزش است این ابزار باعث قوی‌تر شدن ضربه می‌شود و همچنین در مقابل ضربات حریف نیز، از فرد محافظت می‌کند. دستکش‌های بوکس از نظر اندازه و وزن با یکدیگر متفاوت هستند. اگر در هنگام خرید دستکش بوکس با انبوهی از مدل‌ها روبرو شدید بهتر است نکات مهم این مطلب از را در نظر بگیرید.

دستکش بوکس چیست؟

دستکش بوکس نوعی پوشش است که از انگشتان شما در مقابل ضربه‌زدن به حریف و یا کیسه‌بوکس محافظت می‌کند. این دستکش‌ها دارای وزن‌های مختلفی هستند بهتر است اگر مبتدی کار هستید از دستکش‌های سبک استفاده نمایید و در صورت قوی‌تر شدن دستتان به وزن آن اضافه کنید. دستکش بوکس باعث می‌شود که ضربات شما قوی‌تر شود و همچنین از آسیب‌دیدن دست شما در حین زدن ضربه جلوگیری می‌کند.

  

انواع دستکش بوکس 

• دستکش کیسه‌ای: رایج‌ترین نوع دستکش بوکس، دستکش ای کیسه‌ای و یا تمرینی هستند. این دستکش‌ها برای افراد آماتور مناسب می‌باشند. این افراد برای تمرینات بوکس و آمادگی جسمانی از این دستکش‌ها استفاده می‌کنند. این دستکش‌ها دارای پدهای اضافی هستند و باعث می‌شوند ورزشکاران بدون اینکه دچار مصدومیت و آسیب شوند مهارت‌های لازم را بدون دردسر بیاموزند.

 

• دستکش اسپارینگ: این دستکش‌ها در وزن‌های 450 و 500 گرمی در بازار موجود هستند. پدهای استفاده شده در آنها به‌اندازه‌ای است که به حریف خود آسیبی نزنید.

 

• دستکش مسابقه‌ای: این دستکش‌ها را برای مبارزه در رینگ بوکس تولید می‌کنند. وزن آنها 200 تا 350 گرم هستند. این دستکش‌ها در دو مدل بنددار و چسب‌دار در بازار وجود دارند. بوکسورهای حرفه‌ای از نوع بنددار استفاده می‌کنند؛ زیرا به‌راحتی می‌توانند بندهای آن را تغییر دهند.

 

دستکش بوکس, راهنمای خرید دستکش بوکس, دستکش ورزش بوکس

دستکش ورزش بوکس

 

• سایز دستکش بوکس : دستکش بوکس در سایزهایی که در ابتدای مقاله به آنها اشاره کردیم در بازار موجود هستند. در هنگام خرید دستکش دقت کنید که دست شما در آن به‌راحتی جا بگیرد و نوار کشی که در انتهای دستکش وجود دارد به‌راحتی بسته شود. دقت کنید که دستکش‌های چرمی بعد از مدتی کمی جا باز می‌کنند.

 

انواع سایز دستکش بوکس

دستکش بوکس جزو پوشاکی است که سایز آن با سایر لباس‌ها متفاوت است؛ زیرا سایزبندی دستکش بوکس را با OZ مشخص می‌کنند مانند: oz18،oz16،oz14،oz12، oz10، oz8 ،oz6 

 

1. دستکش سایز OZ4-OZ8 : سایز OZ4 بیشتر برای کودکان مورداستفاده قرار می‌گیرد و سایز OZ8 مورداستفاده نوجوانان است.بهتر است بدانید که وزن تک‌تک این دستکش‌ها با سایز آنها تفاوت دارد.

 

2. دستکش سایز OZ10: این نوع دستکش، کوچک‌ترین سایز دستکش بوکس بزرگسالان است. این سایز مناسب کسانی است که دارای دست‌هایی کوچک هستند و همچنین برای ضربه‌زدن به پد و کیسه‌بوکس مناسب هستند. این دستکش‌ها صرفاً برای افزایش مهارت و تکنیک کاربرد دارند و برای مبارزه اصلاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

 

3. دستکش سایز OZ12: این مدل یک دستکش همه کار است. اگر شما به دنبال دستکشی هستید که هم برای تمرین و هم برای مبارزه از آن استفاده کنید این مدل بهترین گزینه می‌باشد. 

 

4. دستکش سایز OZ14 : اگر به دنبال دستکشی هستید که هم سبک باشد و هم همه‌کاره، ما به شما این مدل دستکش بوکس را پیشنهاد می‌دهیم. دستکش سایز OZ14 ، یک دستکش سایز بزرگ است که برای مبارزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستکش به‌خاطر لایه‌های زیادی که دارد، از دست شما هم در هنگام ضربه زدن محافظت می‌نماید و هم باعث می‌شود در حین مسابقات کمتر خسته شوید.

 

5. دستکش سایز OZ16 : این مدل مناسب برای افرادی است که دستان بزرگی دارند. اگر در باشگاه مسابقه می‌دهید برای محافظت از حریف باشگاهی‌تان حتماً از این مدل دستکش استفاده کنید. زیرا از استانداردهای لازم برای ضربه‌ زدن به حریف برخوردار است. در هنگام خرید دستکش توجه داشته باشید که تعداد لایه‌های دستکش‌های OZ14  و OZ16 یکسان هستند.

 

6. دستکش سایز OZ18 : این دستکش‌ها برای افرادی است که قوی هیکل هستند و دست‌های آنها خیلی بزرگ است. در صورتی که افراد معمولی از این دستکش‌ها استفاده کنند خیلی سریع احساس خستگی می‌کنند؛ زیرا وزن این مدل دستکش زیاد است.

 

راهنمای خرید دستکش بوکس

در هنگام خرید دستکش بوکس به مواردی مانند سایز، اندازه، جنس و وزن آن توجه نمایید در ادامه هرکدام از این موارد را تشریح خواهیم کرد.

 

دستکش بوکس, راهنمای خرید دستکش بوکس,سایزهای متفاوت دستکش بوکس

دستکش بوکس سایزهای متفاوتی دارد

 

• وزن دستکش بوکس

میزان پدی که در تهیه دستکش بکار برده می‌شود باعث سنگینی و یا سبکی دستکش می‌گردد. این وزن به طور معمول 340،296،453  گرم است. البته ناگفته نماند برخی از دستکش‌ها با وزن 567 گرم و یا دستکش‌هایی با وزن کمتر مانند 226 گرم نیز در بازار موجود هستند. انتخاب وزن دستکش به میزان مهارت شما بستگی دارد.

 

• جنس دستکش بوکس

دستکش بوکس از نظر جنس یا به‌صورت چرمی و یا وینیلی در بازار موجود است. در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

 

جنس چرمی: این دستکش‌ها دارای کیفیت و دوام بالایی هستند؛ ولی قیمت آنها گران است و بعد از مدتی سایز آنها تغییر می‌کند و گشاد می‌شوند.

 

جنس وینیلی: این نوع دستکش‌ها دوام کمتری دارند و رطوبت را در خود نگه می‌دارند؛ ولی در عین حال ارزان‌تر هستند و به‌راحتی تمیز می‌شوند. این نوع دستکش برای کودکان و یا افراد مبتدی مناسب است.

 

دستکش بوکس, راهنمای خرید دستکش بوکس, جنس دستکش بوکس

جنس دستکش بوکس بهتر است چرمی باشد

 

• نوع دستکش (مسابقه‌ای و یا تمرینی)

افراد حرفه‌ای در تمرینات خود از دستکش‌های سنگین استفاده می‌کنند تا قدرت ضربات خود را تقویت نمایند؛ اما در هنگام مسابقات از دستکش‌های بندی و سبک استفاده می‌کنند. در دستکش‌های تمرینی یک‌لایه 5 سانتی‌متری از جنس فوم بکار می‌رود؛ اما در دستکش‌های مخصوص مسابقه لایه محافظتی کمتری استفاده می‌شود تا بوکسور ضربات سنگین‌تری به حریف خود وارد نماید.

 

• برند دستکش بوکس

دستکش‌های تولید شده برخی برندها نسبت به سایر مارک‌ها از دستان بوکسور بیشتر محافظت می‌کند. برخی از مارک‌های معمولی دارای دوام و کیفیت قابل‌قبولی نیستند. ازاین‌رو هم برای محافظت از دستانتان و هم جلوگیری از هدر رفتن پولتان، بهتر است دستکش بوکس را از برندهای معروف و معتبر خریداری نمایید.

 

در صورتی که دستکش بوکس دارای کیفیت مناسبی نباشد مطمئناً موجب ایجاد آسیب و مصدومیت شما خواهد شد. از معروف‌ترین برندهای دستکش بوکس می‌توان به  Everlast ، Adidas ، Century ، Rival ، Green Hill ، Venum  اشاره کرد.

 

• نوع باز و بسته‌شدن دستکش بوکس

دستکش‌های بوکس به دو صورت‌ بندی و یا چسبی، باز و بسته می‌شوند. اگر دستکش‌ها را برای مسابقات خریداری می‌کنید حتماً از نمونه‌های بنددار استفاده کنید؛ زیرا این دستکش‌ها هرگز براثر ضربات سنگین از دست شما خارج نمی‌شوند. اگر دستکش‌ها را برای تمرینات خریداری می‌کنید از نوع چسبی استفاده کنید؛ زیرا به‌راحتی و بدون کمک دیگران باز و بسته می‌شوند.

 

دستکش بوکس, راهنمای خرید دستکش بوکس, طریقه باز و بسته کردن دستکش بوکس

طریقه باز و بسته کردن دستکش بوکس

 

نحوه نگهداری از دستکش بوکس

1. دستکش مرطوب را در کیسه نایلونی و یا فضاهای بسته نگذارید. زیرا باعث ایجاد قارچ و بوی بد خواهد شد.

2. بعد از هر بار استفاده آن را تمیز نمایید تا در داخل دستکش‌ها باکتری تولید نشود.

3. بعد از تمرینات رویه دستکش را با محلول آب و سرکه پاک کنید و سپس به داخل دستکش این محلول را اسپری نمایید و در مجاورت هوای آزاد قرار دهید تا کاملاً خشک شوند.

4. دستکش‌هایی که جنس آنها چرمی است. هر از گاهی واکس بزنید. زیرا با این کار طول عمر آنها را افزایش می‌دهید.

5. برای خشک‌ کردن دستکش آنها را در مقابل نور خورشید قرار ندهید.

6. از شستن دستکش‌های چرمی خودداری کنید؛ زیرا آب به آنها آسیب می‌زند و دستکش را خشک و شکننده می‌کند.

7. هرگز از ماشین لباسشویی برای شستن دستکش بوکس استفاده نکنید. زیرا ماشین لباسشویی باعث خراب‌شدن دستکش می‌شود.

 

گردآوری: بخش ورزش  

 

نارنجک بانمک
نارنجک بانمک مطالب مفید و آموزنده از خودم و چیزایی که از کانال ها و پیج ها و سایتای مختلف میخونم

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋