nader.hemmati26

nader.hemmati26

برنامه نویسی فرانت اند (Front end) را از کجا شروع کنیم؟

اگر می خواهید برنامه نویسی فرانت اند را یاد بگیرید، این سوال باید برای شما پیش بیاید: برنامه نویسی فرانت اند چیست؟ به طور کلی  برنامه نویسی وب را به دو دسته front-end و back-end تقسیم می‌کنند. Front-end ظاهر سایت و همه چیزهایی است که کاربر در مرورگر می بیند و از آن استفاده می کند و فرقی نمی کند که روی صفحه دسکتاپ یا تلفن همراه انجام شود. شخصی که این قسمت را می سازد، توسعه دهنده فرانت اند نامیده می شود. Back-end در واقع قسمتی است که front-end را فراهم می کند و وظیفه دریافت اطلاعات، ذخیره آن و برقراری ارتباط با پایگاه داده را بر عهده دارد. در این مقاله تمامی مهارت‌هایی که برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فرانت اند یا Front end Developer نیاز دارید را آموزش می‌دهیم.

برنامه نویسی فرانت اند چیست؟

دو بخش اصلی در توسعه وب وجود دارد که باید در هنگام ساخت سایت ها و برنامه های کاربردی تحت وب در نظر گرفته شود: فرانت اند و بک اند. همه وب سایت‌ها یک ظاهر و رابط کاربری دارند که کاربر آن را مشاهده می‌کند و به آن فرانت اند front end گفته می‌شود. این ظاهر توسط توسعه‌دهندگان فرانت‌اند به شکلی کاربرپسند طراحی می‌شود.

همانطور که از نام آن پیداست، توسعه Front-end مربوط به قسمت کاربری هر برنامه وب است که کاربر با انجام عملیاتی مانند کلیک کردن روی یک دکمه، پیمایش در صفحه، پر کردن فرم و غیره می بیند و با آن تعامل دارد. این عملکرد سمت مشتری یک برنامه وب است.

Back end به مواردی مانند کدنویسی، زیرساخت، اتصال و ارتباطات پایگاه داده و غیره گفته می‌شود.

یک توسعه دهنده فرانت اند چه می‌کند؟

 انواع مختلف توسعه‌دهندگان وجود دارند که بر اساس مهارت‌های توسعه وب تقسیم بندی می‌شوند. بنابراین، ما توسعه‌دهندگان فرانت‌اند، توسعه‌دهندگان بک‌اند و توسعه‌دهندگان فول استک داریم.

کار یک توسعه دهنده فرانت اند (Front end developer) طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX) است

یک توسعه‌دهنده بک‌اند مسئول همه چیزهایی است که به بک‌اند مربوط می‌شود، از جمله کدنویسی، ارتباطات پایگاه داده و غیره. 

در نهایت، توسعه دهندگان فول استک کسانی هستند که هم توسعه front-end و هم back-end را درک می کنند و می‌توانند یک پروژه کامل را به تنهایی شروع و به پایان برسانند.

در یک محیط حرفه‌ای یا یک شرکت استاندارد، معمولاً یک طراح UI/UX وجود دارد که رابط کاربری را طراحی می‌کند. سپس طراحی خود را به توسعه دهندگان فرانت اند و بک اند منتقل می کنند، که آن را پیاده سازی کنند تا برنامه ای که طراحی کرده اند در وب کار کند.  توسعه دهنده جلویی طرح را با نوشتن برنامه در HTML، CSS و جاوا اسکریپت بازسازی می کند.

 

 

یکی دیگر از مهارت‌های برنامه نویسی که چندسال است مورد توجه افراد قرار رفته برنامه نویسی وردپرس است. در این مهارت شما با بادگیری کدنویسی PHP که زبان وردپرس است با نحوه توسعه و طراحی قالب و افزونه وردپرسی آشنا خواهید شد. 

PHP زبان هسته وردپرس است که تقریبا همه افزونه‌ها و قالب‌ها با آن نوشته می‌شوند. PHP یک زبان برنامه نویسی چند منظوره منبع باز (Open Source) با کاربرد گسترده است که سمت سرور اجرا می‌شود. این زبان برنامه نویسی وردپرس یکی از محبوب ترین زبان‌های کدنویسی تحت وب برای طراحی سایت‌های پویا است و عموما برای توسعه وب سایت استفاده می‌شود. برای شرکت در دوره برنامه نویسی وردپرس می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید.

https://academy.rtl-theme.com/course/become-wordpress-developer-php-javascript/

 

 

چطور یک توسعه دهنده فرانت اند شویم؟

تا اینجا، بحث کردیم که front end به چه معناست و توسعه‌دهنده فرانت‌اند کیست. اکنون، اجازه دهید قبل از اینکه بتوانید خودتان را یک توسعه دهنده frontend بنامید، باید مهارت‌های زیر را بلد باشید.

درک این نکته مهم است که لازم نیست قبل از کار به عنوان یک توسعه دهنده فرانت اند همه چیز را بدانید، اما اصول اولیه مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت همیشه ضروری هستند.

1. HTML، CSS و جاوا اسکریپت را بیاموزید

سه چیز مهمی که اساس یک سایت را نشان می‌دهند HTML، CSS و جاوا اسکریپت هستند. بنابراین، اینها سه مهارتی هستند که باید به عنوان یک توسعه دهنده فرانت اند یاد بگیرید.

آنها بلوک های سازنده برای توسعه وب و برنامه هستند، بنابراین اگر می خواهید وارد برنامه نویس وب شوید، باید یاد بگیرید. خوشبختانه، منابع آنلاین متعددی برای کمک به شما در یادگیری و تمرین آنها وجود دارد.

HTML چیست؟

HTML مخفف Hyper Text Markup Language است و اساس تمام صفحات وب و برنامه های کاربردی را به عنوان مهم‌ترین بلوک سازنده آنها در بر میگیرد. شما از HTML برای ساختار بندی صفحه خود به عناصری مانند پاراگراف ها، بخش ها، سرفصل ها، نوارهای ناوبری و غیره استفاده می کنید.

HTML ساختار محتوای ظاهر را در یک وب سایت، مانند تصاویر، متن یا ویدیوها فراهم می کند. یک صفحه HTML ابتدایی و غیرجذاب است و برای اینکه قابل ارائه باشد به یک استایل CSS نیاز دارد. HTML اغلب اولین زبانی است که توسعه دهندگان یاد می گیرند و برای کارهای توسعه front-end ضروری است. آیا می خواهید در مورد HTML بیشتر بدانید؟ با گواهی طراحی وب پاسخگوی freeCodeCamp و دوره کامل HTML با نام تجاری جدید Beau Carnes شروع کنید.

css و یادگیری آن

CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheet است. CSS به طراحی صفحات وب کمک می کند. از ویژگی های آن می توان گفت که CSS از تکنیک کدنویسی تمیز پیروی می کند. ویژگی دیگر این است که می توانید از کدهای CSS سایت های دیگر یا کدهایی که قبلا نوشته اید برای طراحی صفحات دیگر استفاده کنید.

جاوا اسکریپت

برخلاف دو زبان قبلی جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است. هم توسعه دهندگان front-end و هم توسعه دهندگان back-end از جاوا اسکریپت استفاده می کنند. توسعه دهندگان فرانت اند از آن برای برنامه های سمت مشتری استفاده می کنند. توسعه دهندگان Back-end نیز از جاوا اسکریپت برای توسعه سمت سرور استفاده می کنند.

با کاهش سربار سرور، جاوا اسکریپت محبوبیت بیشتری پیدا می کند. کدهای جاوا اسکریپت بلافاصله در مرورگر سمت سرویس گیرنده اجرا می شوند. به همین دلیل، عملکرد جاوا اسکریپت سریع است. این همچنین بار سرور را کاهش می دهد. جاوا اسکریپت توابع رویه ای را فراهم می کند. به همین دلیل می توانیم از حلقه ها، شرایط و تقسیمات در صفحات وب استفاده کنیم.

فریم ورک‌های فرانت اند

بعد از یادگیری HTML، CSS و جاوا اسکریپت، قدم بعدی یادگیری فریم ورک فرانت اند است. برای فرانت اند فریمورک های مختلفی مانند ReactJS، AngularJS و VueJS وجود دارد.

 

یکی از چارچوب ها را انتخاب کنید و شروع به یادگیری کنید.اگر با جاوا اسکریپت آشنایی دارید، یادگیری هر یک از آنها برای شما دشوار نخواهد بود. بهتر است برای شروع ReactJS را انتخاب کنید. امروزه تقاضا برای React بسیار زیاد است. بسیاری از کسب و کارها نیز به یک توسعه دهنده React نیاز دارند.

React یک کتابخانه front-end مبتنی بر اجزای منبع باز است. فیس بوک نیز از React استفاده می کند. همچنین می توانید با Angular یا View شروع کنید. در هر صورت، هر دو فریم ورک فرانت اند خوبی هستند.

اگر به فرانت اند علاقه دارید یکی از دوره‌های راست چین یعنی دوره فرانت (توربو فرانت) به طور کامل مهارت‌هایی که برای یادگیری برنامه نویسی فرانت نیاز دارید را به شما آموزش می‌دهد. در این دوره بدن هیچ پیش زمینه‌ای میتوانید از صفر تا صد تا تبدیل شدن به یک متخصص فرانت اند را یاد بگیرید.

nader.hemmati26
nader.hemmati26

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋