nezam majidy

nezam majidy

انواع چسب

بارها و بارها اسم چسب را شنیده اید و در هرصنعتی که وارد میشویم با این کلمه برخورد داریم "چسب"، اما چرا از چسب استفاده میکنیم ؟ چسب ازکجا وارد دنیای ما شد ؟ اولین کاربردهای آن چ بود ؟ کاربرد امروز آن چیست ؟ و هزاران سوال دیگر از این قبیل که در مورد چسب در ذهن داریم امروز ما سعی خود را بر این گذاشته ایم تا به این سوالات پاسخ هایی دقیق سنجیده و معتبر بدیم تا شاید بسیاری از پیش ذهنیت های شما در مورد این سوالات اصلاح و شاید بتوانید جواب های کاملی را دریافت کنید

تاریخچه پیدایش چسب

اولین سوالی که درذهن بسیاری از ماست این است که "چه کسی چسب را اختراع کرد؟" ،باید بگویم تاریخچه پیدایش چسب به زمان های بسیار دور و شاید همزمان با شروع به شکار انسان های اولیه یا به اصطلاح "شکارچی خوراک جویان" برگردد، اری درست است باستان شناسان توانسته اند اشیائی را کشف کن که برای اتصال آن ها از چسب های ان دوره یا به اصطلاح مواد صمغی مانند برای اتصال آن ها استفاده شده است 

همه ما میدونیم که چسب میتونه بصورت طبیعی مانند سمغ گیاهان و یا شیره درختان یافت شود و یا از تولیدات مصنوعی مانند بسیاری از چسب ها که مورد استفاده ماست ایجاد شود. ولی اولین مورد استفاده از چسب برمیگرده به دویست هزار سال قبل دوران نئاندرتال ها که با استفاده از تقطیر پوست درختان غان قیر را استخراج میکردن و برای اتصال بین ابزار های چوبی و سنگی خود از آن استفاده میکردند. اولین موارد استفاده از کلمه “چسب” در ادبیات به تقریبا دوهزار سال قبل از میلاد مسیح بر میگردد که در این میان یونانی ها و رمیان از جمله توسعه دهندگان صنعت چسب بودند.

کاربرد چسب در اروپا در قرن ۱۵ – ۱۷میلادی بسیار رواج پیدا کرد و در این دوران تا اوایل قرن ۱۹ توسعه و استفاده از چسب رشد تدریجی داشت و با ورود به قرن جدید و توسعه چسب های مصنوعی ، انقلاب شگرفی در زمینه تولید و استفاده از چسب در زندگی مدرن ایجاد شد و تا به امروز ادامه دارد.

دسته بندی چسب ها:

دو نوع چسب وجود دارد که با خشک شدن سخت و سفت می شوند:دسته اول که به چسب های مبتنی بر حلال معروف اند و دسته دوم که به چسب های پخش کننده پلیمری که به چسب های امولسیونی نیز معروف هستند.

چسب های مبتنی بر حلال چسب فردوسی

چسب های مبتنی بر حلال، مخلوطی از مواد (معمولاً پلیمرها) حل شده در یک حلال تشکیل شده اند. چسب های سفید، چسب های تماسی و سیمان های لاستیکی از خانواده چسب های خشک کننده هستند. با تبخیر حلال، چسب سخت می شود. بسته به ترکیب شیمیایی چسب، به درجات بیشتر یا کمتری به مواد مختلف می‌چسبند.

چسب های پراکندگی پلیمری چسب فردوسی

چسب های پراکندگی پلیمری، پراکندگی های سفید مایل به شیری هستند که اغلب بر پایه پلی وینیل استات (PVAc) هستند. آنها به طور گسترده در صنایع چوب و بسته بندی استفاده می شوند. آنها همچنین با پارچه ها و اجزای پارچه ای و در محصولات مهندسی شده مانند مخروط های بلندگو استفاده می شوند.

چسب های حساس به فشار فروشگاه چسب فردوسی

دسته دیگر که به چسب های حساس به فشار (PSA) نامیده میشوند با اعمال فشار سبک پیوندی را ایجاد می کنند تا چسب را با چسب پیوند دهند. آنها طوری طراحی شده اند که تعادلی بین جریان و مقاومت در برابر جریان داشته باشند.

این پیوند به این دلیل ایجاد می شود که چسب به اندازه کافی نرم است تا به چسبنده جریان یابد (یعنی “مرطوب”). باند دارای استحکام است زیرا چسب آنقدر سخت است که در هنگام اعمال فشار بر روی باند در برابر جریان مقاومت کند. هنگامی که چسب و چسب در مجاورت یکدیگر قرار می گیرند، برهمکنش های مولکولی، مانند نیروهای واندروالس، در پیوند دخیل می شوند و به طور قابل توجهی به استحکام نهایی آن کمک می کنند.

nezam majidy
nezam majidy

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋